hhuisman
09.12.2003 19:02:26
Beste mensen.
Wellicht voor u een vanzelfsprekendheid, maar voor mij een vraag.
Ik film 16:9 op mijn JVC-cam, met onder- en bovenin het beeldmateriaal de bekende zwarte balken. Wanneer ik oa met p.i.p. wil werken blijven de zwarte balken zichtbaar. Erg vervelend, dus doe ik het maar niet. Hoe werk ik deze zwarte balken weg?
Graag uw reactie.
Groet, Herman
mschagen
10.12.2003 13:06:59
Hiervoor kun je een masker gebruiken. Je zou het als volgt kunnen doen:
1. Creer in een teken programma een masker. Dit hoeft slechts te bestaan uit een afbeelding van 1 bij 1 pixel die wit is. Je kunt ook een andere resolutie kiezen, het maakt niet zoveel uit.
2. In vdl, leg het beeldvullende shot op spoor 1.
3. leg het masker op spoor 2. Gebruik de fx editor om het alpha effect hierop toe te passen. Gebruikt de positie en grootte parameters om dit witte vlak op de positie te plaatsen waar het kleine beeld moet komen. Geef het een 16:9 verhouding. Je hoort nu de achtergrond te zien met een wit vlakje in 16:9 verhouding.
4. Leg het beeld wat als klein beeldje getoond moet worden op spoor drie. Gebruik de fx editor om het precies over het witte vlakje van stap 2 heen te plaatsen. Het masker laat nu het beeld van spoor drie (de voorgrond) op het witte vlakje zien, en spoor 1 (de achtergrond) op de rest. Omdat het masker 16:9 is worden je zwarte balken nu weggefilterd. Daar wordt nu de achtergrond getoond.