Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hoeveel Khz Is De Audio Van Een "standaard" Minidv-opname
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
AVB
Kan iemand mij helpen door te vertellen hoeveel kHz een "standaard"miniDV opname is?
(rechtermuisknop op het audio-kanaal van het videospoor, en dan objecteigenschappen)

Staat er bij jullie 44100 of 48000 bij de originele bestandsinformatie?

Ik heb namelijk het probleem dat mijn apartegeluidsopname niet synchroon loopt met mijn video-opname (in een uur ongeveer 2 sec achter)
Mijn aparte geluidsopname maak ik met een HD24 op 44.000 kHz
Deze kan ik uiteraard ook op 48000 kHz zetten, maar of ik dat wil / moet is dus even mijn vraag...

Het antwoord hierop is jullie antwoord op de vraag: Staat er bij jullie 44100 of 48000 bij de originele bestandsinformatie?

ps. Ik gebruik een Sony VX2100

Paul
Rijk
Hoi Paul,

Eerst een antwoord op je duidelijke vraag:
Ik ben momenteel bezig met filmmateriaal van diverse tapes, opgenomen van 2004 tot 2008 (inderdaad: de kleinkinderen), daar kom ik in de meeste gevallen 48000 samples/sec tegen, maar ook 32000. Geen idee waarom dit verschil, maar beide horen tot de DV standaard.
Om de verwarring misschien nog wat groter te maken: de muziek die ik er onder heb gezet (van CD) heeft 44100 s/sec.
Als ik render naar dv-avi is alles 48000 s/sec

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat 2 sec vertraging na 1 uur film hiermee verklaard kan worden, daarvoor is de vertraging veel te klein t.o.v. de sample rate verschillen.

Ik adviseer je om de pinned topic over verlopende asynchroniteit eens te lezen, daar staat veel interessante informatie in:
http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=16883
Misschien heb je daar iets aan.

groet,
Rijk
landrover
Binnen de DV-standaard zijn drie varianten voor audio samplerate toegestaan: 32 Khz, 44,1 Khz en 48 Khz. Long play DV, waarbij de loopsnelheid van de band lager is, heeft standaard 32 Khz. DVCam, de professionele DV-variant met hogere bandsnelheid, kan 4 kanalen audio opnemen in 32 Khz of 2 kanalen in 48 Khz.
44,1 Khz is niet alleen een DV-standaard, maar ook de sample-rate voor audio-CD. Van CD geripte tracks zijn daarom altijd in 44,1 Khz.
Enige vuistregels:
1. hoger is altijd beter.
2. probeer conversies zoveel mogelijk te voorkomen.
AVB
Beste Rijk en landrover,

Dank voor jullie antwoorden.
Ik heb 6 en 7 maart een musical gefilmd met 4 camera's en een aparte (23 sporen) geluidsopname met de Alesis HD24.
De geluidsopname heb ik ditmaal op 48000Hz gezet en.......

ALLES LOOPT SYNCHROON!

Ik heb ook ergens op internet gelezen dat de HD24 op 44100Hz niet volledig betrouwbaar schijnt te zijn.

Hiermee is mijn probleem opgelost door voortaan op 48000Hz op te nemen.

Alle camera's (de 2 consumenten Panasonic en de 2 VX2100) staan ook op 48000Hz.
Alles werkt perfect zo!

Bedankt,.... en ik heb weer een hoop te monteren haha!

Paul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.