Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mpeg-4 Avc Blokkerig Begin
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Bram
Hoi,
Wanneer ik een film exporteer (met Vdl 15) naar MPEG-4 AVC en de film start dan staat de eerste seconde even stil en is heel erg blokkerig.
Daarna speelt de film wel goed af. Heeft iemand anders ook dit resultaat en is er iets aan te doen?
Ik heb al verschillende profiles geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Groeten,
Bram.
FransS
Hoi Bram ,

Dat het beeld even stil staad en dan daarna blokkerig is heb ik wel eens gehad maar dat lag aan de opname,koppen vervuildt, maar jij hebt het met monteren neem ik aan je zou dan als het niet teveel is ar af kunnen halen en opnieuw een montage er van maken .

Suc6 Frans S. user.gif
Bram
Hoi Frans, bedankt voor het snelle antwoord.
Dat zou kunnen, maar kan volgens mij toch niet de bedoeling zijn.
Een andere oplossing is een fade-in effect te gebruiken waardoor het probleem minder opvalt.
Maar bovenal zou ik natuurlijk het liefst de echte oplossing zien. Ik encode ze juist in AVC om de hoogst mogelijk kwaliteit te krijgen.

Groeten,
Bram.

QUOTE (FransS @ 16.12.2008 21:40:15) *
Hoi Bram ,

Dat het beeld even stil staad en dan daarna blokkerig is heb ik wel eens gehad maar dat lag aan de opname,koppen vervuildt, maar jij hebt het met monteren neem ik aan je zou dan als het niet teveel is ar af kunnen halen en opnieuw een montage er van maken .

Suc6 Frans S. user.gif

FransS
Hoi Bram ,

Als ik het goed begrijp maak je er direct een Mpeg4 van .
Ik doe dat ook maar ik maak eerst een DVD,en dan pas converteer ik het naar Mpeg4 en dat gaat probleemloos,het is het proberen waard,natuurlijk is het wat meer werk maar dan heb altijd nog een DVD er van .

Suc6 Frans S. user.gif
landrover
Ik heb al verschillende profiles geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Hallo Bram,

Toch moet je het in die richting zoeken. Volgens mij komt dit doordat er geen I-frame aan het begin van de film staat. Dat zou via instellingen op te lossen moeten zijn, b.v. door I-frames op iedere shotwissel te forceren.
Bram
QUOTE (landrover @ 17.12.2008 15:16:41) *
Toch moet je het in die richting zoeken. Volgens mij komt dit doordat er geen I-frame aan het begin van de film staat. Dat zou via instellingen op te lossen moeten zijn, b.v. door I-frames op iedere shotwissel te forceren.

Ik ga nog eens wat met de settings pielen. Suggesties welke zijn altijd welkom.
Ben benieuwd naar andere ervaringen met de MPEG-4 AVC encoder. Ook als het bij jou wel goed gaat... dan kunnen we misschien settings, input bestanden of andere zaken vergelijken.

Groeten,
Bram.
Bram
Ik heb een workaround gevonden, het probleem zit inderdaad in het i-frame.
Er is maar één setting die verschil laat zien als je hem veranderd: onder Advanced Settings: [GOP] IDR frequence.
Waar je deze ook in veranderd, het resultaat wordt dramatisch veel slechter. Ik denk dat er geen i-frame aan het begin wordt neergezet maar dat ie op basis van b-frames naar een toekomstig frame toe werkt, maar dat weet ik niet zeker.
De workaround:
Als je nu de hele film iets opschuift in de toekomst en het begin leeg laat gaat het wel goed. De ideale setting lijkt te zijn om na 0.6 seconde de film te laten beginnen. Dan is gelijk het eerste beeld ook goed. 0.2 sec. kan ook maar dan zie je een fractie van een seconde het beeld zich toch nog aanpassen.
Het is opvallend dat de bestandsgrootte opeens ook wat groter wordt (op een klein filmpje van 600K naar 1000K). Ik denk dat dit erop wijst dat er een i-frame wordt toegevoegd omdat de encoder een nieuwe scene ziet, maar ook dat weet ik niet zeker.

Het zou mooi zijn als Magix dit nog weet te verbeteren, want dit zal toch niet aan de MainConcept encoder liggen lijkt me. Met x264 heb ik het probleem niet, en ze scoren allebei even hoog volgens de encoder vergelijking van vorig jaar: http://compression.ru/video/codec_comparis...on_2007_eng.pdf

Groeten,
Bram
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.