Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Splitsen Van Een Project In Vdl 15
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
dirkc
Tot nog toe heb ik - met grote tevredenheid - gewerkt met VDL 2006, maar aangezien er toch wat problemen waren met het importeren van VOB-files en er een aantal nieuwe features in VLD 15 heb ik die maar gekocht.

Doch, in het eerste project liep het al mis.

Als ik een film wil monteren ga ik typisch als volgt te werk : capteren van de DV-cassette in een drietal files. Dan - nu spreek ik voor VLD 2006 - creeer ik een aantal "films" waar ik stukken oplaadt van de drie AVi-files (de basis files). Omdat je soms gelijkaardige titels, kaders enz gebruikt in eenzelfde geheel, doe ik dat in één "film" om die daarna te splitsen over meedere die dan automatisch de verschillende hoofdstukken vormen.

In VLD 15 is het begrip "film" eigenlijk onbestaande en wordt er dadelijk een "project" aangemaakt, waar zelfs een naam wordt voor gesuggereerd.
Dus, ik verwerk een aantal gelijke effecten in één "project" en op het moment dat ik die wil splitsen loopt het mis : van de stukken die ik save, verandert hij de naam en de oorspronkelijke AVI staat steeds tussen haakjes vermeld, wat je ook doet.
En wat helemaal vreemd is : ik delete een stukje vooraan en achteraan het project, maar als ik naar de tab voor het branden van de DVD ga, zie ik nog het eerste stuk staan, enz.
Ga je in de directory kijken, dan gebruikt hij rare namen (niet diegene die ik gekozen had) voor de verschillende deelprojecten.

Je kan blijkbaar ook niet één project meer sluiten als er meerdere openstaan.

M.a.w. : ik kan absoluut niet meer werken zoals voorheen en ik stel toch een aantal bugs vast.
Zelfs na het downloaden van de laatste patch, liep het mis.

Mijn PC :
Pentium 4 CPU 3.00GHz; 2998 MHz
RAM: 1023 MB bytes, 413 MB free (41%)
DirectX: 4.09.00.0904
Graphic: RADEON 9200 PRO Family (Microsoft Corporation)

Herkent iemand dit probleem?
FransS
Hoi Dirkc,

Ik kan je uitleg niet helemaal volgen,naar ik begrijp werk je met VOB file's en DV-cassette,dei cassette bedoel je dan Mini-DV of een andere opgenomen cassette.
En wat bedoel je met splitsen? Is dat beeld en geluid degroeperen of heb je het ergens anders over ?

En VdL. 15 geeft in het begin dat je wil capture een menuscherm daar staat inderdaad een datum in als je dat wil maar je kunt ook zelf een naam er aan geven,ik heb het vinkje uit gezet zodat het niet meer komt,en als je gaat caputere dan is dat wel degelijk een hele film zo lang als jij opgenomen cq de band of film is.

En je kan de film ook in scene's verdelen met sceneherkenning en opslaan als take,dan krijg je stukjes van de film die je dan weer kan verkorten of velengen op de tijdlijn .
Maar leg ons even uit wat je nu werkelij bedoeld .

Grt. Frans S. user.gif
dirkc
Ik neem aan dat de uitleg wat warrig is, omdat je in VDL 15 met andere begrippen werkt dan in VDL 2006.

Stel : Je interviewt 5 mensen en filmt dit in één take. Dan worden die 5 interviews gecapteerd op de harde schijf (waarvoor je VDL gebruikt).
Nu wil je vijfmaal de achtergrond bewerken door vb een kader rond de persoon te plaatsen en 5 keer een zelfde tune te gebruiken in het begin van elk interview.
Je doet deze bewerkingen in één film, omdat copy-paste gemakkelijk werkt in dezelfde context.

Uiteindelijk wil je de 5 interviews splitsen in 5 aparte films.

Als je dit doet, door 5 nieuwe "projecten" te openen en via copy-paste het gepaste interview in de aparte projecten dropt (wat ik dus deed met VDL 2006) en je gaat naar de derde sectie waarin je de DVD -menu aanmaakt, dan blijkt :

Dat de 5 nieuw gemaakte deel projecten andere namen hebben gekregen
Dat je soms nog "hoofdstukken" vindt van de andere interviews
Dat je in de naamgeving steeds verwijzingen vindt naar de "hoofdfilm" met de 5 interviews samen.

Ik weet dat je hoofdstukmarkers hebt, maar deze werkwijze is minder soepel dan te werken met aparte films (je kan o.a. de volgorde gemakkelijker veranderen).

Misschien heeft VDL 15 een andere logica om één film op te splitsen in deelfilms, maar dat snap ik dan net niet.

Hopelijk is dit nu iets duidelijker!

Dirk

QUOTE(FransS @ 24.12.2008 16:35:06) *
Hoi Dirkc,

Ik kan je uitleg niet helemaal volgen,naar ik begrijp werk je met VOB file's en DV-cassette,dei cassette bedoel je dan Mini-DV of een andere opgenomen cassette.
En wat bedoel je met splitsen? Is dat beeld en geluid degroeperen of heb je het ergens anders over ?

En VdL. 15 geeft in het begin dat je wil capture een menuscherm daar staat inderdaad een datum in als je dat wil maar je kunt ook zelf een naam er aan geven,ik heb het vinkje uit gezet zodat het niet meer komt,en als je gaat caputere dan is dat wel degelijk een hele film zo lang als jij opgenomen cq de band of film is.

En je kan de film ook in scene's verdelen met sceneherkenning en opslaan als take,dan krijg je stukjes van de film die je dan weer kan verkorten of velengen op de tijdlijn .
Maar leg ons even uit wat je nu werkelij bedoeld .

Grt. Frans S. user.gif

Rijk
Hallo Dirk,

Ja, ik herken je problemen wel, VdL15 gaat hier en daar wat onlogisch om met film- en projectnamen.

Ik denk dat het volgende de bedoeling is:

Het eindproduct (vaak zal dit een dvd zijn met 1 of meer films er op) wordt bereikt d.m.v. een Project.
In jouw geval wil je 5 films op je dvd, elk met 1 interview.

Je kunt nu het volgende doen:

Je begint met de complete film.
Open nu een nieuwe film (via Bestand of via de Filmselectieknop onder de Monitor), als VdL vraagt of je de oude film wilt handhaven, kies je voor: nieuwe film Toevoegen.
Je ziet dat de nieuwe film de naam van het oude project krijgt, onlogisch, nu kun je via Film Hernoemen de nieuwe film een naam geven, b.v. Interview 1.
Ga terug naar de originele film en selecteer het gedeelte dat je in Interview 1 wilt gebruiken en toets Ctrl C (kopieer).
Schakel naar Interview 1 en vul die met het geselecteerde deel met Ctrl V (plakken).
Open weer een nieuwe film, hernoem die naar Interview 2 en vul die met het gewenste deel, zoals boven beschreven voor Interview 1.
Enz enz tot je 5 films hebt.
Daarna ga je naar de originele film en kiest voor Film Verwijderen.
Nu kun je het project onder de gewenste naam opslaan met Project Opslaan als...

Wanneer je nu overschakelt naar het scherm Branden, zie je dat je een dvd hebt met de Projectnaam en met 5 films met de door jou gekozen (hernoemde) namen.

De structuur die VdL voor ogen heeft, is:
- Het bovenste niveau is een Project.
- Een niveau lager heb je een aantal films (of evt 1 film)
- Op het laagste niveau vind je de hoofdstukken, waarin elke film is verdeeld.

Maar ik ben met je eens dat de logica niet overal terug te vinden is.

Wat mij ook stoort is dat er geen knop of commando "Project sluiten" meer is, dat was in de vorige versies wel.
Als je het project echt wilt verwijderen moet je VdL afsluiten en weer opstarten, niet erg elegant (of zie ik iets over het hoofd?)

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groet,
Rijk
Duiker
QUOTE(Rijk @ 27.12.2008 19:44:33) *
Wat mij ook stoort is dat er geen knop of commando "Project sluiten" meer is, dat was in de vorige versies wel.
Als je het project echt wilt verwijderen moet je VdL afsluiten en weer opstarten, niet erg elegant (of zie ik iets over het hoofd?)

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groet,
Rijk

Volgens mij kun je dat doen door op de knop; "nieuw project" te klikken.
als ze vragen om het oude project te sluiten zeg je ja.

Sander
Rijk
QUOTE(Duiker @ 28.12.2008 10:40:39) *
Volgens mij kun je dat doen door op de knop; "nieuw project" te klikken.
als ze vragen om het oude project te sluiten zeg je ja.

Sander

Inderdaad, bedankt Sander.
Wel een kleine correctie/aanvulling:
- Bij Nieuw Project wordt er niets gevraagd en komt het in de plaats van het oude. Het Nieuwe project krijgt een eigen project naam (de datum).
- Bij Project Laden krijg je de vraag wel.

Ik heb de indruk dat, wat ze in 2008 een Diskproject noemen, nu simpelweg Project heet.

groet,
Rijk
landrover
Ik heb de indruk dat, wat ze in 2008 een Diskproject noemen, nu simpelweg Project heet.

Dat klopt niet. Diskprojecten bestaan nog steeds (met de extensie .dip). Daarnaast heb je nu ook filmprojecten (extensie .mvp). Tot en met VdL2008 werkten we met zgn. "Video deLuxe arrangementen" (.mvd).
Waarschijnlijk is de gedachte erachter om het gemakkelijker te maken meerdere montages binnen één project aan te maken, maar de logica is m.i. nog voor verbetering vatbaar.
Volgens mij kijkt Magix steeds meer de kunst af van Avid en dat is niet als kritiek bedoeld. In Avid wordt al heel lang met projecten gewerkt. Bovendien zie je nu dat er ook al een speciaal keyboard met gekleurde toetsen bestaat voor VdL en Video Pro X en dat die laatste ook met "source-record"-vensters is ingericht, maar nu raak ik wat off-topic. wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.