Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vdl15 Is Al 20 Uur Bezig In Het Brandproces In Stap 1
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
John Hessing
Hoi,

Ik heb 3 AVI's geimporteerd (waren eerder met Pinnacle Studio ingelezen) en hiervan een uur film gemonteerd met de downloadable trial van VDL15. Ik ondervond namelijk problemen met Pinnacle Studio en ik overweeg overstap naar VDL15.

Echter, ik heb het brandproces gestart en hij is nog steeds met stap 1 (van 6) bezig en meldt:

________________________________________________________________________________

Compleet proces: Stap 1 van 6 20:49:35

Encodeer film 1 ... 02:47:10 resterend

Afmixen ...
________________________________________________________________________________

Wat is hier aan de hand?
Lijkt me toch niet normaal?
FransS
Hoi John,

Welkom op het forum.

Als je 1 uur film gaat renderen dan kan het best lang duren ,dat ligt aan verschilende factoren snelheid proccesor, interngeheugen,en grote HD.
Tevens wat draait er op de achtergrond mee aan programma's.
En hoe de trail werkt want die is meestal niet compleet .
Maar 1 uur film heeft meestal wel 3 a 4 uur nodig om te renderen ,het ligt een beetje aan wat je allemaal gedaan hebt met muziek,overgangen enz,enz.
Ik laat meestal als ik slaap het werk doen .
Suc6 Frans S user.gif
John Hessing
QUOTE (FransS @ 04.12.2008 09:52:59) *
Hoi John,

Welkom op het forum.

Als je 1 uur film gaat renderen dan kan het best lang duren ,dat ligt aan verschilende factoren snelheid proccesor, interngeheugen,en grote HD.
Tevens wat draait er op de achtergrond mee aan programma's.
En hoe de trail werkt want die is meestal niet compleet .
Maar 1 uur film heeft meestal wel 3 a 4 uur nodig om te renderen ,het ligt een beetje aan wat je allemaal gedaan hebt met muziek,overgangen enz,enz.
Ik laat meestal als ik slaap het werk doen .
Suc6 Frans S user.gif

Dank voor je antwoord FransS!

Ik gebruik een geheel nieuwe PC met 500 Gb schijf (328 Gb vrij), 3 Gb intern geheugen, Windows XP (SP2), Intel Core 2 duo E5200 (2x 2.5GHz 2MB 800MHz FSB).
Processen die draaien in de tray: AVG virus scanner, RealVNC server, Skype, LimeWire en een aantal drivers (video, keyboard etc), maar alles redelijk passief.
Daarnaast start ik wel af en toe Outlook op of zit ik op internet.
Het enige mogelijk zware wat ik daarnaast wel open had staan is een applicatie waarmee ik een verjaardagskalender voor iemand in elkaar aan het prutsen ben, maar dat is dan ook alles!

Kortom, het lijkt me niet zo zeer een resource probleem, het lijkt meer een bug van VDL15 of er is iets met de oorspronkelijke video aan de hand.
Hij staat nog steeds te draaien en is nu nog steeds in stap 1 en wel al 22:45 uur. De progressbars zijn nog identiek aan gisterenavond.

Ik kijk af en toe in het file system en zie daar een map genaamd c:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\MAGIX_Video_deluxe_15_Download-versie\Disc Images\ en daarin staat een mapje DVD Image Kreta_2008 en twee files (_MenuAlpha_.bmp en _MenuPicture_.bmp) beiden met een timestamp van gisteren 11:31 uur, inderdaad toen ik het brandproces heb gestart.

In de genoemde map staan 4 files:
Kreta 2008.dp4 (lengte 0, timestamp 03-12-2008 11:37)
VTS_01_1.VOB (lengte 1.073.739.776, timestamp 03-12-2008 13:27)
VTS_01_2.VOB (lengte 1.073.739.776, timestamp 03-12-2008 19:16)
VTS_01_3.VOB (lengte 309.751.808, timestamp 03-12-2008 19:16)

Dit beeld veranderd helemaal niet...

Wat betreft de effecten die ik bij het monteren heb toegepast: een stuk of 70 crossfaders (door fragmenten een stukje over elkaar heen te schuiven), 5 titel schermpjes en twee stukjes MP3 (aan begin 10 seconden en aan het eind 20 seconden). Niet echt spectaculair lijkt me?

Als ik kijk in windows taakbeheer dan blijkt Videodeluxe.exe gemiddels 50% CPU te gebruiken en neemt 325.244 Kb geheugen. De andere 50% CPU werd op dat moment gebruikt door AVG omdat ie vanaf 9 uur aan het scanen was. Asl ik die laat pauzeren dan valt de 50% CPU geheel terug aan "Niet-actieve systeemprocessen", het is dus niet zo dat AVG echt in de weg zit als ie aan het scannen is...

Kun je nu iets meer zeggen over een mogelijke oorzaak?
Zo niet, wie wel?
Rijk
Ik heb net even op de Magix site gecheckt: de trial versies hebben volledige functionaliteit, dus daar zal het niet aan liggen.

Zo aan de 3 files te zien is er al een flink stuk gerenderd, misschien zelfs al de hele film en hangt-ie ergens aan het eind.
Je zou de derde VOB file even kunnen afspelen om te zien waar hij precies is gestopt (dubbelklik er op en w.s. begint er wel een speler iets te doen).
Daarna kunnen we misschien bedenken wat verder te doen.

groet,
Rijk
John Hessing
QUOTE (Rijk @ 04.12.2008 11:42:35) *
Ik heb net even op de Magix site gecheckt: de trial versies hebben volledige functionaliteit, dus daar zal het niet aan liggen.

Zo aan de 3 files te zien is er al een flink stuk gerenderd, misschien zelfs al de hele film en hangt-ie ergens aan het eind.
Je zou de derde VOB file even kunnen afspelen om te zien waar hij precies is gestopt (dubbelklik er op en w.s. begint er wel een speler iets te doen).
Daarna kunnen we misschien bedenken wat verder te doen.

groet,
Rijk

Bedankt Rijk!

Ik heb geprobeerd de derde VOB te spelen, dat lukte in eerste instantie echter niet. De tweede file deed het overigens wel! Mijn verklaring is dat het renderproces een handle heeft naar de file en hem daarmee vast houdt.

Een kopie van de file bracht uitkomst, vanuit een andere map de file afgespeeld en ja hoor, daar doet ie het wel. Ik heb hem naar het einde gespoeld om te zien wat er wel of niet in zit en helaas is net het laatste stuk van de film (nog) niet gerenderd (ik schat dat er een minuutje of 2 / 3 mist).

Zegt dit al iets?

Ik zie trouwens dat heel langzaam de derde file ietsje groter begint te worden. En wat me opvalt is dat het punt waar hij kennelijk erg veel moeite mee heeft het enige punt is waar ik (perongeluk) een nogal lange crossfader heb gebruikt (van een seconde of 10 denk ik)
Rijk
QUOTE(John Hessing @ 04.12.2008 12:08:28) *
helaas is net het laatste stuk van de film (nog) niet gerenderd (ik schat dat er een minuutje of 2 / 3 mist).

Zegt dit al iets?

Tsja, het zou kunnen dat daar iets zit waar het renderproces op blijft hangen of iets dat (per ongeluk) ont-zet-tend veel rendertijd kost.
Je weet nu waar het ongeveer zit. In zo'n geval doe ik dan een paar korte proefjes: Selecteer in VdL een kort stukje film (van b.v een paar minuten) rondom het verdachte segment en sla dit op als een nieuw project. Ga dit renderen (b.v. via uitvoeren als mpeg). Nu zal hij w.s. weer ergens blijven hangen, dat kun je zien aan de voortgangsbalk.
Nu kun je een nieuwe schatting maken waar het stuk zich precies bevindt, of, wat ook kan: knip dit stuk in tweeën, render elk stuk, enz enz, totdat je kunt aangeven welke scene het is. Die moet je dan verder onderzoeken, heb je daar toevallig veel correcties aangebracht of zo iets? Als het niet zo'n belangrijke scene is kun je ook overwegen hem domweg weg te laten, maar bevredigender is natuurlijk als je er achter kunt komen wat er aan de hand is/was.

groet,
Rijk
John Hessing
QUOTE (Rijk @ 04.12.2008 13:36:46) *
Tsja, het zou kunnen dat daar iets zit waar het renderproces op blijft hangen of iets dat (per ongeluk) ont-zet-tend veel rendertijd kost.
Je weet nu waar het ongeveer zit. In zo'n geval doe ik dan een paar korte proefjes: Selecteer in VdL een kort stukje film (van b.v een paar minuten) rondom het verdachte segment en sla dit op als een nieuw project. Ga dit renderen (b.v. via uitvoeren als mpeg). Nu zal hij w.s. weer ergens blijven hangen, dat kun je zien aan de voortgangsbalk.
Nu kun je een nieuwe schatting maken waar het stuk zich precies bevindt, of, wat ook kan: knip dit stuk in tweeën, render elk stuk, enz enz, totdat je kunt aangeven welke scene het is. Die moet je dan verder onderzoeken, heb je daar toevallig veel correcties aangebracht of zo iets? Als het niet zo'n belangrijke scene is kun je ook overwegen hem domweg weg te laten, maar bevredigender is natuurlijk als je er achter kunt komen wat er aan de hand is/was.

groet,
Rijk

Ja inderdaad, dat lijken de handigste opties.

Ik heb vanaf nu tot zaterdagochtend eventjes geen gelegenheid meer om dit uit te gaan proberen. Ik kan dus nu net zo goed afwachten wat er gebeurt i.p.v. het proces afbreken na inmiddels 27,5 uur. Hoe dan ook, of ie dan uiteindelijk wel helemaal klaar is of niet, ik ga nog wel proberen te achterhalen waar het probleem precies zit. UIteraard post ik het resultaat daar weer even van.

Bedankt tot zo ver in ieder geval!
Rijk
Graag gedaan. Ergens in of na het weekend hoop ik je bevindingen te lezen, want ik ben ook wel benieuwd waar zo'n extreme rendertijd door veroorzaakt kan worden.gruebel.gif

groet,
Rijk
John Hessing
Hoi, toch even snel tussendoor een status:

Het brandproces is succesvolbeëindigd!
Het heeft uiteindelijk zo'n 32 uur geduurd voor 1 uurtje film.
Ik heb al een stukje teruggekeken en hij doet het, maar wel met (soms!) mindere kwaliteit beeld, hier maak ik morgen wel en apart topic voor.
Verder zal ik nog de afgesproken testjes uitvoeren en het resultaat binnen dit topic vermelden...
Rijk
QUOTE(John Hessing @ 05.12.2008 07:14:51) *
Het heeft uiteindelijk zo'n 32 uur geduurd voor 1 uurtje film.

Dat is wel héél erg lang. Daarom is het ook wel goed om die proefjes nog te doen, dan krijg je meteen ook een indruk wat de "normale" rendertijd is in jouw systeem. Die hangt wel erg af van de hoeveelheid effecten/correcties/toevoegingen die je hebt gedaan. Als je b.v. aan het experimenteren bent geweest met effecten en je vergeet dat uit te zetten, dan moet dat allemaal berekend worden. Doorgaans kun je op de tijdlijn in het videofragment zien welke effecten etc zijn toegepast.

groet,
Rijk
John Hessing
Toch heel even tijd gevonden....

Ik heb de volgende twee tests gedaan:

1. Neem een stukje film van 10 minuten en exporteer deze als MPEG.

2. Neem hetzelfde stukje film, knip het in 2 stukken van 5 minuten elk. Schuif deze twee stukken extreem ver over elkaar heen zodat je 7,5 minuut film overhoudt. (Is extreem natuurlijk, maar voor performance test wel erg geschikt!)

Het resultaat:

Test 1: was in ongeveer een kwartiertje klaar.

Test 2: is na een kwartier nog steeds niet op de helft en lijkt te zijn bevroren... Zegt genoeg denk ik?

Ik laat hem nu aan staan, ik ben vanavond weg, ik ben benieuwd of ie nog bezig is als ik vannacht thuis kom...

Ik ben ook benieuwd of dit aan mijn configuratie ligt of wie weet dat het aan deze versie van het pakket ligt of dat iedereen gewoon dit probleem heeft.
Ik hoor dus graag of anderen hetzelfde resultaat hebben...
John Hessing
QUOTE (John Hessing @ 05.12.2008 18:25:57) *
Toch heel even tijd gevonden....

Ik heb de volgende twee tests gedaan:

1. Neem een stukje film van 10 minuten en exporteer deze als MPEG.

2. Neem hetzelfde stukje film, knip het in 2 stukken van 5 minuten elk. Schuif deze twee stukken extreem ver over elkaar heen zodat je 7,5 minuut film overhoudt. (Is extreem natuurlijk, maar voor performance test wel erg geschikt!)

Het resultaat:

Test 1: was in ongeveer een kwartiertje klaar.

Test 2: is na een kwartier nog steeds niet op de helft en lijkt te zijn bevroren... Zegt genoeg denk ik?

Ik laat hem nu aan staan, ik ben vanavond weg, ik ben benieuwd of ie nog bezig is als ik vannacht thuis kom...

Ik ben ook benieuwd of dit aan mijn configuratie ligt of wie weet dat het aan deze versie van het pakket ligt of dat iedereen gewoon dit probleem heeft.
Ik hoor dus graag of anderen hetzelfde resultaat hebben...

Intussen ('s nachts om 1 uur) geconstateerd dat het render proces - zoals al een beetje verwacht - hopeloos traag is geworden. Het proces staat dan ongeveer op de helft en meldt dat er nog zo'n 8,5 uur rendertijd nodig is. Ik heb het proces moeten "killen" via taakbeheer, want op normale manier annuleren leek niet mogelijk... ;-)

Mijn conclusie is dat we nooit te lange cross faders moeten monteren, tenzij ik de enige ben met dit probleem... ???
Rijk
QUOTE(John Hessing @ 06.12.2008 09:49:43) *
Intussen ('s nachts om 1 uur) geconstateerd dat het render proces - zoals al een beetje verwacht - hopeloos traag is geworden. Het proces staat dan ongeveer op de helft en meldt dat er nog zo'n 8,5 uur rendertijd nodig is. Ik heb het proces moeten "killen" via taakbeheer, want op normale manier annuleren leek niet mogelijk... ;-)

Mijn conclusie is dat we nooit te lange cross faders moeten monteren, tenzij ik de enige ben met dit probleem... ???

Nee, dat is geen juiste conclusie, ik denk dat er bij jou toch iets abnormaals aan de hand is.
Ik heb het proefje gedaan met 2 stukjes film van 1 minuut elk, dus totaal 2 min. Rendertijd naar mpeg is 2min 14 sec
De 2 stukjes over elkaar geschoven tot crossfade van 30 sec, dus totale filmlengte nu 1,5 min. Rendertijd naar mpeg is 2 min 17 sec. Naar verhouding een stukje langer, maar niet extreem.
Het kan w.s. nog wel sneller, maar zie de spec van mijn systeem (inmiddels 4 jaar oud).
(ik hou niet zo van lange proeven, dus heb ik jouw proef een factor 5 terug-geschaald: 10 min --> 2 min)

Vraag: zat in jouw proef het verdachte stukje film uit je 1 uur durende film, enkele minuten voor het eind? want dat was eigenlijk mijn voorstel voor je proef.

groet,
Rijk
John Hessing
QUOTE (Rijk @ 06.12.2008 17:45:14) *
Nee, dat is geen juiste conclusie, ik denk dat er bij jou toch iets abnormaals aan de hand is.
Ik heb het proefje gedaan met 2 stukjes film van 1 minuut elk, dus totaal 2 min. Rendertijd naar mpeg is 2min 14 sec
De 2 stukjes over elkaar geschoven tot crossfade van 30 sec, dus totale filmlengte nu 1,5 min. Rendertijd naar mpeg is 2 min 17 sec. Naar verhouding een stukje langer, maar niet extreem.
Het kan w.s. nog wel sneller, maar zie de spec van mijn systeem (inmiddels 4 jaar oud).
(ik hou niet zo van lange proeven, dus heb ik jouw proef een factor 5 terug-geschaald: 10 min --> 2 min)

Vraag: zat in jouw proef het verdachte stukje film uit je 1 uur durende film, enkele minuten voor het eind? want dat was eigenlijk mijn voorstel voor je proef.

groet,
Rijk

Volgens mij zaten er in die 10 minuten film inderdaad de bewuste scenes met lange overgang, maar om nou heel zeker te weten waar we mee bezig zijn heb ik nu het volgende gedaan:
1. Het volledige project geopend en opgeslagen onder een test-naam.
2. De plek des onheils opgezocht en alleen de twee relevante scenes bewaard, verder alles inclusief titels en muziek verwijderd.
3. Geconstateerd dat er nu totaal 1 minuut en 10 seconden film over is waarvan slechts 7 seconden crossfade.
4. Export gestart naar MPEG, dat begon als een speer te renderen tot dat de helft bereikt werd...
5. Ik ben nu na ruim een kwartier nog steeds ongeveer op die helft (om de 2/3 minuten zie je de progressbar 1 milimeter groeien).
6. Na 20 minuten lukt het me niet eens meer om naar VDL terug te gaan dus besluit ik om het maar weer te killen.

Volgende test:
1. Opnieuw het test-project geopend.
2. Crossfade weggehaald.
3. Export gestart.
4. Na 25 seconden renderen staat hij ongeveer 30 seconden stil om vervolgens toch opeens verder te gaan en is uiteindelijk klaar in 1 minuut en 15 seconden, dat is wel verdacht? Het lijk er dus op dat er een probleem zit in de tweede scene...

Volgende test:
1. Nu alleen de tweede scene bewaard en deze laten renderen.
2. Gaat gewoon als een speer. Huh? Zou het hem dan in het einde van de eerste scene zitten?

Volgende test:
1. Nu alleen de eerste scene bewaard en deze laten renderen.
2. Gaat ook gewoon als een speer!!!

Nu snap ik het echt niet meer.... Wie wel?

Rijk
Ik kan alleen nog bedenken dat er in die overgang toch iets vreemds gestaan heeft waarop het renderen min of meer vast liep.
Je kunt nog even als laatste proefje de 2 filmstukjes weer deels over elkaar schuiven (crossfade) maar ik verwacht dat het renderen ook dan gewoon snel gaat.
In dat geval: beschouw het als een toevallig incident en vergeet het.
Duurt het toch weer extreem lang, tsja....

groet
Rijk
John Hessing
QUOTE (Rijk @ 07.12.2008 17:49:04) *
Ik kan alleen nog bedenken dat er in die overgang toch iets vreemds gestaan heeft waarop het renderen min of meer vast liep.
Je kunt nog even als laatste proefje de 2 filmstukjes weer deels over elkaar schuiven (crossfade) maar ik verwacht dat het renderen ook dan gewoon snel gaat.
In dat geval: beschouw het als een toevallig incident en vergeet het.
Duurt het toch weer extreem lang, tsja....

groet
Rijk

Weer bedankt voor het meedenken, Rijk!

Je verwachting komt helaas niet uit. Ik heb de stukjes nu slechts 2 seconden laten overlappen en na een kwartier is ie nog steeds op de helft met het renderen, dus is ie kennelijk bij de crossfade bezig. Ik breek hem dus maar weer hardhandig af.
Ik ga nog eens proberen om alleen de 1e scene te nemen en deze in twee stukjes te hakken om die vervolgens over elkaar heen te schuiven om te zien of dan hetzelfde probleem optreedt. Dit kan ik nog eens herhalen voor de 2e scene.

Intussen heb ik bovenstaand al uitgeprobeerd en dan zie ik geen problemen.
Zal ik het dan toch maar als een incident beschouwen... ??? ;-)

Heb je mijn andere topic gezien? Er heeft nog niemand op gereageerd namelijk. Het gaat over slecht beeld bij camera-bewegingen.
Duiker
Dat lijkt op het zogenaamde "kam effect".
Is wel vaker iets over geschreven op dit forum volgens mij.
Even de zoekfunktie gebruiken.

Sander
John Hessing
QUOTE (Duiker @ 07.12.2008 22:17:41) *
Dat lijkt op het zogenaamde "kam effect".
Is wel vaker iets over geschreven op dit forum volgens mij.
Even de zoekfunktie gebruiken.

Sander

Dag Sander!

Ik neem aan dat je reaktie slaat op mijn andere topic, dus het slechte beeld bij camerabewegingen?

Via een search op "kam effect" binnen video deluxe kom ik één probleemgeval tegen, waarvan ik niet weet of het om hetzelfde probleem gaat, maar sowieso staat er geen oplossing bij. Is de oplossing er misschien gewoon niet dan?

Overigens is het wellicht handiger om hierover in mijn andere topic verder te discussieren...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.