Daar ben ik weer eens....
Ik heb onlangs een Canopus ADVC-50 ( http://www.canopus.com/US/products/advc-50.../pm_advc-50.asp )uit Amerika laten overkomen. Dit is een kaart die je aansluit op je (reeds bestaande) Firewire kaartje, en hiermee kun je analoge video capturen (dus van VHS of Video8).
De grote voordelen van dit kaartje is dat je geen problemen meer hebt met beeld en geluid synchronisatie, en je bent driver onafhankelijk (iets dat ik niet kon zeggen van de tot nu toe door mij gebruikte ASUS V7100 Deluxe) en daarnaast is de capture kwaliteit topklasse.
Onmiddelijk na het installeren heb ik het met VDL2 gewerkt (DV capturen) en dat werkt perfect. Capturen gaat perfect. Heb een film van bijna 2 uur non-stop gecaputerd zonder een enkele frame te verliezen.
Anyway, naast deze fijne kaart heb ik ook een Sharp VL-PD5 (of eigenlijk een Grundig DLC-2000, maar deze zijn identiek). Nu heb ik zojuist een prachtige montage gemaakt die ik graag wil terugzetten naar een DV bandje voor opslag.
Nu ga ik dus naar export, DV-AVI en wanneer VDL2 klaar is met renderen kom ik in het scherm om de terugschrijfactie te starten. In het dropdown lijstje vind ik 2x de vermelding Microsoft DV Camera and VCR.
Een is voor de Canopus en een voor de Sharp natuurlijk, en uit de DV vastleggen scherm weet ik dat de "bovenste" de camera is, en de "onderste"de Canopus. Ik selecteer dus de bovenste, maar nu kan ik totaal niet communiceren met de camera. Ik kan de opname niet terugschrijven, maar ik kan zelfs geen fast forward, play of andere commando's sturen vanaf dit scherm.
Ook wanneer ik toch de "onderste" Microsoft DV Camera and VCR kies gebeurt er niets.
Als ik nu terug ga naar DV vastleggen dan kan ik de camera gewoon normaal besturen, play, ff, rw alles werkt.
Ik vraag me af hoe dit komt. Lijkt me een bug in VDL in de adressering van het aangesloten DV apparaat, misschien is er geen rekening met meerdere DV apparaten gehouden bij het terugschrijven, en wel bij het capturen ?
Heb nog even gecontroleerd: zelfde probleem treedt ook in VDL1 op.
Lastige vraag, laat die Duitse jongens maar eens zweten