Bij het maken van een film gebruik je ook achtergrond muziek. Het geluid in je fim en de muziek moet je soms op elkaar aanpassen. De een moet wat zachter en de ander wat harden. Wie kan mij vertellen hoe je op eenvoudige wijze dit doet. Je sleep alls of naar beneden of naar boven. Zelf eenvoudig handels/curves maken waarbij het geluid fade in of out is mij niet gelukt wie weet raad.
Ik zit even niet achter een pc met VDX, maar je kunt volumecurves tekenen. Zoek het anders s.v.p. even in de gebr. aanwijzing op, het moet er instaan.
Een andere mogelijkheid is om met het schaartje het stukje wat je zachter of harder wilt hebben uit te knippen, zodat je alleen dat gedeelte harder/zachter kunt zetten:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXX|XXXXXXXXXXX|XXXXXX
Zoiets, en dan kun je tussen de ||'s dus met de middelste handle het volume van alleen dat stukje bepalen.
t.principaal
28.07.2003 22:07:21
Dit kan heel simpel.
Je moet in Storybord mode staan. Je kan hier komen door op de Tab toets te drukken en naar de view met meerdere tracks te gaan.
- Een geluidsobject selecteren. (Een maal op klikken).
- Alt+X drukken waarna in het geluidsobjedt een rechte rode lijn verschijnt.
- Nu met je muis over de lijn heen tot de pointer wissselt, dan een klik.
>>> In de lijn zie je bij iedere klik een klein vierkant komen.
Deze vierkanten kan je nu gewoon op en neer slepen en daamee het volume plaatselijk veranderen.
Greetings, Tom
t.principaal
01.08.2003 08:28:31
Quote uit sby e-mail:
Bedankt voor je reactie.
Dit lukt mij alleen als ik de Muismodus Tekenen aanzet. Ik krijg anders wel de rode lijn maar ik kan er dan geen merkteken op plaatsen of de lijn naar boven of naar beneden trekken. Als ik na gebruik in de Muismodus Tekenen de curve heb getekend en dan de muismode voor individuele objecten aanklik kan het vierkantje alle kanten op geplaatst worden.
Het is inderdaad lastig om in eerste instantie de 'juiste kliks' te plaatsen..... Het probleem is dat je een dubbele klik op een zeer dun lijntje moet plaatsen. Als je dan een vierkantje hebt moet je daarna eerst een tweede plaatsen om het effect van het slepen van een vierkantje te zien.
Greetings, Tom

Bedankt voor je hulp. Als jarenlange Pinnacle gebruiker zijn er nog wat oude gewoontes. Ik had gewoon niet dubbelgeklikt op de rode lijn.
Ik had gewoon niet dubbelgeklikt op de rode lijn.
Schande!