Ik heb een workaround gevonden, het probleem zit inderdaad in het i-frame.
Er is maar één setting die verschil laat zien als je hem veranderd: onder Advanced Settings: [GOP] IDR frequence.
Waar je deze ook in veranderd, het resultaat wordt dramatisch veel slechter. Ik denk dat er geen i-frame aan het begin wordt neergezet maar dat ie op basis van b-frames naar een toekomstig frame toe werkt, maar dat weet ik niet zeker.
De workaround:
Als je nu de hele film iets opschuift in de toekomst en het begin leeg laat gaat het wel goed. De ideale setting lijkt te zijn om na 0.6 seconde de film te laten beginnen. Dan is gelijk het eerste beeld ook goed. 0.2 sec. kan ook maar dan zie je een fractie van een seconde het beeld zich toch nog aanpassen.
Het is opvallend dat de bestandsgrootte opeens ook wat groter wordt (op een klein filmpje van 600K naar 1000K). Ik denk dat dit erop wijst dat er een i-frame wordt toegevoegd omdat de encoder een nieuwe scene ziet, maar ook dat weet ik niet zeker.
Het zou mooi zijn als Magix dit nog weet te verbeteren, want dit zal toch niet aan de MainConcept encoder liggen lijkt me. Met x264 heb ik het probleem niet, en ze scoren allebei even hoog volgens de encoder vergelijking van vorig jaar:
http://compression.ru/video/codec_comparis...on_2007_eng.pdfGroeten,
Bram