Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dolby Surround 5.1
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Woutje
Ik heb Magix video deluxe 2008 aangeschaft om op deze manier ook geluid te krijgen via mijn Dolby surround systeem die ik aangesloten is op mijn computer. Ik heb een Dolby digital codec opgevraagd en geactiveerd en heb nog steeds geen geluid bij mijn film terwijl de geluidmeters wel uitslaan.
Kan iemand mij helpen. Ik ben al dagen bezig en krijg het niet opgelost. Met Ulead Video Studio had ik dit probleem niet.
Als ik een muziek cd op mijn computer afspeel krijg ik wel geluid via de boxen. wacko.gif
Duiker
Vdl 2008 heeft geen dolby digital ondersteuning, alleen de analoge dolby surround variant.
vdl 15 heeft dit wel. (zie de andere topic die ik heb gestart)
http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=41608

Sander
Woutje
QUOTE(Woutje @ 15.11.2008 16:29:00) *
Ik heb Magix video deluxe 2008 aangeschaft om op deze manier ook geluid te krijgen via mijn surround systeem die ik aangesloten is op mijn computer. Ik heb een Dolby digital codec opgevraagd en geactiveerd en heb nog steeds geen geluid bij mijn film terwijl de geluidmeters wel uitslaan.
Kan iemand mij helpen. Ik ben al dagen bezig en krijg het niet opgelost. Met Ulead Video Studio had ik dit probleem niet.
Als ik een muziek cd op mijn computer afspeel krijg ik wel geluid via de boxen. wacko.gif

Ik heb een active 5.1 surround systeem. Ik heb alle mogelijkheden in de programmainstelling gebruikt en heb nog steeds geen geluid in Video deLuxe 2008 plus.
Mijn muziek cd werkt wel op mijn surround systeem.
Duiker
Heb je bij je luidsprekerconfiguratie (via configuratiescherm windows)
ook aangegeven dat je een 5.1. setje hebt?

staat de letter M voor het geluidsspoor aan of uitgevinkt?
Dit "mute" namelijk het spoor.

Maak anders even een screenshot van het probleem. (printscreen via toetsenbord, plakken in paint,
opslaan als Jpg en plaatsen in dit forum).
dan kunnen we eens kijken of er iets fout staat.

Sander
Woutje
QUOTE(Duiker @ 17.11.2008 23:22:55) *
Heb je bij je luidsprekerconfiguratie (via configuratiescherm windows)
ook aangegeven dat je een 5.1. setje hebt?

staat de letter M voor het geluidsspoor aan of uitgevinkt?
Dit "mute" namelijk het spoor.

Maak anders even een screenshot van het probleem. (printscreen via toetsenbord, plakken in paint,
opslaan als Jpg en plaatsen in dit forum).
dan kunnen we eens kijken of er iets fout staat.

Sander

Hallo Sander,

In het configuratiescherm staat alles goed ingesteld. Ik heb het e.e.a. uitgezocht en het blijkt aan mijn geluidskaart te liggen. Magix ondersteunt mijn geluidskaart niet.
Duiker
mooi dat je het weet.
hoe ben je daar achter gekomen?
Wat voor geluidskaart heb je? misschien hebben andere gebruikers
ook iets aan je oplossing / probleem constatering..

Sander
Woutje
QUOTE(Duiker @ 19.11.2008 22:49:06) *
mooi dat je het weet.
hoe ben je daar achter gekomen?
Wat voor geluidskaart heb je? misschien hebben andere gebruikers
ook iets aan je oplossing / probleem constatering..

Sander

Hallo Sander,

Ik heb het programma op een laptop van een vriend geinstalleerd en die had meteen geluid. Ik heb toen een proefversie gemaakt en deze op mijn computer afgespeeld en had wel geluid via mijn digital 5,1 surround systeem.
Daarna heb ik de proefversie via het programma opgeroepen en afgespeeld maar weer geen geluid.
Via mijn Tv met Home Cinema Control Center klrijg ik ook geen geluid.
Mijn geluidskaart is een Realtek HDA primary output/Realtek HD audio 2nd output.
Ik heb niets aan dit programma en om weer een andere versie aan te schaffen ben ik niet van plan.
Ik ga maar verder met mijn oude programma Ulead VideoStudio want hierbij heb ik dit probleem niet.
landrover
Ik heb het e.e.a. uitgezocht en het blijkt aan mijn geluidskaart te liggen. Magix ondersteunt mijn geluidskaart niet.

Maakt je geluidskaart (of -chip) dan geen gebruik van DirectSound van Windows? Dat zou wel heel bijzonder zijn. Ook in de programma-instellingen van VdL kun je kiezen welke aansturing van de geluidschip je wilt gebruiken.
Verder is van belang hoe je de connectie met de surround-set hebt gemaakt. Je schrijft dat je wel geluid van CD's kunt horen, maar dat is een stereo-signaal. Misschien dat je speakerset of decoder is ingesteld om een Dolby Digital stream te verwerken, maar - zoals Sander terecht opmerkte - VdL2008 kan alleen analoog surround wegsturen. Het activeren van de Dolby Digital codec is alleen maar bedoeld om materiaal met AC3-audio te kunnen importeren in VdL.
Hans IJsselstein
Beste Mensen,

Ook ik heb VDL2008 gekocht in de veronderstelling dat het 5.1 surround ondersteunt. Er zit ook wel degelijk een 5.1 surround editor in het programma. Mijn camera (Sony HDR-SR11) neemt in Surround 5.1 op en ik wil dus ook mijn films monteren en uitvoeren naar een DVD die in mijn DVD speler keurig 5.1 geluid produceert. Ik wil er niets aan editen, gewoon het 5.1 geluid uit m'n camera direct zonder wijziging meenemen in m'n eindproductie. Ik heb alle mogelijke extra modules (Digital Dolby, MPEG-4) geactiveerd (GEKOCHT) maar wat ik ook probeer, er komt geen dolby 5.1 geluid uit m'n home theater met de door Magix gemaakte DVD
De andere postings lijken te gaan over een direct op de computer aangesloten 5.1 systeem, waarbij sommigen het kennelijk voor elkaar hebben gekregen om het te laten werken. Maar uiteindelijk wil je toch je films op een DVD vastleggen en onafhankelijk van je PC afspelen???
De documentatie van VDL2008 spreekt wel degelijk over surround ondersteuning, maar het is vreselijk vaag hoe je dit voor elkaar moet krijgen.
WIE WEET HET??????????????

Groeten, Hans
Rijk
Hallo Hans,

Heb je wel de VdL2008 Plus versie? Alleen de Plus versie ondersteunt export van 5.1 surround.
Zie de Help functie, hoofdstuk: Mixer/5.1 surround/Import en export/Export.

groet,
Rijk
Hans IJsselstein
QUOTE(Rijk @ 11.12.2008 17:07:00) *
Hallo Hans,

Heb je wel de VdL2008 Plus versie? Alleen de Plus versie ondersteunt export van 5.1 surround.
Zie de Help functie, hoofdstuk: Mixer/5.1 surround/Import en export/Export.

groet,
Rijk

Hallo Rijk,

Daar zit dus het probleem. Jee wat is dat lastig te vinden, maar je hebt gelijk. Wat jammer dat men in de productinformatie daar zo mistig over doet. Het pakket (zonder PLUS) pretendeert Dolby Surround te ondersteunen, doet dat blijkbaar ook wel maar niet tbv export naar een DVD... Waarbij ik me afvraag of dat niet een beetje misleiding is van de kant van Magix... Wat heb je aan Surround support die je niet kan opslaan op een DVD. Ik heb dus eigenlijk een kat in de zak gekocht, want een upgrade naar PLUS is er niet, ik moet blijkbaar nu VDL 15 PLUS gaan kopen om 5.1 support te krijgen...

Groet, Hans
Rijk
QUOTE(Hans IJsselstein @ 11.12.2008 21:25:00) *
Hallo Rijk,

Daar zit dus het probleem. Jee wat is dat lastig te vinden, maar je hebt gelijk. Wat jammer dat men in de productinformatie daar zo mistig over doet. Het pakket (zonder PLUS) pretendeert Dolby Surround te ondersteunen, doet dat blijkbaar ook wel maar niet tbv export naar een DVD... Waarbij ik me afvraag of dat niet een beetje misleiding is van de kant van Magix... Wat heb je aan Surround support die je niet kan opslaan op een DVD. Ik heb dus eigenlijk een kat in de zak gekocht, want een upgrade naar PLUS is er niet, ik moet blijkbaar nu VDL 15 PLUS gaan kopen om 5.1 support te krijgen...

Groet, Hans

Hallo Hans,

Ja, ik kan me je teleurstelling wel indenken. Ik heb er waardering voor dat je dit zo beschaafd naar voren brengt.

Omdat je in een eerdere post (11 dec) zegt dat je het 5.1 geluid ongewijzigd weer wilt uitvoeren is er misschien toch nog een mogelijkheid, lees daarvoor het volgende stukje in Help: Mixer/5.1 surround/Import en export/Dolby Digital Surround exporteren met Smart Coding.
Ik heb het ook even voor je in een screenshot gezet, zie bijlage:
Click to view attachment

Wat betreft je opmerking over lastig vinden: Als je de zoekfunctie in Help gebruikt kom je er vaak toch wel, op die manier heb ik het ook vrij snel gevonden.

groet,
Rijk

Hans IJsselstein
QUOTE(Rijk @ 12.12.2008 12:22:54) *
Hallo Hans,

Ja, ik kan me je teleurstelling wel indenken. Ik heb er waardering voor dat je dit zo beschaafd naar voren brengt.

Omdat je in een eerdere post (11 dec) zegt dat je het 5.1 geluid ongewijzigd weer wilt uitvoeren is er misschien toch nog een mogelijkheid, lees daarvoor het volgende stukje in Help: Mixer/5.1 surround/Import en export/Dolby Digital Surround exporteren met Smart Coding.
Ik heb het ook even voor je in een screenshot gezet, zie bijlage:
Click to view attachment

Wat betreft je opmerking over lastig vinden: Als je de zoekfunctie in Help gebruikt kom je er vaak toch wel, op die manier heb ik het ook vrij snel gevonden.

groet,
Rijk

Hallo Rijk,

Opnieuw dank voor je hulp. Ja, ik druk mijn teleurstelling idd maar gematigd uit. Ik vind nl dat er ook heel goede kanten aan Magix zitten, bijvoorbeeld het meersporig verwerken van video's en geluid. Dit kan Pinnacle niet, althans, niet op zo'n handige manier. Het 5.1 verhaal vind ik jammer. maar geen ramp van wereldfomaat. Elk pakket heeft z'n voor en nadelen, zullen we maar zeggen. Misschien had ik me beter moeten (laten) informeren voordat ik het kocht. Ik had dan beslist de plus versie gekocht, als het duidelijk was geweest dat deze beperking erin zat.

Het smart rendering is me nog niet gelukt. Ik krijg een foutmelding dat mijn bronbestanden het niet toelaten, en moet smart-rendering uitzetten. Ook is dan natuurlijk een groot nadeel dat je geen effecten o.i.d. mag gebruiken. Ik gebruik er niet veel, maar een fade in/out en crosfade is toch wel het minimum.
Ik ga nog wel even stoeien met de smart-rendering, want de voorwaarde, dat de import als 'Downmix" moet gebeuren, heb ik nog niet bewust aan voldaan. Waarbij ik wederom in de help zal moeten duiken om erachter tekomen wat Import als Downmix betekent. Tot nu toe open ik gewoon mijn film bestanden zoals de uit de camera zijn gekopieerd direct met de mediapool. Wellicht moet dat dus anders, ik ga de help bestuderen!

Wederom blijkt hoe nuttig een gebruikers forum is...!

Bedankt nogmaals en groeten, Hans
Duiker
In deze topic heb ik onlangs ook nog wat onduidelijkheden helder gekregen.
http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=41608
misschien heeft iemand die dit topic leest er ook nog iets aan.

Sander
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.