Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vdl2 Dv-avi Export En Canopus Advc-50
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Level42
Hallo Mike,

Daar ben ik weer eens....

Ik heb onlangs een Canopus ADVC-50 ( http://www.canopus.com/US/products/advc-50.../pm_advc-50.asp )uit Amerika laten overkomen. Dit is een kaart die je aansluit op je (reeds bestaande) Firewire kaartje, en hiermee kun je analoge video capturen (dus van VHS of Video8).
De grote voordelen van dit kaartje is dat je geen problemen meer hebt met beeld en geluid synchronisatie, en je bent driver onafhankelijk (iets dat ik niet kon zeggen van de tot nu toe door mij gebruikte ASUS V7100 Deluxe) en daarnaast is de capture kwaliteit topklasse.

Onmiddelijk na het installeren heb ik het met VDL2 gewerkt (DV capturen) en dat werkt perfect. Capturen gaat perfect. Heb een film van bijna 2 uur non-stop gecaputerd zonder een enkele frame te verliezen.

Anyway, naast deze fijne kaart heb ik ook een Sharp VL-PD5 (of eigenlijk een Grundig DLC-2000, maar deze zijn identiek). Nu heb ik zojuist een prachtige montage gemaakt die ik graag wil terugzetten naar een DV bandje voor opslag.

Nu ga ik dus naar export, DV-AVI en wanneer VDL2 klaar is met renderen kom ik in het scherm om de terugschrijfactie te starten. In het dropdown lijstje vind ik 2x de vermelding Microsoft DV Camera and VCR.

Een is voor de Canopus en een voor de Sharp natuurlijk, en uit de DV vastleggen scherm weet ik dat de "bovenste" de camera is, en de "onderste"de Canopus. Ik selecteer dus de bovenste, maar nu kan ik totaal niet communiceren met de camera. Ik kan de opname niet terugschrijven, maar ik kan zelfs geen fast forward, play of andere commando's sturen vanaf dit scherm.
Ook wanneer ik toch de "onderste" Microsoft DV Camera and VCR kies gebeurt er niets.

Als ik nu terug ga naar DV vastleggen dan kan ik de camera gewoon normaal besturen, play, ff, rw alles werkt.

Ik vraag me af hoe dit komt. Lijkt me een bug in VDL in de adressering van het aangesloten DV apparaat, misschien is er geen rekening met meerdere DV apparaten gehouden bij het terugschrijven, en wel bij het capturen ?

Heb nog even gecontroleerd: zelfde probleem treedt ook in VDL1 op.

Lastige vraag, laat die Duitse jongens maar eens zweten wink.gif
Level42
Heb zojuist de Canopus van de firewire kaart afgehaald (door het firewirekabeltje los te trekken) en opnieuw geprobeerd de video terug te schrijven naar mijn camcorder, en nu werkt alles weer probleemloos, waarschijnlijk omdat VDL nu nog maar 1 DV apparaat ziet.

Vervolgens heb ik de firewirekabel weer teruggeplaatst (terwijl de computer liep), XP herkent en installeert de Canopus meteen, vervolgens weer geprobeerd terug te schrijven en weer hetzelfde probleem, de camera reageert op geen enkel commando.

Hoop dat dit opgelost kan worden in de software want het is duidelijk een bug in VDL. Het capturen gaat immers wel perfect en hiervandaan kan ik ook probleemloos de camera besturen.

Het is toch erg lastig om telkens het firewirekabeltje te moeten verwijderen om terug te kunnen schijven naar mijn camcorder.

Misschien kunnen andere lezers hier een keer ook meer dan 1 DV apparaat aansluiten en proberen e.e.a. terug te schijven ?
Mike
In het algemeen geldt :

de DV camera moet in Windows apparaatbeheer als Microsoft DV camera & camcorder herkend worden, alsmede moet dit stuurprogramma in Video deLuxe geselecteerd worden. De FireWirekaart moet bij voorkeur als "Texas Instruments OHCI compliant IEEE 1394 bus host controller" gedetecteerd worden in Windows apparaatbeheer, zo niet kijk dan of er updates zijn voor je kaart (VIA, Sitecom, ...).

Deze FAQ geeft uitgebreide informatie over dit onderwerp.

Dit is het enige advies wat ik voor je heb, als het ook met deze ingrepen niet werkt dan zou ik niet weten wat ik nog verder zou moeten adviseren. Let wel dat in Video deLuxe het DV protocol gehanteerd wordt met de gedachte dat er een DV camera is aangesloten; voor digitaal -> analoog captureapparaten is Video deLuxe niet geoptimaliseerd. Als zo'n apparaat zich 100% als een camera+firewirekaart gedraagt, en bovenstaande is van toepassing (kaart wordt in Windows apparaatbeheer herkend als een combinatie van Microsoft DV camera or camcorder en Texas Instruments OHCI compliant IEEE 1394 bus host controller) dan zal er niets aan de hand zijn. Gedraagt dit zich niet 100% als DV camera dan kunnen er problemen ontstaan, maar dan hoef je ben ik bang van MAGIX uit geen oplossing te verwachten; immers leveren wij deze software voor DV camera's, en niet voor digitaal -> analoog captureapparaten.
Level42
QUOTE(Mike @ Jun 24 2003, 12:33 AM)
In het algemeen geldt :

de DV camera moet in Windows apparaatbeheer als Microsoft DV camera & camcorder herkend worden, alsmede moet dit stuurprogramma in Video deLuxe geselecteerd worden. De FireWirekaart moet bij voorkeur als "Texas Instruments OHCI compliant IEEE 1394 bus host controller" gedetecteerd worden in Windows apparaatbeheer, zo niet kijk dan of er updates zijn voor je kaart (VIA, Sitecom, ...).

Deze FAQ geeft uitgebreide informatie over dit onderwerp.

Dit is het enige advies wat ik voor je heb, als het ook met deze ingrepen niet werkt dan zou ik niet weten wat ik nog verder zou moeten adviseren. Let wel dat in Video deLuxe het DV protocol gehanteerd wordt met de gedachte dat er een DV camera is aangesloten; voor digitaal -> analoog captureapparaten is Video deLuxe niet geoptimaliseerd. Als zo'n apparaat zich 100% als een camera+firewirekaart gedraagt, en bovenstaande is van toepassing (kaart wordt in Windows apparaatbeheer herkend als een combinatie van Microsoft DV camera or camcorder en Texas Instruments OHCI compliant IEEE 1394 bus host controller) dan zal er niets aan de hand zijn. Gedraagt dit zich niet 100% als DV camera dan kunnen er problemen ontstaan, maar dan hoef je ben ik bang van MAGIX uit geen oplossing te verwachten; immers leveren wij deze software voor DV camera's, en niet voor digitaal -> analoog captureapparaten.

Sorry Mike, maar beide deze systeemeisen staan NIET op de verpakking van Videodeluxe 2.0 en ook niet op de informatie op de website, waarvandaan ik mijn aankopen heb gedaan (zowel VDL1 als 2).
Wellicht dat dit een goed idee is om te doen.

Ten eerste: lees s.v.p. mijn eerste 2 berichten nog een keertje door want ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Ik heb GEEN digitaal -> analoog apparaat, maar precies andersom.
Het is eigenlijk hetzelfde als een digitale camera met een analoge ingang, die je vervolgens aan je Firewire kaart aansluit.

Zoals ik al meldt, het capturen werkt perfect. Geen enkel probleem in het capture menu. Ook de DV-cam kan ik prima bedienen vanuit het capture menu.
Dus mijn firewire kaart werrkt prima, mijn DV-cam werkt prima, mijn Canopus card werkt prima. Kan dus geen driver probleem zijn. Ik heb ook nooit capture problemen gehad met deze firewirekaart en camera, met welke software dan ook.

Daarom snap ik niet dat dit in het terugschrijf menu ineens anders is.
Dit heeft dan m.i. ook niets te maken met alle zaken zoals die in de FAQ staan vermeld. Ik denk gewoon dat er een bugje is met het adresseren/aansturen van het juiste apparaat in het terugschrijf menu, zodra er meer dan 1 DV apparaat is. De "afstandbedienings" knopjes onder het scherm hebben geen enkel effect, maar in het capture scherm werkt dit perfect.

Voor alle duidelijkheid: Ik wil terugschrijven naar mijn DV-cam, NIET naar de Canopus, sterker nog dat kan helemaal niet, want de Canopus ADVC-50 is een Analoog -> Digitaal ONLY converter, dus hij kan niet andersom van digitaal naar analoog (en dat hoef ik ook niet want ik heb een DVD brander, dus waarom zou ik nog terug willen schrijven naar analoog ?)

Ik ben dan ook niet zo zeer op zoek naar een advies, maar wil dit als een bug rapporteren. Misschien heeft verder nog niemand gewerkt met meer dan 1 DV apparaat bij het terugschijven. Ik denk dat de ontwikkelaars in Duitsland dit eens even moeten bekijken. Het lijkt me een fluitje van een cent om het op te lossen.
Nogmaals: de hele combinatie werkt. In het ene menu van VDL2 werkt het prima, in het andere niet. Het zijn exact dezelfde commando's (play, ff, rw etc.) dus het MOET in VDL zitten.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat er een bugje in jullie product zit, aan jullie om er iets mee te doen.
Als jullie vinden dat ik maar een lastige klant ben, omdat ik meer dan 1 DV apparaat heb dan wil ik dat graag nu horen, dan heb ik voorlopig mijn laatste Magix product gekocht.
Mike
Sorry Mike, maar beide deze systeemeisen staan NIET op de verpakking van Videodeluxe 2.0 en ook niet op de informatie op de website, waarvandaan ik mijn aankopen heb gedaan (zowel VDL1 als 2).
Wellicht dat dit een goed idee is om te doen.
Uhm, bekijk de doos eens goed s.v.p. En kijk ook eens op www.magix.com, nederlands, create, Video deLuxe 2.0, features... Wat zien wij daar:

Digitale opname en uitgang (bijvoorbeeld via dv-camcorder)

Pentium II 266 MHz of hoger
Opslag werkmateriaal 64Mb (128Mb aanbevolen)
Harde schijf met minimale gegevensdoorvoer van 4 Mb/s
OHCI-compatible IEEE-1394 dv capturekaart (FireWire) met Microsoft® DirectX8a-compatible stuurprogramma
Microsoft® Windows® 98 / 98 SE / ME / 2000 / XP

Analoge opname & uitgang(bijvoorbeeld via vhs-videorecorder):

Pentium II 400 MHz of hoger
Opslag werkmateriaal 128Mb
Videokaart compatible met Video voor Windows of Directshow, tv-kaart of grafische kaart met video-ingang
Microsoft® Windows® 95, 98, 98 SE / ME / 2000 / XP / NT

Videodisks branden:

Video-cd's (vcd) en Supervideo-cd's (svcd) maken met scsi of ide cd-rwbrander
dvd's maken met dvd-brander (dvd-r(w), dvd+r(w)).
  Videodisks afspelen:

Video-cd's(vcd) en Supervideo-cd's (svcd) afspelen op tv met een compatible dvd-speler.
Op pc via cd-rom/rw-, dvd-r(w)- en dvd+r(w)stations.
Dvd's op tv via compatible dvd-speler (dvd-r(w), dvd+r(w)).
Op pc via Windows-compatible, dvd-r(w)- en dvd+r(w)stations.

Video-emails verzenden met standaard e-mailsoftware (Microsoft® OutlookTM of Microsoft® Outlook ExpressTM)

Weergave videowebsites in de internet browser (Microsoft® Internet ExplorerTM vanaf versie Versie 4.0). Online publicatie met webaccount.

Voor wat betreft de rest van het verhaal, een 'bug' is een fout in de software die zich op elke computer voordoet. Daar gaat het hier dus niet om, hooguit om iets wat niet geimplementeerd is. Wensen kunnen in de 'wishlist' op dit forum kenbaar gemaakt kan worden mits dit op een normale manier gebeurt.

En tot slot: een DV camera is een DV camera. Dat Canopus geval is geen DV camera. Wat nog erger is, is dat het zich kennelijk niet 100% volgens het DV protocol gedraagt zodat Video deLuxe het apparaat ook niet als camera kan benaderen. In dat geval is het helaas "punt, end of story." en is er niets wat MAGIX kan doen om je hiermee te helpen (zelfs al zouden wij dit willen...)

Deze draad gaat op slot want in dit soort discussies heb ik dus echt geen zin en ik heb betere dingen te doen dan mezelf door dit soort epistels heen te worstelen.
Mike
Wat ik overigens nog even ben vergeten te vermelden: ik heb zelf ooit met een systeem met zowel een DV camera als een "analoog-via-DV"-apparaat (FireBird) gewerkt en dit werkte prima, zowel analoog als (rechtstreeks) digitaal als digitaal via een aparte FireWirekaart : prima in orde, twee vermeldingen in Video deLuxe, beiden 100% bruikbaar.

Dus nogmaals : een bug is gewoon uitgesloten. En ik ben echt niet de beroerdste om echte bugs door te geven of te erkennen of wat dan ook, maar ik ben het gewoon zat dat alles wat op iemands computer niet werkt gelijk als 'bug' wordt aangemerkt en dat als ik gewoon duidelijk probeer te maken (nota bene met goede argumenten) dat het dus niet om een bug gaat ik gelijk weer te horen krijg "ik koop geen MAGIX meer" e.d.

Ten slotte, mag ik nog even benadrukken dat we het hier om software van nog geen 60 euro hebben, waarmee je verschrikkelijk veel kunt en waar je van de fabrikant altijd binnen afzienbare tijd een passend antwoord (hetzij via telefoon, e-mail of dit forum) krijgt in het Nederlands? De mogelijkheden zijn groots, maar als je er toevallig niet mee kunt wat je ermee wilt doen, dan tref je het gewoon niet en zul je op zoek moeten naar andere software. Je kunt ons in de 'wishlist' eventuele suggesties doen voor volgende versies, maar je hoeft niet te verwachten dat we onze kostbare manuren in de software gaan steken omdat alleen jij (en misschien 12 andere mensen wereldwijd gezien) met een probleeem zit. Zo werkt het simpelweg gewoon niet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.