Herman Huijsmans
07.04.2003 08:02:00
Ik heb een AMD 24000 met 512 intern geheugen, 60 GB harde schijf met 8mb-cache. Bovendien DX-8,1 en mediaplayer 8.0.
Op deze PC kan ik bepaalde AVI-bestanden wél in Windows-mediaplayer en in Windows movimaker lezen en afspelen en bewerken; maar ik krijg ze niet in de arranger van VdL 2.0 gesleept.
Het gaat om AVI's die ik met een ander programma op een andere pc heb gecaptured. Vervolgens heb ik deze in een VdL-project/film op die andere PC al voor een groot deel bewerkt.
Als ik nu op de nieuwe PC deze film open, krijg ik voor alle avi's de melding:"VdL kan niet openen, onbekend formaat" of iets dergelijks.
Mijn vragen:
1. Hoe is het te verklaren dat Mediaplayer en Moviemaker géén problemen met de bewuste AVI's hebben en VdL wel?
(Uit één de Faq "Ik kan AVI niet in arranger slepen" begrijp ik, dat de achtergrond van mijn probleem bij een codec kan liggen. Gebruikt VdL de codecs dan op een andere manier dan Mediaplayer en Moviemaker?)
2. Ik heb tot nog toe aangenomen, dat VdL films afspeelt via Mediaplayer. Kan ik uit mijn probleem afleiden dat dit niet zo is?
Hallo,
Zie s.v.p.
deze FAQ voor uitleg. Niet alle codecs laten zich door applicaties die meer doen dan alleen maar afspelen even makkelijk behandelen.
Hunter58
16.04.2003 19:56:28
Een aanvulling op de reply van Mike
Dat VdL het bestand niet kan lezen hoeft niet perse aan de video codec te liggen. Ook de audio codec kan roet in het eten gooien.
Ook als de video gecaptured is met een pakket die de audio samplingrate laat varieren of op een andere waarde zet als de vaste PCM instellingen dan heeft VdL daar problemen mee. Ook hier kan VirtualDub uitkomst bieden. Zet de audio op full processing mode en kies conversion
selecteer dan een smapling rate van 8000, 11025, 16000, 22050, 44100 of 48000 Hz en 16 bits.
Sla dan de avi op zoals Mike al zei.
Hunter58
16.04.2003 23:49:16
de oplossingMagix Video gebruikt standaard eigen interne routines voor het importeren van bestanden. Dit gaat dus niet altijd goed. Als je de video wel op je systeem kunt afspelen maar niet kunt importeren in VdL kan je dit als volgt oplossen:
- bestand/instellingen informatie/instellingen audio video
- klik op instellingen import
- haal het vinkje weg bij internal AVI import
- klik op OK
- zorg dat geluid uit video's extraheren aan staat (anders heb je geen geluid)
- klik op OK
Nu kan je de video fragementen gewoon inlezen en bewerken

Helaas heb ik nog niet kunnen vinden hoe je deze instelling permanent kunt maken. Als ik dat ontdek laat ik het hier wel even weten.
Hey, bedankt voor de tip Hunter