Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vdl15 Importeert Breedbeeld Niet Correct
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Glenn
Sinds gister de nieuwe VDL 15 geinstalleerd. Momenteel problemen met het bewerken van 16:9 breedbeeld video's.

Wanneer ik deze in Magix inlaadt krijg ik de melding dat de afmetingen anders zijn dan het previewvenster maar dat de verhoudingen gelijk zijn (4:3). Mijn filmpje is echter 600x336 en dat is (16:9). Als ik dan op "Aanpassen" (stap 1) klik krijg ik het filmpje in het previewvenster inelkaar gedrukt.
Click to view attachment

Oftewel, in de 4:3 verhouding terwijl het een 16:9 film betreft (stap 2).
Click to view attachment

Nu denk ik dit te herstellen door op het videovenster met de rechtermuisknop Resolutiepresets > Pal Half 16:9 te gebruiken (stap 3).
Click to view attachment

Hiervoor wordt het videovenster wel breder, maar het filmbeeld zelf niet (stap 4). Dat blijft 4:3.
Click to view attachment

VDL 2008 deed dit wel juist, mijn vraag is dan ook hoe ik VDL 15 kan wijsmaken dat het wel een 16:9/breedbeeld film is.

Alvast bedankt!
FransS
Hoi Glenn,

Welkom op het forum.

Zo te zien op je laatste beeld is het toch opgenomen in 4:3 en geen 16:9 ,als het wel zo is dan kun je dat zien aan het vervormde beeld.

Maar ga eens naar bestand en dan "film instellingen " en daarna na naar "programma instellingen"en kijk eens wat daar staat.
Dan wil ik nog van je horen hoe het is gegaan.
Zowel bij "film/Programma" en in je monitor moet je dan 16:9 hebben staan en dat moet de fil mmits ook zo opgenomen dan weer geven .

Su6 Frans S. user.gif
Rijk
QUOTE(FransS @ 04.11.2008 21:28:32) *
...Zo te zien op je laatste beeld is het toch opgenomen in 4:3 en geen 16:9 ,als het wel zo is dan kun je dat zien aan het vervormde beeld....

ik vind de mensen op het plaatje toch wel onnatuurlijk slank, of zou dat door het hangmat-hangen komen?
Ook de letters zijn aan de smalle kant.
Misschien moet je toch je bril even een beetje oppoetsen, Frans.

groet,
Rijk
FransS
QUOTE (Rijk @ 04.11.2008 23:54:57) *
ik vind de mensen op het plaatje toch wel onnatuurlijk slank, of zou dat door het hangmat-hangen komen?
Ook de letters zijn aan de smalle kant.
Misschien moet je toch je bril even een beetje oppoetsen, Frans.

groet,
Rijk

Hoi Rijk ,
Ik heb het nog eens bekeken en zelf een test gedaan maar het kan ook zijn dat hij zijn monitor een verkeerde instelling heeft want als ik mijn monitor een kleinere instelling geef krijg ik dat ook dat alles smaller is.
Maar het kan natuurlijk dat ik er naast zit .ik weet niet hoe andere er mee om gaan .

Groet Frans S. user.gif
Glenn
QUOTE (FransS @ 04.11.2008 21:28:32) *
Hoi Glenn,

Welkom op het forum.

Dankjewel!
Zo te zien op je laatste beeld is het toch opgenomen in 4:3 en geen 16:9 ,als het wel zo is dan kun je dat zien aan het vervormde beeld.

Het is zeker 16:9, zie ook de hierboven gemaakte opmerking omtrent de smalle mensen en de smalle letters wink.gif
Maar ga eens naar bestand en dan "film instellingen " en daarna na naar "programma instellingen"en kijk eens wat daar staat.
Dan wil ik nog van je horen hoe het is gegaan.
Zowel bij "film/Programma" en in je monitor moet je dan 16:9 hebben staan en dat moet de fil mmits ook zo opgenomen dan weer geven .

Er stond bij filminstellingen 600x336 4:3. Heb daar nu 16:9 van gemaakt. Bij programmainstellingen kan je geen verhouding opgeven. Monitor ook nog op 16:9 gezet. De monitor wordt dan wel breder, maar het filmpje schaalt niet mee.

Overigens heb ik net een nieuw filmpje van de camera gehaald, maar die wordt wel correct geschaald. Echter bij mijn afgemonteerde 16:9 filmpjes lukt het niet.
FransS
Hoi Clen ,

Film je met een VX 2100 van Sony ,want ik weet dat die in beeld 4:3 aan geeft als je 16:9 hebt aan gegeven en uit ervaring met deze camera bij een plaatselijke TV-Studio ging dit ook wel eens mis.
Dan is dat bizonder want zoals ik nu een print heb gemaakt ziet het er nomaal 4:3 uit en kan ik geen misvorming waar nemen.

FRans S. user.gif
landrover
Hallo Glenn,

600x336? Wat is dat voor een rare resolutie? Komt dat rechtstreeks uit je camera? En wat geeft VdL aan als je bij de ingeladen clips op "eigenschappen" klikt?
Glenn
600x336 is voor een online nieuwsmedium dat dit graag zo aangeleverd krijgt.

Overigens is het probleem verholpen. Er bleken een paar frames op 4:3 voor te zitten, terwijl de rest 16:9 was. Blijkbaar kijkt Magix dus naar het eerste frame om de juiste verhouding te detecteren.

Inmiddels is het voor mij geen onoverkomelijk probleem meer.
landrover
Ja, maar ik weet inmiddels via je andere topic dat je met een PD170 filmt en daar komt toch gewoon SD anamorphic 16:9 uit. Volgens mij kun je dan ook het beste monteren in die resolutie en pas bij de export voor 600x336 kiezen.
Glenn
QUOTE (landrover @ 26.11.2008 17:36:20) *
Ja, maar ik weet inmiddels via je andere topic dat je met een PD170 filmt en daar komt toch gewoon SD anamorphic 16:9 uit. Volgens mij kun je dan ook het beste monteren in die resolutie en pas bij de export voor 600x336 kiezen.

Jawel klopt, maar daarvoor heb ik iets gefilmd in 4:3 (daar waren die frames nog van) en daarna in 16:9. Daarnaast wordt 16:9 naar mijn weten gesimuleerd op een PD170. Bij export kies ik inderdaad pas voor 600x336.
snowowl
QUOTE(Glenn @ 04.11.2008 19:37:47) *
Sinds gister de nieuwe VDL 15 geinstalleerd. Momenteel problemen met het bewerken van 16:9 breedbeeld video's.

Wanneer ik deze in Magix inlaadt krijg ik de melding dat de afmetingen anders zijn dan het previewvenster maar dat de verhoudingen gelijk zijn (4:3). Mijn filmpje is echter 600x336 en dat is (16:9). Als ik dan op "Aanpassen" (stap 1) klik krijg ik het filmpje in het previewvenster inelkaar gedrukt.
Click to view attachment

Oftewel, in de 4:3 verhouding terwijl het een 16:9 film betreft (stap 2).
Click to view attachment

Nu denk ik dit te herstellen door op het videovenster met de rechtermuisknop Resolutiepresets > Pal Half 16:9 te gebruiken (stap 3).
Click to view attachment

Hiervoor wordt het videovenster wel breder, maar het filmbeeld zelf niet (stap 4). Dat blijft 4:3.
Click to view attachment

VDL 2008 deed dit wel juist, mijn vraag is dan ook hoe ik VDL 15 kan wijsmaken dat het wel een 16:9/breedbeeld film is.

Alvast bedankt!

snowowl
Ik had ook problemen met het beeldformaat 16/9 bij de trial-versies van Magix Foto's op CD & DVD 7 en Magix Film op DVD 7. Bij het afspelen van de video-dvd (na verwerking van 16/9-avi-bestanden in 16/9-instellingen van de software) op een HD TV 40" 1920x1080 werd de video in 16/9 weergegeven, maar niet op het volledige tv-scherm. Magix support wist ook geen raad. Ten einde raad heb ik verkozen mijn 16/9-avi-bestanden gewoon te importeren in de software met 4/3-instellingen, natuurlijk was het film in het preview-venster horizontaal samengedrukt. Bij weergeven op tv ging het beeld automatisch naar 16/9-formaat. Alleen na montage bij middel van Magix Film op DVD 7, was ik verplicht mijn beeldscherminstelling op tv om te schakelen van 4/3 naar 16/9.
Verder verbaas ik er mij over dat het wel mogelijk is foto- en filmbestanden te importeren (en verwerken) in Magix Foto's opCD & DVD 7, terwijl ik alleen filmbestanden kan importeren in Magix Film op DVD 7.
Groeten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.