rmaat
03.11.2003 14:18:11
Hallo,
Als ik een film uitvoer als SVCD dan krijg ik een trillend/bewegend beeld. Het lijkt alsof horizontale lijnen op en neer bewegen. Het gehele beeld lijkt wel helder en scherp, maar ziet er door de beweging "waterig" uit. Dit gebeurt zelfs bij stilstaande beelden. Het lijkt ook niet aan de brander of de stand-alone dvd te liggen, want een in een simulatie aangemaakt mpg bestand vertoont bij afspelen op de pc dezelfde verschijnselen.
Zowat alle instellingen geprobeerd te wijzigen (inclusief interlace/deinterlace en vaste en variabele bitrate), maar er verandert niets.
Wie heeft een oplossing?
Groeten,
Rob
t.principaal
05.11.2003 12:06:05
Rob,
Kan je iets specifieker zijn in wat je ziet. Zijn het kameffecten of meer blok effecten?
Kameffecten zien er zo uit bij beweging en hebben te maken met interlacing.
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxx
Waar speel je de film op de PC mee af? Het kan zijn dat de 'speler' niet de juiste codec pakt. Ik weet dat dit bijvoorbeeld voorkomt met de Windows Media Player.
Greetings, Tom
Edwin Brouwer
05.11.2003 20:20:00
Hoi Rob,
Controleer even of je de volgende instellingen goed heb staan:
Bestand, systeeminstel., tabblad video: selecteer Pal ipv ntsc
Als deze iedere keer wanneer je vdl2004 opstart weer op ntsc staat, verander dan je landinstelling (regional settings) in nederlands (dutch). Dit is te bereiken via de windows start knop, configuratie scherm (control panel), datum, taal en landinstelling (regional settings).
Laat even weten of het gelukt is.
Succes
Gr. Edwin
rmaat
06.11.2003 12:39:33
Hallo,
Om te beginnen met de instelling PAL/NTSC: Die blijft consequent terugspringen naar NTSC, ook als ik de landinstelling van Windows (nog eens) op Nederland zet. Overigens heb ik steeds met de instelling PAL de film gecodeerd.
Ik denk niet dat het kam of blok-effekten zijn. Die heb ik wel gezien als ik de instellingen wijzigde (interlace/deinterlace). Het is echt een trilling van de horizontale lijnen. (De horizon aan zee lijkt wel scherp te zijn, maar beweegt op en neer.)
Op de pc speel ik de film af met Intervideo WinDVD. Ook wel geprobeerd met de mediaplayer, maar dat maakt niet uit. Er is echter ook geen verschil in kwaliteit tussen afspelen op de pc of de stand-alone DVD via cd-r.
Film is zelf opgenomen als DV in 16:9 en ook in dit formaat gerenderd, op een pc met de specificaties: P 1,6; 256MB intern; HD 40GB/7200rpm.
Rob
Edwin Brouwer
06.11.2003 18:48:19
Hoi Rob,
Even voor de zekerheid: Staat je windowsschermresolutie op 800 x 600 ?
Edwin
rmaat
07.11.2003 22:23:14
Hallo Edwin,
Nee, de resolutie staat op 1024 x 768.
Je vraag herinnerde mij eraan dat ik daar al eens iets overgelezen had, dus ook nog eens gerenderd bij een windows resolutie van 800 x 600. Helaas geen ander resultaat.
Groeten,
Rob
t.principaal
08.11.2003 20:09:57
Rob,
Ander vraagje. Het gaat wel goed als je naar andere formaten exporteert?
Greetings, Tom
rmaat
10.11.2003 21:19:44
Hallo Tom,
Verschillende formaten geprobeerd, allemaal goed. Maar wel als export! Tot mijn verbazing blijkt dan ook SVCD goed te gaan! Maar ik moet het nog wel op een cd proberen.
Helaas lukt het niet om rechtstreeks vanuit Video deLuxe het bestand te branden. Het geëxporteerde bestand hernoemd naar testje_SVCD.mpg en vervolgens een brandsessie gesimuleerd. VdL herkent dan het bestand, want er wordt eerst gevraagd of ik opnieuw wil encoden of behouden. Kies ik voor voor behouden, dan krijg ik de melding: "Voorbewerken van media en menu's is mislukt." Kies ik voor opnieuw encoden, dan krijg ik weer de trilling in het beeld.
Heel vreemd allemaal, want de export gaat via dezelfde "GoMotion encoder", als bij maak cd.
Voorlopig is het probleem via een workaround deels op te lossen.
Bedankt voor je idee.
Groeten,
Rob
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.