Tot vorige week was dat ook mijn standpunt, ook al omdat er diverse zaken binnen VdL 15 fiks anders zijn dan in alle VdL 200x versies ervoor (m.u.v. 2008 heb ik ze allemaal gehad). Kortom allerlei projecten en ook de korte takes eruit die nodig zijn om binnen de 10 minuten limiet van YouTube te blijven bleef ik in VdL 2007+ doen. Waarna ik tweetraps exporteerde: VDL 2007+ naar MPEG op 640x480, 30 beelden/sec en progressive en vervolgens met een apart coderingsprogramma Total Video Convertor van MPEG2 naar het geadviseerde MPEG4 formaat en AAC-geluid.
Maar: in VdL 15+ zit een MPEG4 coder die gratis te activeren is, dus dat was wel jammer!. Als je toch de oude titels of DVD menu's niet nodig hebt kan je gewoon "films importeren" uit VdL 200x + op MVD basis binnen een nieuw VdL15+ project. Dat werkt vlekkeloos, waarna je weer opslaat onder het VdL15+ MVP formaat. De oude DIP uit VdL 200x + blijft onbenut.
Zelfs het uitlichten van takes uit oude VdL 2007+ projecten lukt me nu, ze verschijnen in het importvenster van VdL 15, los van waar ze vandaan komen. Wel vind ik de Main Concept MP4 coder hogere bitrates bij gelijke kwaliteit leveren, dat externe programma van me gebruikte een open source XVID coder en dat was beter op lagere bitrates en ook nog eens makkelijker instelbaar (je kon makkelijk onder de oude 100Mb limiet van YouTube blijven). Maar het proces direct vanuit VdL 15+ scheelt me de tussenstap en ook al komt er 130Mb file uit dan is dat bij YouTube inmiddels géén punt meer.
Wat ik wel aanraad is om als je al veel effort in de DVD menu's van een VdL 200x+ project hebt gestoken voor dat specifieke project welbewust NIET over te stappen. En daarom ook gewoon met twee aparte MAGIX installaties te blijven werken. Elk met hun beider file lokaties. Dit alles loopt PC-wise prima, zolang je ze tenminste niet beiden tegelijk opent...