Ondanks vele eerdere posts door anderen, probeer ik het ook nog eens:
Bij capturing met VdL 2.0 gebeurt het altijd dat video en audio niet synchroon blijven; geluid loopt iets sneller dan beeld:
- bij capturing van lange sequentie (bijv. een hele dv-band) is de voorsprong van het geluid na 30 minuten film ca. 1 seconde (zeer hinderlijk als je mensen ziet praten). Dit in geval van een aaneengesloten tijdspoor, maar wel meerdere scenes.
- bij capturing van een sequentie waarbij het tijdspoor wel onderbroken is (bijv. film is uit de camera geweest, of teruggespoeld etc), ontstaat het achterlopen al direct bij het begin van een nieuwe opname op de band. Na een aantal sprongen kan dit verschil meerdere seconden belopen op een kwartier film.
Met bijv. Pinnacle studio treden beide problemen niet op.
Mike: voordat je roept ´lees faq´ ed. zie opsomming aan einde bericht
Wat wel bijzonder opvalt icm het eerste voorbeeld:
- in de timeline is het geluidspoor na capturing precies even lang als het videospoor en lijkt op het juiste punt op te houden
- als ik echter het geluidspoor (van ca 60 min) degroepeer en open in de time-stretch functie, NIETS aanpas en direct op ok druk, blijkt het spoor korter geworden te zijn!!
- wanneer ik dan vervolgens opnieuw met de time-stretch functie het tempo (niet de pitch) net zolang aanpas totdat de lengte van beide sporen weer gelijk is, blijkt de synchroniteit nagenoeg hersteld (hoewel niet echt 100%)
- vóór bewerking van het tempo lees ik af in de time-stretch module: pitch=1.5 tempo = 130.6 Wat betekenen deze waarden??
Dit zou ook vanzelf goed moeten gaan, hoe kan ik dat bereiken??
Zijn er al ervaringen op dit vlak met VdL 2004 (waarom heet dat trouwens niet gewoon 3.0?)?
bijzonderheden:
PIII 866 Mhz
192 MB ram
aparte 60 GB schijf
voorbeeld opname volledig zonder dropped frames gecaptured, lengte 58 min, 253 scenes vgl dv-timestamp, aaneengesloten tijdspoor op dv tape
camera drive: MS- enzovoorts (zoals ´hoort´)
firewire: TI
VdL 2.0, met alle beschikbare patches, crashet nagenoeg nooit
onder ´A´ opties mbt timestretching uitgeschakeld vgl overeenkomstige faq