QUOTE(landrover @ 27.01.2009 11:05:24)

Hoi Frans,
Die laatste GB is zoek. WinXP is een 32 bits OS en kan in de praktijk niet meer dan 3 GB fysiek geheugen adresseren.
Als je het qua geheugen het maximale uit een 32 bits OS wilt halen zou het er als volgt uit moeten zien:
2x 1 GB dual channel
2x 512 MB dual channel
Samen maakt dat 3 GB in een dual channel-configuratie.
p.s. in theorie zou 4 GB ook geen probleem moeten zijn, want het teveel zou door Windows gewoon genegeerd moeten worden. Maar ik weet uit ervaring dat Avid op peperdure gecertificeerde werkstations heel raar gaat doen als er meer dan 3 GB fysiek geheugen aan boord is.
Ik heb het geheugen aangepast zoals boven aangegeven (2x1+2x512), maar mijn probleem is niet opgelost (zie Topic 'Niet dubbel Saven'.
Ten aanzien van het geheugenbeslag het volgende.
Volgens het Dell support centre heb ik nu 2,3Gb Werkgeheugen beschikbaar. Dit komt ongeveer overeen met de eerdere configuratie van 4GB die effectief 3,2 was.
Volgens de Dell handleiding kan het systeem max. 4GB adresruimte gebruiken; 'de hoeveelheid geheugen die beschikbaar is voor het besturingssysteem is echter geringer. Sommige componenten in de computer vragen om enige adresruimte binnen het bereik van 4 GB'.