Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Schokkerig beeld
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
number-88
Goedemorgen,

Zojuist geregistreerd na al een tijdje meegelezen te hebben.

gelijk maar mijn vraag...

Als ik een een aantal scenes van een JVC .TOD mpg.. op de tijdlijn heb, en probeer af te spelen, dan heb ik een zeer schokkerig beeld.? Als vergelijk heb ik videostudio X2 geprobeerd en die heeft daar geen last van? Zelfde scenes... zelfde computer. AMD 64 X2 Dual core processor 4800+ met 3G werkgeheugen. Windows XP pro SP3

Ligt dit aan mij, video kaart of software?

Groet,

Rick
FransS
Hoi ,Rick ,

Welkom op het forum.

Ik moet constateren dat ik dat ook heb maar dan met HDV en dat komt bij mij dat er een te lage ram op de videokaart zit 128 Mb.
En ga dat veranderen in 1 Gig als dat mogelijk is .

Grt. Frans S user.gif
landrover
Hallo Rick,

Als de gebruiker en de videokaart in beide gevallen dezelfde zijn, moet het wel aan de software liggen. Heb je videostudio X2 misschien bij de camera gekregen? Dan zou die software geoptimaliseerd zijn voor de bestanden van jouw camera. Video deLuxe staat bekend als vrij processor-intensief, maar veel features kun je uitzetten of bijstellen om de computer meer "lucht" te geven bij het monteren van HD- en ander zwaar materiaal.
Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat mpg-materiaal normaal gesproken minder geschikt is om mee te monteren. Ook dat kan verklaren waarom het beeld stottert in VdL. Ook daar is wel een mouw aan te passen: het mpeg-materiaal laat zich vaak een stuk beter bewerken door de frametable opnieuw aan te maken.
Overigens heeft stotterend beeld in de montagefase geen effect op het eindproduct.
number-88
Nou eerst mijn dank voor de snelle reakties.

Videostudio X2 is niet bijgeleverd, dus niet op de kamera afgestemd.

Videokaart.. X1950 PRO met 256 Mb geheugen.. dacht ook niet dat dat een probleem zou kunnen zijn.. alhoewel ik intussen begrijp dat videomontage VEEEEL geheugen nodig heeft laugh.gif

MPEG niet geschikt voor montage? wat zou het dan wel moeten zijn? Het video wat uit de JVC komt is MPEG2 maar met een JVC tintje..

Nogmaals dank voor de antwoorden

Groet,

Rick
plemmens
De TOD bestanden van een JVC camera zijn volgens mij hoge definitie AVCHD gecomprimeerde mpeg2 bestanden.
Om die vlot af te spelen in voorbeeldweergave heb je een uit de kluiten gewassen processor cq videokaart nodig.
Een quad core CPU en een GPU met minimaal 512mb eigen geheugen lijkt me aangewezen.
Dat een ander programma de bestanden vlotter afspeelt zou o.a. kunnen liggen aan het feit dat dat andere programma in voorbeeldweergave een lager resolutie gebruikt.
Een schokkerig beeld in voorbeeldweergave betekent inderdaad niet dat er een probleem zal zijn met je afgewerkte film.
Rijk
QUOTE(plemmens @ 04.11.2009 18:54:29) *
...Dat een ander programma de bestanden vlotter afspeelt zou o.a. kunnen liggen aan het feit dat dat andere programma in voorbeeldweergave een lager resolutie gebruikt..

Goed dat je dat noemt, Paul, dat brengt mij op de gedachte dat je de resolutie van de preview in VdL kunt instellen (o.a. via Programmainstellingen/tabblad video-audio). Een lagere resolutie zou het schokkerige afspelen dan doen afnemen. Of zie ik het nu te simpel?

groet,
Rijk
plemmens
QUOTE(Rijk @ 04.11.2009 19:17:53) *
....Of zie ik het nu te simpel?

Ik denk het niet.
De voorbeeldresolutie in VdL verlagen zal heel waarschijnlijk de weergave vlotter laten verlopen.

FransS
QUOTE(Rijk @ 04.11.2009 20:17:53) *
Goed dat je dat noemt, Paul, dat brengt mij op de gedachte dat je de resolutie van de preview in VdL kunt instellen (o.a. via Programmainstellingen/tabblad video-audio). Een lagere resolutie zou het schokkerige afspelen dan doen afnemen. Of zie ik het nu te simpel?

groet,
Rijk

QUOTE(plemmens @ 04.11.2009 21:51:53) *
Ik denk het niet.
De voorbeeldresolutie in VdL verlagen zal heel waarschijnlijk de weergave vlotter laten verlopen.

Hoi Paul & Rijk,

Wat je hier nu aangeeft dat lukt bij mij niet ,ik krijg steeds een menutje zoals het voorbeeld,de resolutie springt steeds naar volle resolutie wat kan ik hier aan doen?

Grt.Frans S. user.gif
plemmens
Geen idee welk ontbrekend bestand hier bedoeld wordt.
Kan de zaak niet controleren, heb momenteel geen setup beschikbaar met VdL geinstalleerd.
Rijk misschien?
number-88
Heren.... ehm.. en uiteraard dames als die er zijn.. wub.gif

De voorbeeld resolutie naar half gezet en alles is opgelost!!

Mijn dank..
plemmens
biggrin.gif
Rijk
QUOTE(number-88 @ 04.11.2009 22:08:43) *
De voorbeeld resolutie naar half gezet en alles is opgelost!!

prima, dat betekent overigens niet dat het nu "voor altijd" is opgelost, naarmate je film langer wordt/ er meer wordt gewijzigd dan wel toegevoegd, krijgt de processor het tijdens de preview steeds zwaarder en zou het schokken weer kunnen terug komen. Irritant, maar bedenk (zoals hiervoor al gemeld) dat het eindresultaat hierdoor niet beïnvloed wordt.

groet,
Rijk

PS: leuke site, met o.a. mooie panarama's van onze grote buurgemeente, ook het Speelhuis fraai in beeld gebracht!
plemmens
QUOTE(Rijk @ 05.11.2009 12:38:23) *
............krijgt de processor het tijdens de preview steeds zwaarder .......

Rijk,
Ik neem aan dat je hier de processor (GPU) van de videokaart mee bedoelt en niet de centrale processor (CPU) op het moederbord.
Volgens mij is het nl. zo dat de grafische kaart zorgt voor de realtime weergave in het voorbeeldvenster.
De CPU daarentegen wordt ingeschakeld bij het exporteren (coderen/renderen) van het project op de tijdlijn naar een bestand (bv. mpeg) of DVD.
Rijk
QUOTE(plemmens @ 05.11.2009 12:55:48) *
Ik neem aan dat je hier de processor (GPU) van de videokaart mee bedoelt en niet de centrale processor (CPU) op het moederbord.

Dank voor je aanvulling, Paul, eerlijk gezegd dacht ik dat (ook) de CPU hieraan meedeed blush.gif , maar nu weet ik dus beter...

Nog even naar Frans: ook ik heb geen idee over welk bestand jouw pc het heeft. Ik zou gewoon wat proberen (ik roep maar wat): VdL opnieuw opstarten, PC opnieuw opstarten en als uiterste redmiddel: VdL opnieuw installeren fragend.gif .

groet,
Rijk
number-88
Dank voor de aanvullingen!!

Dus eigenlijk moet/mag ik toch naar een wat zwaardere videokaart gaan kijken.. als ik het zo lees.

@Rijk

Dank je voor het kompliment. Ik heb meerdere panorama fotos en virtuele tours online staan ook voor bedrijven etc.. de laatste waar ik nu mee bezig ben is van een van de oudste klokkengieterijen van Nederland. In deze virtuele tour wordt ook video verwerkt. oa. het gieten van een klok etc..
Als het klaar is wil ik je best een link sturen.

Groet uit helmond

Rick
plemmens
QUOTE(number-88 @ 05.11.2009 17:44:55) *
Dus eigenlijk moet/mag ik toch naar een wat zwaardere videokaart gaan kijken.. als ik het zo lees.

In ieder geval eentje met meer eigen geheugen (dus geen shared of turbo) aan boord.
Vooraleer de kosten te doen zou je eventueel kunnen proberen met de meest recente drivers voor je huidige kaart te installeren.
FransS
Nog even naar Frans: ook ik heb geen idee over welk bestand jouw pc het heeft. Ik zou gewoon wat proberen (ik roep maar wat): VdL opnieuw opstarten, PC opnieuw opstarten en als uiterste redmiddel: VdL opnieuw installeren fragend.gif .

groet,
Rijk
[/quote]
Hoi Rijk ,

Dit heb ik al menigmaal gedaan in het verleden is dit nooit anders geweest,alles draaid prima maar nu ik met HDV bezig ben heb ik een verschrikelijk stoterend beeld en ik krijg dat niet anders ,ja ik kan het anders maar dan moet ik het DV capture dan is het een vloeiend beeld.

Als ik HDV met de Mediaplayer of met het media centrum af speel heb ik geen happeringen dus moet het gewoon kunnen,ik heb dit ook op een Pen 4 geprobeerd maar deze trekt het helemaal niet ,daar krijg ik ook een melding dat de VGA kaart niet toerijkend is,met video de Lux dan ,want het speelt wel af met de mediaplayer dus dit begrijp ik dan ook weer niet.
Mijn Laptop kan het wel aan maar daar happerende de beelden teveel daarom dacht ik wat er geschreven werd ik verlaag de resolutie maar dat geeft dan weer de melding waar ik over schreef.
Terwijl bij een vriend die Vegas gebruikt weer vloeiend door loopt met de zelfde config ,dit gaat dan mijn pet ten boven en denk dan over te stappen naar Vegas maar dat is weer vele malen duurder en dat houd me dan weer tegen omdat VdLux een heel goed programma is.
Dus wat is nu goede raad ?

Grt.Frans S. user.gif
Rijk
QUOTE(FransS @ 05.11.2009 19:57:32) *
Dus wat is nu goede raad ?

zwaardere videokaart misschien?

groet,
Rijk
plemmens
Dat zou mijn advies ook geweest zijn.
128mb videogeheugen is veeeeel te weinig voor het bewerken van HD opnames.
FransS
Ja,Ja, een nieuwe VGA kaart had ik al in huis maar deze paste niet omad ik nog een AGP slot heb en daar past geen CPI in en een andere kaart haden ze op dat moment niet.
Ik weet dat het bij de Pen .4 aan de VGA kaart ligt.
In iedergeval bedank voor jullie medeleven Ha,ha,ha, we komen er wel uit.

Grt. Frans S. user.gif
landrover
Dank voor je aanvulling, Paul, eerlijk gezegd dacht ik dat (ook) de CPU hieraan meedeed , maar nu weet ik dus beter...

Nou, niet zo snel overstag gaan Rijk! Vrijwel iedere moderne videokaart beschikt over hardware om videobeelden te vertonen, maar ook zonder hardware-overlay kun je nog video op het scherm toveren. VdL is ook anno 2009 nog steeds in staat om diverse technieken - Video for Windows , Direct Draw etc. - in- en uit te schakelen en bij iedere techniek kun je m.b.v. taakbeheer kijken wat de CPU-load is. En die kan behoorlijk oplopen! Dus reken maar dat de CPU een factor van betekenis is. Als de cpu geen rol meer zou spelen, zouden er wel minimum GPU-eisen op de verpakking van VdL staan.
plemmens

Ik heb dan ook nergens gezegd dat het enkel de GPU is die van belang is.
"Een quad core CPU en een GPU met minimaal 512mb eigen geheugen lijkt me aangewezen."

Afhankelijk van de aard ervan zal voor sommige toegepaste effecten VdL de CPU inzetten en voor andere de GPU, in sommige gevallen mogelijk zelfs de twee tegelijk.
De snelst mogelijke pc in combinatie met een ondermaatse videokaart zal nooit een soepele voorbeeldweergave geven, tenzij de resolutie voldoende laag ingesteld wordt.

Naast de twee eerder gegeven adviezen om schokkende voorbeeldweergave op te lossen, zijnde:
1. Resolutie verlagen (gratis)
2. Videokaart upgraden (beperkte kost)

is er nog een derde mogelijkheid:
3. Investeren in een compleet nieuw systeem. (duurste oplossing)
blush.gif

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.