Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Strepen
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
nabstltt
Dit is echt niet mooi, na het comprimeren naar welke mode dan ook, behalve in de hoogste resoluties, krijg ik strepen. Als of de beeldlijnen even/oneven ten opzichte van elkaar zijn verschoven.
In de hoogste resoluties waarschijnlijk ook, maar valt het niet of minder op.
De enige manier om geen strepen te krijgen, is de opgenomen film te exporteren naar DV-avi, maar dat geeft een bestand van 4GB per 18,5 minuten.
Tijdens het omzetten "shud" het beeld in de previewer heel sterk, heeft dat ermee te maken?
De patch 2.06 had ik geprobeerd, maar dan doet bijna de hele pc het niet meer. Ik heb van ellende een reinstall moeten doen?

Waarom krijg ik stepen in mijn geexporteerde bestand, het is echt niet om naar te kijken, doe ik iets fout?
Mike
Dat van die patch vind ik echt heel vreemd. Kijk s.v.p. eens bij hier eens voor een aantal suggesties.

Voor wat betreft de strepen, niet toevallig ´Frametype´ op ´veld A´ of ´veld B´ staan? In dit geval zet deze s.v.p. op ´frames´.

In principe moet bijvoorbeeld exporteren met Indeo compressie op 90% kwaliteit er gewoon goed uitzien.
nabstltt
Snelle reaktie! moest overal zo gaan...

Wat de aanvullende patch-info betrefd, is volgens mij allemaal wel goed, heb verder nergens problemen mee...
Ik kan de patch nog wel een keer proberen, maar kan veel tijd kosten om het weer ongedaan te maken. Zie inderdaad dat meerdere mensen de patch hebben geladen..

Wat mijn film-output betrefd, kan er iets mis gegaan zijn bij de opname? Zou niet weten wat, want vlak voor de opname kies je voor PAL of NTSC , resolutie etc... De magix-film is wel goed ( preview )
Kan knippen en plakken, effekten toevoegen....

In het resultaat van de export is b.v. een toegevoede titel prima stabiel, maar de onderligende film heeft door de "lijnen", vooral bij bewegende objekten, "rafelige randen", echt streepjes. Op een 17 Inch buis tot over de 1cm. Hoe kleiner de resolutie, hoe erger de streepen worden.
Mike
Aangezien de preview er wel goed uitziet en de preview ook, ga ik er niet vanuit dat er problemen zijn met de opname maar dat het echt bij het renderen van het filmpje misgaat. Of er moet iets in de gecapturede film zitten (macromedia kopieerbeveiliging? Ik noem maar een dwarsstraat...) waardoor er het tijdens het renderen misgaat...

Installeer s.v.p. ook de "TMPEG fix", deze staat onder de Video deLuxe downloads op de downloadpagina. Hoewel deze patch in principe bedoeld is voor problemen met MPEG export, staat me hier iets van bij dat ook bij AVI exportproblemen deze patch nogal eens uitkomst biedt.

Let ook op de framerate s.v.p. Als deze afwijkt van de framerate waarmee gecaptured is (of van het bronbestand in geval van import) dan wil dit ook nog wel eens voor een 'onrustig' beeld zorgen.

Mochten deze suggesties niet helpen dan hoop ik dat mede forum gebruikers even mee kunnen denken, ik ben namelijk even twee weekjes op vakantie naar Griekenland...

Succes in ieder geval!
Hunter58
Zo te lezen heb je een video fragment dat er in de editor en de preview wel goed uit ziet maar na coderen horizontale strepen geeft. Waarschijnlijk het ergst in de snel bewegende delen.

Dit klinkt als een interlacing probleem. Probeer eens het volgende:
Klik in de editor eens rechts op het video fragment en kies objecteigenschappen.
Hier kan je de interlacing uit zetten: geen interlace verwerking, en/of de volgorde van de frames aanpassen.

Speel eens met die instellingen en exporteer een klein stukje. Ik denk dat uitzetten je probleem oplost.
nabstltt
Bedankt voor de reakties tot nu toe...

Als ik de preview heel goed bekijk zie ik daar bijna niet waarneembaar, toch ook (uitstekende) streepjes, inderdaad iets met de interlace...
Wat ik ook aan de objekt eigenschappen verander, naar mpeg kan ik het niet omzetten. Ziet er echt niet uit.
Wat ik nu gedaan heb, naar DV-avi omgezet, ( lukt wel zonder strepen ) In WinProducer 2.0 ingevoerd. Geluid separaat ingevoerd, want dat is dan ineens foetsie?... Van standaarden is hier kennelijk geen sprake? In Intervideo naar Mpeg (vcd ) omgezet, en wat ?... Ziet er redelijk goed uit. Staat zelfs al op een video-cd.

Ik denk dat er in de opname iets misgegaan is. Misschien zelfs een probleem met min capture kaart... Maar toch kan ik het niet vatten.

Iemand ervaring met capturen vanaf een MSI GF 4 MX 460 VTP ?
plemmens
Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met een verkeerde "field order". Ieder videobeeld, (en zo heb je er in PAL 25 per seconde), in een .AVI bestand bestaat in feite uit 2 halve beelden, fields genoemd. Het eerste halve beeld bevat bv. alle oneven lijnen en het tweede halve beeld alle even beeldlijnen. (Pal heeft 625 beeldlijnen) Bij het afspelen op een TV bv. worden per seconde dus 50 halve beelden lijn per lijn netjes weer in mekaar gepast. Belangrijk hierbij is dat de volgorde waarin de fields op TV opgebouwd worden dezelfde is als die waarmee het beeld opgenomen werd. DV .AVI bv. is altijd "bottom field first". Als je een dergelijke avi codeert naar MPEG en de betreffende codec bouwt op met "top field first" dan heb je het zogenaamd interlace probleem wat die typische strepen geeft. Nogal wat analoge capture kaarten (o.a. Pinnacle DC10+ meen ik) neemt "top field first" op. Als je een dergelijk DC10+ opname converteert naar DV avi of MPEG waarbij de gebruikte codec een andere "field order" toepast dan is het zover en heb je strepen als je het bestand op DVD of (S)VCD zet en op TV afspeelt. Als ik het goed heb zou je dat op een PC monitor niet mogen hebben omdat een PC slechts één van de 2 "fields" weergeeft. Ik geloof dat je met VirtualDub de "field order" van een avi bestand kan controleren. Er zijn videobewerkingsprogrammas die je bij export naar bv. avi de keuze laten tussen bottom of top field first. Ik weet zo van buiten niet of Video deLuxe deze mogelijkheid heeft.
Mike misschien?
Hunter58
In timeline modes kan je met een rechtse klik op de movie de interlace opties instellen met object eigenschappen.

Je hebt dan de keuze om het onderste of bovenste veld eerst te laten verwerken en eventueel te interpoleren tussen de twee velden.
nabstltt
Precies wat ik ook dacht, de field order is een probleem, aleen waar is het fout gegaan. Ik heb mijn PC inmiddels op "UK" ingesteld, dat lijkt ook uit te maken, PAL- NTSC... maar dat is toch slechts een default, die kan omgezet worden, voor b.v. het opnemen van een NTSC film? Ik heb inderdaad met de field order zitten spelen, en de andere mogelijkheden daarmee, geboden door VDL, maar krijg de MPEG niet goed, aleen de AVI. Vandaar dat ik een avi-export naar winproducer overzet, die kan er dan wel een mpeg van maken. Helaas nog niet veel tijd gehad om nog wat te proberen, maar wel met, inderdaad, VirtualDub. Prima resultaat, in tegenstelling tot FreeVCR, welke ook streepvorming geeft met bewegende beelden. Bijde geprobeerd met de DivX compressor. in 7xx/5xx beeld grootte.
Ik moet overigens de patch nog opnieuw proberen, was vorige keer niet goed bevallen. Zal een paar dagen een en ander gaan uit proberen..
Mike
Mensen, gefeliciteerd... Ik ben bang dat jullie hierbij mijn expertise voor wat betreft videobewerking ruimschoots hebben overschreden ohmy.gif

Ik ben dus bang dat ik vrij weinig nuttigs kan bijdragen aan deze discussie, maar ik hoop dat jullie vooral jullie bevindingen blijven melden. Zodoende kunnen mensen die tegen dit probleem aanlopen hier op het forum geholpen worden.

ps. Die patch moet gewoon goed gaan, zo niet laat het s.v.p. even weten.
nabstltt
Hoop van de week wat tijd te hebben voor wat testjes en de patch...
Wat ik wel heb ontdekt is, dat de ene dvd-speler de andere niet is.Ook dat zou eens getest meoten worden. De VCD die ik gemaakt had lijkt op de pc erg mooi, ook op de tv... ( tv-out video-kaart ) maar via een dvd-speler bij familie, lijkt het nergens op. Ook daar is dus kennelijk een probleem met de kwaliteit in decoders. Heeft iemand daar als eens onderzoek naar gedaan? ( konsumentenbond of zo )
Mike
Dat DVD spelers onderling ontzettend verschillen is bekend, maar ik wist niet dat er ook kwaliteit verschil is. Ik dacht dat het alleen een kwestie is van 'slikt 'ie het of slikt 'ie het niet'. huh.gif

VCD is trouwens over het algemeen niet om aan te zien. Zie ook deze FAQ. SVCD is minimaal aan te raden.
Hunter58
Ik had hetzelfde probleem van de week toen ik een oude DV vakantie film op CD wilde zetten.
Ook hier gaf de preview geen problemen, maar vertoonde de uiteindelijke montage (met DivX) een vervelend interlacing effect. wacko.gif

Wat aan het experimenteren geweest met de interlacing en frame settings.

Bij een setting waarbij het beeldmateriaal via eigenschappen op geen interlace verwerking is ingesteld en bij de export gekozen wordt voor alleen frame B had ik een prachtig beeld, met audio volledig in sync. cool.gif

Hiermee is voor mij het probleem opgelost laugh.gif

Nu nog de mogelijkheid om ook de audio codec bij het afmixen te kunnen instellen !!!

oeps....das weer voor de wishlist blink.gif
Enrico
Ik heb precies hetzelfde probleem (strepen in het beeld, duidelijk waarneembaar bij bewegingen in het beeld). In tegenstelling tot hierboven beschreven zie ik het probleem ook al in de timeline. Dus ook voor de compressie naar supervideo-cd.

Ik werk met een DC10plus kaart van Pinnacle om analoge beelden op te nemen. Waarschijnlijk zit hier het probleem in. Ik heb al gemerkt dat deze kaart niet compatible is met Video De Luxe 2.0.
Capturen met de Luxe lukt niet! Om dit te omzeilen heb ik geprobeerd te capturen met de software van Pinnacle (studio version 8) en ook met Adobe Premier 6.0.

Als ik de gecapturede avi-bestanden in Video de Luxe importeer lijk ik geen problemen te hebben, tot ik het eindresultaat op mijn TV zag. Later zag ik dat de strepen ook in de timeline te zien zijn.

Ik ben nu ten einde raad. Met bovengenoemde tips (oa. interlace instellingen) kom ik helaas ook niet verder
plemmens
Hier vind je meer info over Type 1 en type 2 .avi. DC 10+ neem type 2 op terwijl VdL met type 1 werkt.
Hier vind je een utility om van type 2, type 1 te maken.
Probeer het eens.
Enrico
Op die pagina vind ik alleen een programma dat type 1 omzet naar type 2.
Als ik het goed begrijp moet ik van type 2 naar type 1.
plemmens
Sorry, ik dacht dat het in twee richtingen ging.
Probeer hier ook eens.
Enrico
Bij dit programma krijg ik de melding 'the source file can not be converted by this application'.
Dit AVI-type wordt schijnbaar niet herkend door deze software.

In de FAQ vond ik iets over het programma VirtualDub. Het AVI-bestand openen en daarna weer opslaan als AVI. Dat ga ik dan maar eens proberen!
nabstltt
Nou heeft even geduurd, maar dan hier wat ervaringen.
Ik maak nu ( voor de pc ) filmpjes in verschillende formaten, maar zonder comprimeren, dat geeft ook soms ellende in de kwaliteit. Ik neem op, en dat is waarschijnlijk de truuk?, in NIET gecomprimeerde vorm. Ik heb ook zo ( zonder compressie naar de hard disk ) een paar filmpjes gemaakt in max grab size en omgezet naar vcd en svcd.
Gaat goed. Wat dan opvalt is dat er een verschil in dvd spelers is , en niet zo weinig.
Op sommige ( wat oudere? ) spelers ziet het er niet altijd goed uit, vooral die vcd, maar op die van mij prima, voor wat je mag verwachten van een vcd. Minder dan een video band maar nog redelijk aan te zien. Geen blokken of strepen... slechts wat wollig.
svcd is net zo ongeveer net als de video band, zoniet iets beter.

Wat ik niet begrijp, dat met een 2.8 Ghz / 333 MhzFSB en memory 333Mhz, realtime compressie niet wil lukken op maximale capture size. ( svd is de limiet, en geeft soms toch ook al veel uitval )
Mike
Wat ik niet begrijp, dat met een 2.8 Ghz / 333 MhzFSB en memory 333Mhz, realtime compressie niet wil lukken op maximale capture size.

Alles valt of staat bij het capture-stuurprogramma... Zie s.v.p. deze tips, hopelijk helpt dit.

Bedankt voor de feedback trouwens! smile.gif
nabstltt
Tja, Ik heb de lijst bekeken en mijn kaart staat daar natuurlijk niet tussen. Ik bezit een MSI GF4MX460. Lijkt mij dat de leverancier i.s.m. nvidia toch wel een goede WDM driver weet te bakken.
Zijn er mensen op dit forum met soortgelijke ervaringen, dat capturen niet op max-format kan met realtime compressie.
Ik begrijp dat de performance van de rest van de configuratie het niet kan zijn. ( ben benieuwd naar wat reakties )
Mike
Ik bezit een MSI GF4MX460.

Kun je daar de WDM driver van www.nvidia.com niet gewoon op installeren dan? Als 'ie dezelfde chipset heeft...
nabstltt
>> Kun je daar de WDM driver van www.nvidia.com niet gewoon op installeren? ( de capture-driver )
Heb ik al eens gedaan, maar dat bied niet veel verbetering, eigenlijk merk ik in het geheel niets. Zal wel iets oplossen, maar waar ik misschien geen last van had... ( Het is in elk geval niet de BTXXX set. ) MSI raad aan altijd de MSI-nvidia drivers te instaleren. Ikdenk dat ze zelf nog wat voor de omringende hardware aanpassen. De video driver van nvidia gebruiken is in elk geval niet slim. Dat gaat gewoon niet goed.. die van MSI wel!
Neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar de prestaties van andere kaarten dan deze..
Mike
Ikdenk dat ze zelf nog wat voor de omringende hardware aanpassen.

Kennelijk... wel balen, want Nvidia update z'n drivers zo regelmatig (en ze zijn ook telkens weer beter!), dat zie ik MSI niet bijbenen. sad.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.