Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Insert/3-punts Montage/meer Harddisks
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
janes
Als kersverse gebruiker van VDL 2004 n.a.v. een positieve publicatie in C'T magazine van dec. 2003 loop ik tegen wat vragen aan. Ongetwijfeld heeft dat met mijn geringe kennis van het pakket te maken aangevuld door een niet fantastische technische computerkennis en daarom hoop ik dat iemand me kan helpen. Ik zoek tevergeefs in de manual naar de termen "insert" en 3-punts montage. En laat dit nu juist zaken zijn die voor mij zo belangrijk zijn. De review in C"t suggereert dat VDL 2004 eigenlijk alles zou kunnen.
In m'n vorige leven met Pinnacle Studio 7 waren de inserts redelijk snel te maken. Kan iemand me helpen?

Verder werk ik al lang met een aparte harddisk (80 gb, 7200 rpm) voor video-data. Nu heb ik het idee dat materiaal dat ik opneem op de data-schijf bij bewerkingen wordt ingeladen op de (daarvoor niet geschikte) schijf voor de programmatuur (ik heb VDL 2004 op een andere schijf staan dan de video-opnames). Heeft iemand daarover een idee?

Thanks in advance.

Jane
mschagen
vdl werkt met lagen. Video wordt als het ware op elkaar gestapeld waarbij het materiaal op track 1 onderop ligt. Een insert bereik je dan door de video die de insert vormt op een track te plaatsen met een hoger nummer dan het doorlopende shot. Video op onderliggende tracks wordt dan afgedekt. Audio van alle tracks wordt in principe gewoon gemengd, dus als je het geluid van de insert niet wilt hebben, zul je die nog weg moeten halen.

Het begrip 3-punts montage ken ik niet.

Onder Bestand/systeeminstellingen kun je alle directories specificeren (inclusief de drive letter) waar vdl het beeld- en geluidsmateriaal moet opslaan of zoeken.
janes
Dank Newbie,

Ik zal het proberen. Zowel driepunts montage als "slip-edit" staan als features van VDL 2004 genoemd in de eerder genoemde (zeer positieve) review in het C'T magazine van december j.l.. Een (in professionele montage veelgebruikte) driepunts-montage wordt bereikt door het aangeven van een in- en outpunt op de montagelijn en een in- of outpunt (dus 1 punt) in de in te voegen scene waarna deze automatisch op de tijdlijn wordt ingesneden met terugwerkende kracht (outpunt) of vooruitwerkende kracht (inpunt). Helaas heb ik dat in mijn VDL 2004 niet kunnen ontdekken.
Slip-edit wil zeggen dat binnen een vastgelegd in- en outpunt (dus met behoud van de nieuwe gemonteerde scenelengte) de hele originele scene (bronmateriaal) verschoven kan worden naar voren en achteren (dit is bijvoorbeeld in Pinnacle Video 7 wel mogelijk). Ook deze feature heb ik nog niet kunnen ontdekken in VDL 2004.

Alvast dank voor een volgende reactie(?)

Groetjes Jane
t.principaal
Jane,

3 punts: "Storyboard mode"
> Start (x= Video, n=sound)
Track 1:
Track 2:
Track 3: xxxxxx|xxxxxxx|xxxxxxx
Track 4: nnnnnn|nnnnnnn|nnnnnnn

| = knip

verwijder middenstuk
Track 1:
Track 2:
Track 3: xxxxxxx xxxxxxxx
Track 4: nnnnnnn nnnnnnnn

Plaats insert:
Track 1: yyyyyyyy
Track 2: uuuuuuuu
Track 3: xxxxxxx xxxxxxxx
Track 4: nnnnnnn nnnnnnnn

Result : xxxxxxxyyyyyyxxxxxxxxx
Result : nnnnnnnuuuuuuxxxxxxxxx

Daar waar yyy en xxx overlapt prevaleert de tweede track. Dit is de simpele methode. Als je echter met de clip objecten sleept dan zal je merken dat op de grenzen de clip naar een begin of eind "snapt". Oftewel het eind en start punt vallen exact samen.

Als je hiermee (de snap) speelt dan zal je zien dat niet alleen de 3 punts montage op nog veel meer manieren mogelijk is.

De slip edit is lastiger te beschrijven. Daar moet ik nog even over nadenken.

Greetings, Tom
t.principaal
Oh jee,

Het ziet er niet uit. Alle spaties zijn weggevallen. Daar waar je dus een spatie ziet is er een groot gat.

Effe kijken wat wel werkt. Laat me weten of je het een beetje begrijpt.

Greetings, Tom
mschagen
Hmm, zo te horen komen de termen 3 punts montage en slip-edit die jij noemden typisch uit de tijd van de 1-track montage, met dure montage decks en montage panelen. De kunst is om van het 1 track idee af te stappen en de tijdlijn als een soort draaiorgelboek te zien waar je zelf de puntjes in mag knippen op de gewenste sporen. (Als ik dit teruglees vraag ik me af of deze vergelijking veel toevoegt. Nou ja).

Over het algemeen werkt het als volgt:
Een object in het midden vastpakken en verschuiven: Het materiaal samen met de positie van de in- en uit-punten verschuiven.
Een object aan de rand vastpakken: Het in- of uit-punt verplaatsen zonder het materiaal te verschuiven.
Een knip aanbrengen: een in- en uit- punt creeren, die je daarna weer kunt verschuiven. (Dat probeerde Tom te laten zien geloof ik)
En door de object trimmer te openen (selecteer object en typ q) krijg je een venster waarmee je onafhankelijk in en uit-punten en de positie van het materiaal kunt verplaatsen. Door de parameter inhoud te veranderen verschuif je het materiaal zonder de in of uit-punten te verplaatsen. Dus een slip-edit is zo wel 1 van de eenvoudigste dingen om uit te voeren. De overgang trimmer kan iets soortgelijks voor overgangen.

Interesante hoodstukken uit de online manual zijn waarschijnlijk: gebruik/trimmer, gebruik/modus tijdlijn, videos en afbeeldingen/video fijnafstemmen (trimmen).

En dan kun je nog objecten groeperen om zo tijdsafhankelijkheden tussen elementen vast te leggen, de muismodus kan gewijzigd worden om zo vastgelegde tijdsafhankelijkheden te respecteren tijdens het editten of juist te omzijlen etc. etc. Dat je zoveel kunt doen met het programma is 1 van de redenen dat sommige mensen er niet meer uitkomen en hulp nodig hebben van een forum zoals dit . (Misschien dat de nogal onduidelijk gestructureerde documentatie hier ook een rol in speelt). dry.gif Eigenlijk kun je gewoon teveel met het programma. laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.