Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Video de Luxe 16 plus
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
lindas55
Hallo allemaal, blush.gif

Al sinds jaren ben ik erg fan van video de luxe en gebruik ik het voor vele dingen.

Nu heb ik de 16 plus aangeschaft en wil graag werken met de multi cam.
Heb de uitleg al een aantal keren gelezen maar snap er nog steeds niks van.

Ik heb namelijk 2 videocamera's gebruikt voor een bruiloft.
Ik wil deze laten samenvoegen. Wanneer ik deze 2 beelden onder elkaar op de sporen zet krijg ik wel beeld, maar geen geluid.

De uitleg zegt dat ik de beelden en geluiden op juiste plek qua geluid moet zetten, maar dit lukt mij niet....

Hebben jullie hier missschien een oplossing voor?

Ook heb ik het al geprobeerd met beeld in beeld of collages maar dan krijg ik ook geen geluid.

Help help help haha

Groetjes Linda
Rijk
Hallo Linda,

Welkom op het forum.

Ik heb VdL16 nog niet binnen, maar ik denk dat het nog net zo werkt als in VdL15.
Ik neem aan dat je de twee films al geïmporteerd hebt in VdL, ik noem ze even :cam1 en cam2.
Zorg dat je die files te zien krijgt in de mediapool.
Verder neem ik aan dat er wel geluid bij zit als je ze vanuit de mediapool afspeelt in de preview monitor.

Open nu een nieuw project. De tijdlijn is dus nog leeg.
Let op: Schakel de multicam functie nog niet in!!

Sleep nu de film cam1 naar spoor 3 (spoor 1 en 2 moet je leeg laten, daar komt straks je gemonteerde film op te staan).
Het geluid komt dan automatisch op spoor 4.
Sleep de film cam2 naar spoor 5, of beter nog: naar spoor 6, dan is er nl een leeg spoor tussen de 2 films en kun je ze gemakkelijker t.o.v. elkaar verschuiven, zonder dat ze allebei meelopen. Het geluid van cam2 staat dan op spoor 7.

Nu moet je de 2 films t.o.v. elkaar zodanig verschuiven dat ze synchroon lopen. Dat kan heel goed als er een flits van een fotocamera in staat, of als er een heel kort geluid in zit (handgeklap of zo).
Opmerking1: als de opnames niet doorlopen, maar er dus af en toe gepauseerd is, zul je elk stuk apart moeten synchroniseren met het overeenkomstige stuk van de andere camera.
Opmerking2: je kunt het synchroniseren ook automatisch laten doen via de 2 geluidssporen. Even de Help functie raadplegen onder: Voorbereiding.

Nu schakel je de multicam functie in. Je ziet beide films in het preview venster. Start het afspelen en monteren maar: klik steeds op de gewenste film in het preview venster. Zie ook de help functie.

groet,
Rijk
lindas55
Hallo!

Bedankt voor je antwoord! Ben er gister nog even weer mee bezig geweest, ik weet al wat het probleem is waarom beeld en geluid niet syngroom lopen. Dit bestand is een mpg bestand en de andere bestanden waarmee ik werk bij Magix zijn mod bestanden. Ik moet dus de mpg bestand overzetten in mod bestand. Maar hoe doe ik dat? Weet jij dat toevallig?

En is het zo met de multicam dat ik de hele film dan met 2 videobeelden moet doen, of kan ik ook alleen een scene met 2 beelden doen, en dan weer met 1 beeld enz., snap je?

Graag hoor ik je antwoord.

Groetjes Linda laugh.gif

QUOTE(Rijk @ 21.10.2009 17:43:10) *
Hallo Linda,

Welkom op het forum.

Ik heb VdL16 nog niet binnen, maar ik denk dat het nog net zo werkt als in VdL15.
Ik neem aan dat je de twee films al geïmporteerd hebt in VdL, ik noem ze even :cam1 en cam2.
Zorg dat je die files te zien krijgt in de mediapool.
Verder neem ik aan dat er wel geluid bij zit als je ze vanuit de mediapool afspeelt in de preview monitor.

Open nu een nieuw project. De tijdlijn is dus nog leeg.
Let op: Schakel de multicam functie nog niet in!!

Sleep nu de film cam1 naar spoor 3 (spoor 1 en 2 moet je leeg laten, daar komt straks je gemonteerde film op te staan).
Het geluid komt dan automatisch op spoor 4.
Sleep de film cam2 naar spoor 5, of beter nog: naar spoor 6, dan is er nl een leeg spoor tussen de 2 films en kun je ze gemakkelijker t.o.v. elkaar verschuiven, zonder dat ze allebei meelopen. Het geluid van cam2 staat dan op spoor 7.

Nu moet je de 2 films t.o.v. elkaar zodanig verschuiven dat ze synchroon lopen. Dat kan heel goed als er een flits van een fotocamera in staat, of als er een heel kort geluid in zit (handgeklap of zo).
Opmerking1: als de opnames niet doorlopen, maar er dus af en toe gepauseerd is, zul je elk stuk apart moeten synchroniseren met het overeenkomstige stuk van de andere camera.
Opmerking2: je kunt het synchroniseren ook automatisch laten doen via de 2 geluidssporen. Even de Help functie raadplegen onder: Voorbereiding.

Nu schakel je de multicam functie in. Je ziet beide films in het preview venster. Start het afspelen en monteren maar: klik steeds op de gewenste film in het preview venster. Zie ook de help functie.

groet,
Rijk

Rijk
Hallo Linda,

De mod bestanden komen zeker uit een JVC camcorder? Als het goed is heeft JVC daar een cdrom bij geleverd met het pakket Cyberlink Power Director, waarmee je de mod bestanden kunt omzetten naar iets anders, bv mpg. Ik weet niet of je de mpg bestanden kunt overzetten naar mod, ik zou het liever andersom doen, mpg is toch meer algemeen. Maar ik geef mijn mening gaarne prijs voor een betere!

Als je naar 1 beeld wilt moet je de multicam functie uitschakelen. Wel moet je dan even de bronsporen weer inschakelen (met de M-etjes links naast de sporen) anders zie je niks. Bij multicam worden de bronsporen (3,4,5,6, etc) automatisch uitgeschakeld, zodat bij uitvoer alleen spoor 1 en 2 worden meegenomen. Bedenk dat VdL altijd het onderste spoor voor laat gaan, tenzij dat is uitgeschakeld! Dus: als je bv beelden hebt op de sporen 1, 3 en 5 en ze zijn allemaal ingeschakeld, dan krijg je alleen 5 te zien op de monitor (en ook bij de export), vandaar dat bij multicam de sporen 3 en 5 automatisch zijn uitgeschakeld. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is....., fragend.gif anders hoor ik het wel *)

groet,
Rijk

*) PS: vanaf zaterdag zijn we een week weg
lindas55
Hallo!

Wat fijn dat er iemand direct antwoord geeft op mijn vraag zodat ik de volgende dag weer verder kan gaan met mijn hobby haha.

Ik snap het denk ik wel een beetje. Heb trouwens mijn bestanden weer qua beeld en geluid juist. Ik heb een scene gepakt dat niet goed was, en die heb ik via bestand, exporteren, video beeld als magix video, aangeklikt en toen was hij weer goed! Ja ja, oefening baart kunst.

Ik heb op internet een curcus gevonden voor vdl 16 plus, dit is voor 1 dag en kost 150 euro, ik vroeg mij af of dit een beetje een redelijke prijs is? Deze dag leer je dus alles over de multicam en andere opties tips en trucs.

Misschien ga ik me daar wel voor opgeven.

Leuke week toegewenst!

Groetjes Linda laugh.gif

QUOTE(Rijk @ 22.10.2009 19:05:37) *
Hallo Linda,

De mod bestanden komen zeker uit een JVC camcorder? Als het goed is heeft JVC daar een cdrom bij geleverd met het pakket Cyberlink Power Director, waarmee je de mod bestanden kunt omzetten naar iets anders, bv mpg. Ik weet niet of je de mpg bestanden kunt overzetten naar mod, ik zou het liever andersom doen, mpg is toch meer algemeen. Maar ik geef mijn mening gaarne prijs voor een betere!

Als je naar 1 beeld wilt moet je de multicam functie uitschakelen. Wel moet je dan even de bronsporen weer inschakelen (met de M-etjes links naast de sporen) anders zie je niks. Bij multicam worden de bronsporen (3,4,5,6, etc) automatisch uitgeschakeld, zodat bij uitvoer alleen spoor 1 en 2 worden meegenomen. Bedenk dat VdL altijd het onderste spoor voor laat gaan, tenzij dat is uitgeschakeld! Dus: als je bv beelden hebt op de sporen 1, 3 en 5 en ze zijn allemaal ingeschakeld, dan krijg je alleen 5 te zien op de monitor (en ook bij de export), vandaar dat bij multicam de sporen 3 en 5 automatisch zijn uitgeschakeld. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is....., fragend.gif anders hoor ik het wel *)

groet,
Rijk

*) PS: vanaf zaterdag zijn we een week weg

landrover
Ik heb op internet een curcus gevonden voor vdl 16 plus, dit is voor 1 dag en kost 150 euro, ik vroeg mij af of dit een beetje een redelijke prijs is? Deze dag leer je dus alles over de multicam en andere opties tips en trucs.

Als het een goede cursus is, is het een koopje. Je kunt dan in 1 dag dingen leren waar je anders misschien nooit achter komt en je zult erachter komen dat sommige dingen eigenlijk veel eenvoudiger zijn dan je denkt.
FransS
Hoi,

Ben afgelopen zaterdag in Didam geweest daar was de uitleg en voorbeelden Gratis en zeer intresant ik begin weer hoop te krijgen.

Grt. Frans S. user.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.