Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Beeld Trilt Bij Overgangen En Titels
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
jansenan
nadat ik gemonteerd heb en ga exporteren blijkt bij het overzetten naar de videorecorder dat bij iedere gemaakte overgang en gemaakt titel heb beeld enorm trilt.
Wat kan dat zijn ??
Mike
Gebeurt dit ook bij het exporteren van een AVI bestand of alleen bij het terugspelen naar een Videoband in realtime? Anders zou ik gewoon een AVI bestand laten renderen, dit full-screen met de mediaspeler afspelen en dit naar via de TVout naar de videorecorder sturen.
jansenan
Dit gebeurt inderdaad ook bij exporteren en bij audio/video terugsturen.
Ik ga als volgt te werk; knippen plakken overgangen en titels toevoegen.
vervolgens via filmbestand exporteren als DV-avi bestand. Systeem begint met afmixen en na enige tijd kan ik e.e.a. naar mijn camera versturen.(fire-wire) Tot hier nog steeds geen problemen.
Vervolgens zet ik e.e.a. om naar mijn videorecorder en dan blijkt dat de overgangen en titels trillingen in het beeld veroorzaken. Zijn deze overgangen en titels voorbij dan is het beeld weer stabiel.
Speel ik de film via de mediaspeler af (op de pc) dan zijn er geen trillingen waarneembaar.
Eigenlijk wil ik de film gewoon kunnen exporteren via fire-wire en niet via TV-out.
Ik heb een prachtige film gemaakt, maar deze wordt ontsiert door trillingen in het beeld.

Ik heb alle patches e.d. inmiddels gedownload.
Systeem: pentium 4 2,4 Ghz. 512 Mb, Gforce 4 mx 440 se, soundblaster live 5.1.

Gaarne uw hulp
jansenan
Aanvullende opmerking:
Moet ik misschien overgangen en titels, tijdens het monteren, eerst afmixen ? lijkt me niet.
Mike
Als ik het dus goed begrijp komt het materiaal goed op de DV camera terecht en pas bij het overspoelen naar VHS tape ontstaat het probleem met de trillingen? In dit geval schiet mij het volgende te binnen. Kijk bij de instellingen van de MPEG encoder.

- Niet toevallig per ongeluk NTSC gekozen in plaats van PAL ?
- Experimenteer eens of 'frame' of 'field' wat uitmaakt
- Experimenteer eens met de diverse 'interlace' instellingen onderaan (indien beschikbaar)
plemmens
Als het zo is, (wat ook Mike veronderstelt?) dat je de film via firewire naar je DV camera kan schrijven, en als die dv tape oké is dan kan je toch beter van deze zogenaamde "master" tape direct een VHS copie nemen. Je koppelt dan gewoon je camera (composiet of S-video out) aan je VHS recorder (composiet of S-video in).
Dit is trouwens mijn standard procedure als ik iets op VHS wil.
Ik maak altijd een master dv tape en maak daarvan (dus zonder de PC) zoveel VHS copies als ik nodig heb.
Nog ter info:
Het eindmedium voor al mijn films is DVD. Met bv. Nero kan ik die zo dikwijls copiëren als ik wil. Desondanks maak ik van iedere film ook altijd een DV tape. Als het nodig zou zijn kan ik deze altijd opnieuw "capteren". Zo lang je in dezelfde DV codec blijft (en uiteraard je film niet wijzigt) zou hier geen kwaliteitsverlies mee gemoeid mogen zijn.
jansenan
Ik heb inmiddels e.e.a. uitgeprobeerd zonder resultaat.
In het kort mijn werkwijze;
knippen plakken overgangen en titels aanbrengen. Vervolgens de film exporteren via dv-avi en direct naar mijn camera verzenden. (hierna is het de bedoeling de film over te zetten naar VHS band)
Wat blijkt, bij overgangen en titels trilt het beeld, in mijn videomonitor in vdl is dit trouwens niet waarneembaar. Ik heb een stukje, van mijn totale film van ongeveer 1 uur lengte, geselecteerd (2 min.), inclusief overgang en titel, en deze vervolgens laten renderen (alleen het bereik dus). Tijdens het renderen zie je het beeld al trillen ! (in de videomonitor) dus dat gaat al niet goed.
Vervolgens heb ik een nieuwe film gemaakt met het zelfde materiaal, dus zelfde stukje film (2 min.) inclusief overgang en titel. Vervolgens weer gerenderd en wat blijkt, nu gaat het wel goed ! het beeld trilt niet.
Dus binnen het project van 1 uur trilt het beeld, bij een klein stukje film gaat het goed.
Dus het materiaal wordt al niet goed naar de dv-camera verzonden.
Ik snap er dus helemaal niets van.
Help sad.gif
plemmens
Is uw project gemaakt met uitsluitend digitale opnames? Of is het een mengeling van analoog en digitaal?
Is alles gecapteerd met VdL of zitten er stukken in die op een andere manier "binnen" gehaald zijn?
jansenan
alleen digitale opnames en alles gecap. met VdL
Mike
Dat is vreemd zeg, ik begin nu door m'n suggesties heen te lopen. Probeer s.v.p. eens een "normaal" (dus geen DV) AVI filmpje te maken, laten we zeggen 640x480, Indeo compressie op 90%. Hoe zien de overgangen en titels er dan uit?
edwa
Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Het maakt niet uit of dat ik nu een avi, DV AVI, MPEG1, MPEG2, VCD, SVCD maak in wat voor een resolutie ook. Bij overgangen trilt het beeld (A) naar de overgaan naar beeld (cool.gif. De laatste (cool.gif trilt niet. Het is net of dat de frame een paar keer heen en terug gespoeld wordt. Het gebeurt echter niet bij alle overgangen en effecten, foto's of filmstukken. De gemaakte film is 30 min. lang.

Ik heb geen firewall of virus scanners aan, noch enig ander TSR programma. Wat kan dit zijn? Kleine bug of zo?

Groeten,

Ed Wa

Athlon 2200+, 512MB, Serial ATA 160Gb, ATI Radeon 7500 64Mb, Etra IDE HDD 80Gb + 80Gb, 24x CD writer, DVD+-Writer. Windows XP Professional, SP1, laatste drivers voor alle HW & SW. Firewire via MSI moederboard, Sony DV camera. wub.gif
Mike
Alle suggesties uit deze thread al eens geprobeerd? Zo ja, stuur mij s.v.p. eens een klein voorbeeldfilmpje op videodeluxetrilt@magix.nl (kleiner dan 2 mb graag). Wellicht dat als ik het zie me iets te binnen schiet.
edwa
Hoi Mike,

O.K. Dat zal ik maken en dan opsturen.

Groeten,

Ed Wa
piet
Ik heb hetzelfde probleem. Alle niet-gemonteerde stukken zien er perfect uit, overgangen en effecten zijn korrelig. Het is net of een digitale foto te veel wordt vergroot. Alles is verder hetzelfde: geen probleem op de computer, wel na terugsturen naar de DV camera.

Groeten,

Piet
Mike
Als het pas bij het terugrenderen naar de camera gebeurt kan er een probleem zijn met de DV communicatie. Zie s.v.p. deze FAQ voor meer informatie.
Level42
QUOTE(Mike @ May 6 2003, 12:27 AM)
Als ik het dus goed begrijp komt het materiaal goed op de DV camera terecht en pas bij het overspoelen naar VHS tape ontstaat het probleem met de trillingen? In dit geval schiet mij het volgende te binnen. Kijk bij de instellingen van de MPEG encoder.

- Niet toevallig per ongeluk NTSC gekozen in plaats van PAL ?
- Experimenteer eens of 'frame' of 'field' wat uitmaakt
- Experimenteer eens met de diverse 'interlace' instellingen onderaan (indien beschikbaar)

Uh Mike, als je terugschijft naar DV-AVI heb je toch niks met de MPEG encoder te maken ?
Overigens is de PAL-NTSC suggestie wel een goeie... dat moet natuurlijk PAL zijn.

Ik heb dit probleem nog nooit gehad, heb al veel gewerkt met VDL2.06 en mijn teruggezette films naar DV-camcorder zien er altijd perfect uit, gebruik regelmatig allerlei overgangen en titels, en vertraginen en ziet er allemaal goed uit.

O ja, kijk nog even onder Instellingen-Systeeminstellingen of hier PAL gekozen staat. Als deze telkens terugspringt naar NTSC dan moet je je landinstellingen corrigeren in Windows.

Onder XP: (Sorry heb alleen Engelse XP:)
- control panel - Regional and Language settings, tabje Advanced en selecteer onder Language for non-unicode programs Dutch (of dus Nederlands). Deze setting wordt bij elke start van VDL uitgelezen, en aan de hand hiervan zet hij de systeeminstelling op PAL of NTSC.....

Misschien ver gezocht, maar wie weet helpt het...
patp99
Hallo,

Ik heb het zelfde probleem, alleen een variant. dry.gif
Allereerst ben ik heel blij dat na de patches mijn NEC 1100a +writer draait en ook op 2,5 speed!
Plus dat hij DVD+rw goed ondersteunt en zelfs tijdens encoden ook leeg maakt! Zeer ok.

In VDL2: trek ik via firewire alles binnen uit mijn SONY DV CAM. Ik edit 6-8 tracks met overgangseffecten en titles. De avi's/ scenes zijn beeld en los het geluid een track eronder. Tot aan 15-20 minuten lijkt alles goed te gaan.

Bij het daarna langer maken van de film gaan losse scenes in de film onverklaarbaar trillen, inderdaad vaak na een overgang of titel. ALs ik de betreffende scenes als TAKES versleep en in een nieuwe film neerzet achterelkaar is alles strak en ok. De originele footage (de import uit de DV CAM) is dus ok. En gaat iets fout bij het renderen of encoden. Het lijkt alsof sommige videobeelden dubbel worden neergezet alsof hij iets wil corrigeren of niet uit een overgangs-sequence komt.

Ik heb bij de ENCODING fast/ slow motion geprobeerd en verschillende resoluties... maar helaas. Als ik alles afspeel in mijn Mediaplayer (de losse AVI's en de MPEG2 film) is alles OK! Ik heb lage Q en hoge Q geprobeerd bij het renderen; helpt ook niet...

Ik brand en test via een DVD+RW.. en bekijk dus op een DVD speler; op verschillende DVD-spelers het zelfde effect... ofwel dezelfde raadselachtige trillingen.

Please help.. Sta echt voor een raadsel sad.gif dry.gif wacko.gif blink.gif
Patp

---
Win ME/
P-IV 2,0 / 512 MB/ 120 GB hd/ graphic onboard 128 MB/ SB compatible
+ SONY DV cam
+ Philips DVD player standalone/ SEG DVD player standalone/ KISS Divx/ DVD player standalone
+ NEC 1100a-DVD writer intern
piet
Mijn laatste berichtje blijkt toch niet te kloppen. Heb een stukje film (met overgangen en andere effecten) eens goed op de computer bekeken. Het blijkt dat dat slechte beeld hier ook al is. Dus de basis (niet de binnengehaalde film) is al slecht. Zal dus ook nooit goed gerenderd worden en dus ook nooit mooi worden teruggestuurd naar de camera.
Heeft iemand hier nog suggestie´s voor?

Groeten,

Piet
patp99
mellow.gif
Verbetering trillen;
de volgende parameters verbeterde het beeld iets, these are the results of the Dutch jury :

- AUTO DISPLAY EXTENTION PARAMS aanzetten bij de ENCODER in de 2e stap van het encode/ branden, dit kan in het meest rechter tabblad ;

- INTERLACE (linksonder op je dialoogmenu) uitzetten ;

- FIELD en FRAME optie: kiezen voor frame, motion estim. in het midden zetten.

Bij mij zijn de zwaardere trillingen weg, maar zijn nog wel te zien..

PP
plemmens
ALs ik de betreffende scenes als TAKES versleep en in een nieuwe film neerzet achter elkaar is alles strak en ok.

Dit geeft mogelijkheden tot volgende "workaround":
Maak korte .avi's van de verschillende problematische stukken en plaats deze .avi's op de tijdlijn van je oorspronkelijke film als vervanging van de slechte gedeeltes.
Mike
QUOTE(Mike @ Jun 24 2003, 08:34 AM)
Als het pas bij het terugrenderen naar de camera gebeurt kan er een probleem zijn met de DV communicatie. Zie s.v.p. deze FAQ voor meer informatie.

Mijn laatste berichtje blijkt toch niet te kloppen. Heb een stukje film (met overgangen en andere effecten) eens goed op de computer bekeken. Het blijkt dat dat slechte beeld hier ook al is. Dus de basis (niet de binnengehaalde film) is al slecht. Zal dus ook nooit goed gerenderd worden en dus ook nooit mooi worden teruggestuurd naar de camera.
Heeft iemand hier nog suggestie´s voor?
Laat ik voor alle zekerheid het nog maar eens herhalen:

patp99
QUOTE(plemmens @ Jun 26 2003, 11:33 AM)
ALs ik de betreffende scenes als TAKES versleep en in een nieuwe film neerzet achter elkaar is alles strak en ok.

Dit geeft mogelijkheden tot volgende "workaround":
Maak korte .avi's van de verschillende problematische stukken en plaats deze .avi's op de tijdlijn van je oorspronkelijke film als vervanging van de slechte gedeeltes.

[QUOTE]
wink.gif
Ik heb de probleemstukken vervangen door cuts uit de origineel binnengehaald avi's.
Tot nu geen resultaat. Ik ga ze opnieuw binnenhalen uit mijn DV camera. Kijken of dat helpt en dan weer in de film plaatsen plus ENCODEN.

Vermoeden: ik heb eerlijkgezegd het vermoeden dat de scenes die veel trillen een gekke/ teveel of onverwachte camera-beweging in zich hebben anders dan de rest van de film.

Ik ben continu aan het omzetten naar mijn DVD+RW met nieuwe instellingen in mijn ENCODING. Ben nu bezig met een vaste, hoge bitrate en iNTERLACE bewust aan.

Laterz.

Patp
plemmens
Ik heb de probleemstukken vervangen door cuts uit de origineel binnengehaald avi's.
Als ik het goed begrijp heb je de nieuwe cuts op de tijdlijn gezet van je bestaande film.
Wat ik bedoel is dat je een intermediaire avi moet maken.
Doe daarom hetvolgende:
1. Open een nieuwe blanko tijdlijn.
2. Plaats hierop de 2 scenes die het probleem geven. Neem ze bij voorkeur uit je originele opnames.
3. Plaats tussen beide de gewenste overgang.
4. Trim en bewerk naar wens.

Als dit klopt dan zou ook hetvolgende moeten lukken.
5. Render dit deel naar avi met dv codec.
6. Plaats deze intermediaire avi ter vervanging van de probleemstukken op de tijdlijn van je oorspronkelijke film.
Succes gewenst.
patp99
wacko.gif Sapperdeflap, mijn toverdoos is leeg.

Ik heb de hierboven beschreven stappen gevolgd. En zeg nou eerlijk: in theorie zou dit moeten werken....!

Ik heb:

1. De probleemscenes opnieuw binnengehaald uit mijn Sony DV CAM.

2. Opgeknipt en de ene keer als takes versleept naar mijn grote film, een andere test middels de ge-exporteerde AVI met DV CODEC.

3. In mijn grote film (35 minuten tot aan nu) de gerenderde probleemscenes binnengehaald (waarom doet hij 'import files' als het al AVI-DV is ?) en de gehele films met de nieuwe takes/ vervangen scenes weer gerenderd... en ... NEEN hij doet het NIET! mad.gif

--
Binnen de zo een 20 testen op een DVD-RW (branden gaat heel goed op een DVD-RW), heb ik als laatste in mijn grote film OPNIEUW de stukken film binnengehaald uit mijn DV-CAM. Opnieuw opgeknipt en geen overgangen of effecten toegevoegd: totaal kaal als scene erin geplaatst. Opnieuw de film gerenderd (want er staat nieuwe footage in).. en.. NEEN.. weer een trillend beeld bij dezelfde scenes.

Duidelijk is dus wel: het ligt duidelijk aan het beeld/ bepaalde footage/ snelheid van het beeld wellicht dat gerenderd wordt binnen een x-aantal scenes.

Shoot me.. wacko.gif
Please help! Kom er niet uit..

Patp

En verder... als ik na stap 1 deze scenes LOS render.. en afspeel op mijn DVD.. doen ze het wel!
Mike
Wellicht kunnen we met een systeemanalyse iets voor je vinden. Mail ons via het contactformulier op deze website (http://support.magix.net) en verzoek een 'systeemanalyse'. Hopelijk kunnen we een duidelijke boosdoener vinden. Zorg ervoor dat je camera aangesloten is een aan staat tijdens de test.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.