Henk de Groot
15.12.2003 19:10:23
Hallo,
Ik gebruik het MAGIX programma: MAGIX video deLuxe 2004 (3.0.3.0)
Na een reeks instructies van MAGIX support (reageren bliksums snel trouwens!) om mijn systeem in optimale conditie te krijgen heb ik helaas nog steeds een probleem. Alle bekende patches van Magix heb ik al geinstalleerd, ze kunnen me niet verder helpen. Mijn vraag is of anderen dezelfde problemen ook hebben en of iemand een bypass gevonden heeft.
Ik heb de volgende 2 problemen:
1) Help onderwerpen "Scherm CD /DVD maken" en "Dialog Branden" geven een
mededeling dat mijn versie een OEM versie is, dat is echter niet het
geval. Hoe kan dat? Dit is een retail versie, gekocht bij Dynabyte.
2) Bij het importeren van een .mpg file lopen beeld en geluid niet meer
synchroon. De file is gemaakt met PowerVCR II. Bij een .mpg met 30
beelden/sec is het probleem veel groter dan bij 25 beelden/sec, maar dan
is het probleem nog steeds niet weg. Media Manager silver heeft geen enkel
probleem met het correct afspelen van die files. De oplossing in de FAQ
werkt niet, menu "BESTAND" heeft geen "INSTELLINGEN AUDIO & VIDEO" menu.
Additionele informatie:
Probleem 1) is niet echt een probleem, meer curieus.
Probleem 2) treed ook op met .mpg files die met Pinnacle Studio 8 zijn
gemaakt; voor alle geteste .mpg files geldt dat die perfect spelen in MAGIC
Media Manager silver 1.31 Build 22708 (geluid blijft synchroon lopen). Ik
heb resoluties 352 x 288, 640x480 en 720 x 576 getest; profiles:
Excellent PAL (MPEG2)
---------------------
Encoding Format: Excellent (MPEG-2)
Video Size: 640x480
Video Bitrate: 5000 Kbps
Frame Rate: 25.000 FPS (ook getest: 29.970 FPS)
MPEG-A Audio Encoding: Layer II
Audio Mode: Stereo
Audio Bitrate: 224 Kbps
GOP Format: B-Frame: 2, P-Frame: 5 -> IBBPBBPBBPBBPBBP
Speed/Quality Indicator: 1
(op 29.970 FPS is het synchronisatie probleem vele malen erger dan met
25.000 FPS)
DVD PAL
-------
Encoding Format: <empty>
Video Size: 720x576
Video Bitrate: 4000 Kbps
Frame Rate: 25.000 FPS
GOP Format: B-Frame: 2, P-Frame: 4 -> IBBPBBPBBPBBP
DV PAL Superior
---------------
Encoding Format: Excellent (MPEG-2)
Video Size: 352x288
Video Bitrate: 4000 Kbps
Frame Rate: 25.000 FPS
GOP Format: B-Frame: 2, P-Frame: 5 -> IBBPBBPBBPBBPBBP
Bedankt voor de hulp,
Henk de Groot
t.principaal
15.12.2003 20:54:12
Henk,
Kan je de adviezen ook hier nog eens plaatsen. Dat voorkomt misschien een paar herhalingen. Het enige waar ik dit op vindt lijken is het BPM settings effecct. Dat komt ook voor bij het inlezen van DV (=MPEG).
Als je de BPM aan hebt staan dan probeert Magix het geluid aan te passen aan de Video. Ik neem echter aan dat je hier al naar gekeken hebt, vandaar mijn eerste vraag.
Greetings, Tom
Henk de Groot
16.12.2003 15:05:06
Dat heeft niet zo veel zin. Als je je meld bij de service organisatie dan sturen ze een programma om het systeem te analyseren. Het is te vinden op:
http://download.magix.net/Syscheck_Locale/...kXP_NL_Info.exeAls je dat uitvoerd krijg je een of andere binary file, support kan aan de hand daarvan zien welke drivers je moet updaten en welke conflicten er zijn. Uitvoeren van dat programma zonder support heeft geen enkele zin, zonder analyse is het gewoon een onleesbare binary file.
Om een indruk te geven, ik moest de video driver update, DirectX 8.1 terugzetten, er misten wat DirectShow filters van programma's die ik al had gedeinstalleerd, ik had de laatste burn routines nog niet, er liepen wat achtergrond programma's die problemen kunnen veroorzaken (Works Update check en MS Messenger bijvoorbeeld).
Verder nog een advies om CD Burnprofiler te gebruiken. Dat was een ramp, want toen deden mijn andere burn programma's het niet meer. Er zit een herstel functie in CD Brunprofiler maar toen waren mijn 2 CD spelers helemaal weg! Ik had XP een herstelpunt laten maken en zo kreeg ik m'n drives weer terug.
Hoe dan ook, toen "syscheckXP_NL_Info.exe" eindelijk tevreden was met het systeem, maar het probleem bleef bestaan toen wist support het ook niet meer...
Maar goed, je hebt hier denk ik weinig aan want dit is voor elk systeem weer anders. Zonder support geen analyse van de output.
Met vriendelijke groet,
Henk.
t.principaal
16.12.2003 23:11:38
Henk,
OK. Wat is dan de BPM setting bij je?
Greetings, Tom
Henk de Groot
17.12.2003 23:07:37
Hallo Tom,
Ik weet van geen BPM instelling, is dit niet iets van de PLUS versie? Ik begin gewoon een nieuw project (heb dus geen audio en video tracks en dus ook geen effecten op die objecten). In het scherm rechts boven navigeer ik naar de plek waar de MPEG file staat en die sleep ik vervolgens naar het Storyboard venster.
De MPEG file is 600kB groot, ongeveer 15 minuten. Aan het begin loopt het redelijk synchroon, maar aan het eind van de file zijn beeld en geluid uit sync.
Met video's met 30 beelden/sec loopt de synchronisatie nog sneller uit de pas. Als ik in de timeline kijk zijn audio en video exact even lang, het is dus niet zo dat VDL één van twee ingekort heeft, ik ben gewoon de laatste beelden die bij het geluid horen kwijt, als het geluid stopt, stopt ook het beeld.
Ik heb het idee dat MPEGs met een fixed frame-rate van 24 beelden/sec worden overgenomen. Zoals gezegt speeld MAGIX eigen media player het bestand wel goed af. Zelf audio en video scheiden en dan synchroniseren gaat niet, ik ben immers beeld kwijt!
Let wel, ik heb het over .mpg files, na conversie naar AVI (met een concurrerend product...) gaat importeren wel goed.
Ik heb VDL als test ook even op m'n laptop gezet, en precies hetzelfde effect!
Let wel, het geluid in deze MPEGs is MPEG-1 Layer 2 gecodeerd, misschien heeft dat er iets mee te maken?
Raar dat niemand anders dit heeft!
Met vriendelijke groet,
Henk.
t.principaal
17.12.2003 23:39:14
Henk,
BPM vind je in de Systeeminstellingen (toets "Y") en dan de Video tab. De tekst is "Video's automatisch aan BPM aanpassen". Deze checkbox moet uitstaan.
Greetings, Tom
Henk de Groot
18.12.2003 17:02:28
Hallo Tom,
Dat vinkje staat al uit, dat is het dus niet helaas.
Ik heb nog wat geexperimenteerd met de MPEG2 instellingen (verhouding I
frames, B frames en P frames) maar dat maakt allemaal niet uit. Per file
verschilt het effect, soms is beeld voor op geluid en soms andersom en in
een enkel geval lijkt het redelijk synchroon.
Als ik in de verkenner venster de .mpg file voor het eerst aanklik dan
start een conversie (in de menubalk komt een voortgangs-balk die van 0 to
100% loopt). In de video monitor zie ik vervolgens het beeld maar ik hoor
dan nog geen geluid. Als ik daarna de file naar het storyboard sleep zie
ik een voortgangs balk met "Importeren". Als ik het dan afspeel heb ik beeld
en geluid. Het is synchroon in het begin maar beeld of geluid raakt langzaam
voor op de andere track. Na 15 minuten zit er soms wel 1 seconde verschil
tussen beide tracks.
Klik ik nu op een 2e .mpg file in de explorer, dan wordt die ook
geconverteerd en zie ik, net als bij de 1e, opnieuw alleen beeld. Als ik
deze file ook naar het storyboard sleep dan krijg ik een melding "Kan
HD-project niet twee keer openen!". Als ik daarna in de timeline kijk dan
heeft de 2e geimporteerde .mpg file helemaal geen geluid!
Ik heb zwaar het vermoeden dan beeld en geluid los van elkaar geconverteerd
worden en dat deze daardoor uit de pas gaan lopen. De keiharde relatie tussen
beeld en geluid wordt zo verbroken. 1 seconde op 15 minuten is natuurlijk
bijna niets (0,1%), maar wel killing voor film!. Helaas kan PowerVCR II geen
files maken met ander geluid dan MPEG-1 Layer II en ook geen AVI bestanden.
Met vriendelijke groet,
Henk.
t.principaal
18.12.2003 17:13:30
Henk,
Vraagje. Loopt het geluid voor of achter op de beelden? Als je het geluid en de video ontkoppelt (de-group). Kan je daarna een van beide uitrekken in de normale muis modus?
Ik heb wel eens meegemaakt dat daar nog wat "flexibiliteit" in lijkt te zitten. Een beetje spelen met het bovenstaande en de muismodus "Object uitrekken" kan misschien het synchroniteits probleem omzeilen.
Greetings, Tom
Henk de Groot
18.12.2003 21:22:27
Hallo Tom,
Vraagje. Loopt het geluid voor of achter op de beelden? Als je het geluid en de video ontkoppelt (de-group). Kan je daarna een van beide uitrekken in de normale muis modus?
Dat wisseld. Omdat beeld en geluid blijkbaar onafhankelijk van elkaar geimporteerd worden is soms het geluid langer, soms korter en soms precies goed. Het is gewoon niet gedefinieerd.
Na import zijn video en geluid exact even lang, hij kapt beeld of geluid af waar de eerste track stopt. Je zou het geluid weer handmatig synchroon kunnen maken maar je bent altijd een beetje beeld of geluid kwijt. Bovendien is dit natuurlijk erg omslachting, het is een heel gepruts om de timing exact te repareren. Dan kan ik nog beter via Studio 8 de .mpg naar AVI converteren en dan importeren (kost ook een hoop tijd, maar kan 'snachts).
Overigens als ik bij "Instellingen"->"Importformaat" het vinkje bij "MPEG Import Module" weghaal en dan de .mpg file importeer dan heb ik alleen geluid. Dat versterkt mijn idee dat beeld en geluid onafhankelijk van elkaar geconverteerd worden.
Vraagje: heb je zelf wel eens een .mpg file met beeld en geluid geimporteerd? Werkt dat bij jouw wel goed? Zo ja, gebruik je andere codecs of waar zit het verschil in met VDL 0.3.0.3?
De .mpg files die ik met Studio 8 maak hebben hetzelfde probleem. Maak gewoon een willekeurige MPEG-2 file (bijvoorbeeld SVCD) met MPEG-1 Layer II geluid. Als je een paar minuten film maakt in NTSC formaat dan zie je het probleem al vrijwel meteen. Ik heb helaas een dail-up internet verbinding, anders zou ik wel even een test file kunnen maken om mee te testen.
Met vriendelijke groet,
Henk.
mschagen
19.12.2003 11:12:52
Zelf heb ik hier geen ervaringen mee, maar op het duitse forum zijn meerdere zéééér lange threads over dit probleem (of op zijn minst iets wat hierop lijkt). Dus je bent niet de enige. B.v.
http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=8283&Recentelijk werd er op dat forum ook melding gemaakt van een duitse patch die voor veel mensen het probleem leek op te lossen.
http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=8659&Nederlandse patches laten echter wat langer op zich wachten en lijken minder frequent gemaakt te worden. En een duitse patch op nederlandse software installeren lijkt ook niet te werken (heeft iemand op het forum ook al eens geprobeerd zonder resultaat).
http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=8230&Dus misschien dat het een kwestie is van wachten op de nieuwe patch.
Henk de Groot
20.12.2003 21:29:54
Hallo mschagen,
Bedankt voor die links naar het duitse board. Volgens mij hebben die duitsers het over hetzelfde probleem.
Als er meer gebuikers zijn met dit probleem dan zal er t.z.t. vast wel een goede oplossing voor komen. Ik geef het voor nu in elk geval op, met de hand repareren lijkt op dit moment de enige optie.
Met vriendelijke groet,
Henk.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.