Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Branden Van Verschillende Films Op Dvd
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Marie-Lein
Hallo,

Kan er me iemand vertellen wat er fout is?
Ik probeer sinds een week 2 kleine filmpjes tot 1 dvd te branden, maar tot hiertoe lukt het me niet.

Mijn procedure:
- ik open een 1° film
- ik open een 2° film
Beiden goed gelet op begin- en eindmarkering

Ga naar het menu van 'Make CD/DVD'

In het dvdnavigastructuur-menu staat beide films

Bij beide films staat: Actie bij einde film: Naar discmenu gaan

Wanneer ik het uitprobeer op de afstandsbediening, voor dat ik de dvd gebrand heb, geen enkel probleem. Alles loopt vlekkeloos zoals ik het eigenlijk wil

Ik brand de film, daar loopt de film te eind en keert het niet meer terug naar het menu, na het bezien van 1 film gelijk welke keuze ik maak, of het nu de 1° of de 2°film is.

Ik heb ook al geprobeerd om de 2 films te kopieëren tot 1 nieuwe film.
Daar heb ik het probleem dat de 1° film niet stopt en wordt de 2°film automatisch direct na de 1° film afgespeeld, wat eigenlijk nie de bedoeling is.

Mijn dank is groot, wie wil me helpen?
Marie-Lein
Zou het kunnen liggen dat mijn menu niet naar behoren funktioneert, omdat ik maar 1 update gedaan heb, nl de die van 450KB, de plus-versie? Moet ik de andere (standard-versie) ook downloaden en installeren?
t.principaal
Marie-Lein,

Je moet alleen de patch aanbrengen van de versie die je geïnstalleerd hebt. Dus de patch van de plus versie moet je alleen instaleren op een plus versie. Ook een e-versie (van internet afgehaald) kan een aparte patch nodig hebben.

Greetings, Tom
Marie-Lein
Wel Tom, bedankt voor je reactie, ik had al een vermoeden, maar niettemin ben ik toch blij dat ik met vdl kan werken
wub.gif
plemmens
Zoals elders beloofd.
Mijn procedure voor het maken van een DVD met verschillende kortere filmpjes en een keuzemenu om ieder van deze apart af te spelen via de afstandsbediening van een home DVD speler.

Opmerkingen vooraf:

1. Ik heb volgens dit procédé nog nooit een DVD gemaakt met Video deLuxe. Op dit moment is VdL zelfs niet meer op mijn pc geinstalleerd. Sorry Mike Reed maar het is nu eenmaal zo. Ik neem echter aan dat het ook met VdL bruikbaar is. Wat volgt is dus een algemene manier van werken die ik steeds toepas, zij het met andere dan Magix software. Het gaat hem dus om de principes.

2. Of je basismateriaal nu analoog of digitaal is, capteer als het enigzins kan steeds in DV-avi formaat, bewerk in AVI, blijf zo lang mogelijk in AVI en maak het omzetten naar mpeg een onderdeel van de laatste stap nl. het maken van de DVD. Nadelen: het vraagt veel schijfruimte (ter info: mijn pc heeft een totale HD capaciteit van 480gb) en het duurt vrij lang om na de bewerkingsfase de eigenlijke DVD te maken. Dat maakproces laat ik trouwens meestal over nacht gebeuren.

3. Vermijd capteren in mpeg en vooral, vermijd bewerken in mpeg. Omdat mpeg een interframe compressie toepast (die gebaseerd is op het detecteren van verschillen ten opzichte van zogenaamde "key frames") verdwijnen er in feite na ieder key frame een behoorlijk aantal andere frames. Het gevolg is dat scenes inkorten of knippen problemen kan geven als het niet gebeurt bij een key frame. Voor meer info doe een google search naar de woorden: interframe, intraframe en gop structure.

Dit gezegd zijnde:
Laat ik vertrekken van een oude analoge video8 tape van 90 minuten met daarop een 10tal verschillende deelopnames zoals daar zijn: Sinterklaas 1986, Sinterklaas 1987, Pasen 1988, Biesbosch 1991 enz. Ik wil deze tape naar een DVD omzetten die uiteindelijk P1-Compilatie 1 zal heten.

1. Ik capteer de verschillende delen individueel als aparte DV avi's naar een folder genaamd "Opnames P1" op een speciaal daarvoor gemaakte partitie van mijn harde schijf. De opnames krijgen namen als: P1.1 Sinterklaas 1986, P1.2 Sinterklaas 1987, P1.3 ... enz. Ik doe analoog altijd via mijn digitale Sony camera. (pass trough zoals men in het Nederlands zegt?) Ook digitale opnames capteer ik altijd in DV avi formaat. Zolang je binnen de DV codec blijft is dit laatste zonder enig kwaliteitsverlies omdat het in feite een zuivere copie van band naar HD is.

2. Ik start een nieuw project op in mijn bewerkingssoftware, ik haal het eerste DV avi bestand (P1.1 ...) binnen voor bewerking. Ik detecteer scenes (of niet) knip, plak, voeg effecten, overgangen, titels en muziek toe en exporteer het tenslotte weer in DV avi formaat naar een folder genaamd "Afgewerkte avis P1" op een andere partitie van dezelfde harde schijf. (of van een totaal andere HD) Ook hier begint de naamgeving met P1.1, P1.2 enz.

3. Ik herhaal dit procédé voor ieder van de opgenomen avis.
4. Ik start een volledig nieuw project op (mijn compilatie 1 dus) in mijn bewerkingssoftware en zet alle afgewerkte avis in de gewenste volgorde op de tijdlijn.

5. Ik voeg een menu toe aan het begin, definieer de verschillende avis als aparte hoofdstukken in mijn film en link ze aan de overeenkomstige menuknoppen. Aan het einde van ieder hoofdstuk zet ik een "terug naar menu" markering.

6. Ik start het eigenlijke "maak schijf" proces, bestaande uit het coderen naar mpeg van de video en naar PCM (of ook mpeg) van het geluid, het samenvoegen van beide in de Vob's, het samenstellen van de schijf en het branden. (eventueel via een tussenstap nl. een DVD image bestand op HD)

7. Vooraleer ik de tussentijdse avis van mijn pc verwijder, neem ik van ieder van hen nog een miniDV "mastercopie" op met mijn Sony camera. Als ik ze later nog een keer wil gebruiken om een andere verzamelde DVD samen te stellen dan capteer ik ze gewoon weer naar mijn pc en start weer bij punt 4 hierboven. Zolang je, bij dat van tape naar pc en weer terug copieren, met dezelfde DV codec werkt, is dit een verliesloos proces, hoe dikwijls je het ook doet. Als je tenminste geen wijzigingen aanbrengt.

Tip: Het gebeurt regelmatig dat ik korte stukjes (10 tot 20 sec bv.) uit mijn gecapteerde avis bijkomend exporteer (als dv avi dus) en deze invoer in bv. Windows MovieMaker, om er speciale effecten op toe te passen die in dat programma eenvoudiger te realiseren zijn. Zo zal ik een beeld in beeld effect bijna altijd maken in PowerDirector 3, gewoon omdat het daarmee zeer snel en eenvoudig te maken is. Ik laat PowerDirector er een aparte avi van maken.

Het was mijn bedoeling om met dit verhaal een algemene manier van werken te beschrijven die voor mij perfect werkt en die mij 100% succes garandeert bij het maken van DVD's. Ik hoop dat de lezer ervan, ideeën opdoet die het hem mogelijk maken gelijkaardige successen te boeken.

Ik veronderstel dat deze procedure op bepaalde punten zal moeten aangepast worden als ze in VdL zou worden gebruikt. Ik kan dus helemaal niet garanderen dat ze ook effectief in VdL werkt.

Misschien kan iemand de moeite nemen om een gedetailleerde VdL versie uit te werken.
Geluk ermee.
Marie-Lein
Beste Plemmens,wave.gif ik weet het, het is nog vroeg deze morgen, maar ja, ik kon niet slapen en wou toch eens naar de reakties komen kijken wink.gif

Ik ga jou procedure zeker dit weekend uitproberen, en wil je bedanken voor jou reactie

groetjes
Marie-Lein beerchug.gif
plemmens
Ik hoop dat je er wat aan hebt en wens je veel succes toe.
Steeds bereid om bijkomende vragen te beantwoorden.
Als ze niet te moeilijk zijn natuurlijk.
Marie-Lein
Beste Paul,

Ik ben maar juist begin de 40 hè, en mijn haar begint minuut per minuut grijzer te worden wink.gif

Ik heb maar 1 probleem hè: IK HEB ENKEL VDL 2004!!!!!!!!!!!! blink.gif

Nu heb ik geprobeerd zoals jij me uitgelegd heb, maar nee hè, potverdikke, ge moogt nie vloeken hè, maar ze zullen ne brave mens toch es leren vloeken zenne!!!

Het enige dat ik nu nog kan proberen is, werken in vdl, maar ja, en het branden met nero. Maar ja, hoe zit het dan, kan ik dan ook werken met een menu?

Waar is de goeie ouwe tijd, dat ik ALLES monteerde, met mijn oud videootje tongue.gif

Ik hoop dat die straffe koppen hier, eens de moeite ook doen, om al was het maar 1 keer ook een dvd met menu te maken, maar wel in VDL hè, ik zou dan al een pak geruster zijn. Constant vraag ik me af, ligt het nu aan mij, doe ik iets verkeerd, of sla ik iets over het hoofd, of ligt het aan dit programma blink.gif

Zij, die bakast grijs zien, groeten je wink.gif

Marie-Lein
plemmens
Ik hoop dat die straffe koppen hier, eens de moeite ook doen, om al was het maar 1 keer ook een dvd met menu te maken, maar wel in VDL hè, ik zou dan al een pak geruster zijn. Constant vraag ik me af, ligt het nu aan mij, doe ik iets verkeerd, of sla ik iets over het hoofd, of ligt het aan dit programma

Ik zou morgen normaal beginnen met de opnames voor mijn 17de compilatie DVD van oude video 8 opnames. Ik zou dat normaal met Studio 8 doen, maar op speciaal verzoek zal ik VdL 2004 opnieuw installeren ik zal een poging doen om het hele project, wat een DVD van ongeveer 60 minuten zou moeten geven, in Vdl te maken.
Ik kom hier nog op terug.
Marie-Lein
Awel Paul, ik zou eigenlijk niet van mijne echtgenoot mogen zeggen, maar ik vind je een schatje wub.gif

Echt, ik waardeer dit meer dan dat, gewoon omdat je dit voor mij zou willen doen

Als ik je ooit mocht tegenkomen, wel drink dan maar ene op mijn kosten beerchug.gif
plemmens
Net DVD gemaakt met VdL.
Intro video en 1 menupagina met 3 knoppen die gelinkt zijn aan de 3 korte filmpjes die volgen.
Navigatie vanf de menu werkt zoals het hoort.
De terugkeer naar menu na de filmpjes werkt echter niet.
Test met MediaPlayer en met PowerDVD, resultaat hetzelfde, na ieder filmpje stopt de zaak met een zwart scherm en er gebeurt niets meer.
Ook op home DVD speler stop het afspelen na ieder filmpje en is er geen terugkeer naar menu.

Ik heb de indruk dat hier iets mis is met VdL. Wie is bereid om dit ook een keer uit te proberen?
Marie-Lein
Wel, Paul, nu ben ik eindelijk gerust!!!!
Juralaan heeft het ook voor mij willen proberen en bij hem lukt het ook niet ! sad.gif

Echt, als ik de handleiding geen 20 keer herlezen heb, heb ik het zogezegd geen enkele keer gedaan.

Ik wil je echt bedanken dat je dit voor mij hebt willen doen.
Wel Mijnheer Reed, ik hoop dat u dit leest, en ik hoop dat u er dringend een oplossing voor vindt.
Marie-Lein
pietknager
QUOTE(plemmens @ Jan 18 2004, 10:42 PM)
Ik heb de indruk dat hier iets mis is met VdL. Wie is bereid om dit ook een keer uit te proberen?

Yep ik zit ook met het zelfde probleem.. al lange tijd... een 3 tal films in een menu gezet, alles werkt met de "test"-afstandbediening prima.... dus aan het einde van de film terug naar het menu (logisch lijkt me wink.gif ) en wat gebeurt er met de definitieve dvd.... film speelt.. einde.. plop JVC logo (opstart logo mijn dvd speler)... het werkt echt niet... vele verschillende varianten geprobeerd (regelmatig een DLL-errormelding van de DVDMAKER) maar het lukt niet....

"grappig" dat is nog steeds niet opgelost kan worden door Magix sad.gif
Inge
Dit probleem kent Foto op CD&DVD ook....

Mijn oplossing:

- Kies bij "make CD/DVD": filmkeuze- en hoofdstukkeuzemenu.
- Selecteer bij "navigation" een paar dia's/films, bv een stuk of 3 als samenvatting, zodat je maar 1 menu achter het hoofdmenu hebt.
- Klik op de film en kies: "naar hoofdstukmenu gaan" (actie bij einde film).
- Doe dat bij alle films.

Als je nu de DVD bekijkt dan ga je aan het einde van de film naar het hoofdstukmenu van waaruit je naar het discmenu kunt gaan.

Even een omweg maar het werkt prima zo!!!

rolleyes.gif
holleman.t
Ik adviseer jullie toch eens uit te kijken naar een programma genaamd DVD-lab, en slaat dan het dvd-menu gebeuren in VDL eens over en doe dit dan voor 1x in DVD-lab.
Maak je film klaar in VDL , maak er een mpeg2 van, zorg wel dat de audio op 48khz staat, dat doe je zo;
START, UITVOEREN, TIK IN :"regedit" (enter of OK)Vervolgens kun je naar [HKEY_CURRENT_USER\Software\Magix AG\Disc Maker] bladeren (of zoeken) en daar de sleutel veranderen'
HKEY_CURRENT_USER\Software\Magix AG\Disc Maker]"audio_frequency"=dword:0000bb80 (bb80 voor 48.000hz) (ac44 voor 44100hz)
Je kan ook even Hier kijken

De mpeg2's binnen halen in DVD-lab en menus maken naar hartelust, werkt perfect.
De Vob files die DVD-lab er van maakt kunnen dan met Nero gebrand worden naar DVD

Groete van Teun
Inge
Waar vind ik dat programma DVD-lab?

Een ander mooi programma waar schitterende menu's mee zijn te maken is DVD-archtitect van Sonic Foundry. Echter die lust ook geen VOB files.
Daar zal jouw oplossing voor de Mpeg ook wel werken, ik ga het uitproberen.

smile.gif
Inge
Hé, ik d8 ff proberen... bij mij staat hij standaard op 48khz (e-version), is lichtgrijs en ook niet te wijzigen.
holleman.t
Als hij bij Maak Mpeg2 al op 48khz staat is het goed.
Ik zelf gebruik VDL 2.0, 2004 staat er wel op maar 2.0 is wat stabieler en ik moest het wel even aan passen.
Hier kan je een trail versie downloaden van DVD-lab
(Kijk effe in je mailbox)

Veel plezier er mee, ik vind het geweldig in ieder geval.

Groet van Teun
mdijkstra@SOLCON.NL
QUOTE(Inge @ 09.03.2004 09:49:09)
Dit probleem kent Foto op CD&DVD ook....

Mijn oplossing:

- Kies bij "make CD/DVD": filmkeuze- en hoofdstukkeuzemenu.
- Selecteer bij "navigation" een paar dia's/films, bv een stuk of 3 als samenvatting, zodat je maar 1 menu achter het hoofdmenu hebt.
- Klik op de film en kies: "naar hoofdstukmenu gaan" (actie bij einde film).
- Doe dat bij alle films.

Als je nu de DVD bekijkt dan ga je aan het einde van de film naar het hoofdstukmenu van waaruit je naar het discmenu kunt gaan.

Even een omweg maar het werkt prima zo!!!

rolleyes.gif
[snapback]45191[/snapback]

Speelt dat "niet terug naar het discmenu gaan"-probleem ook nog in Vdl 2005? (Of is het heel raar om anderhalfjaar na dato nog een vraag aan dit topic te koppelen?)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.