Sinds een paar maanden heb ik Video deLuxe 2008 Plus op advies van een familielid die een niet-HD digitale videocamera bezit en de shots bewerkt met Video DeLuxe 2007. Ook in een paar tijdschriften werd positief over VdL 2008 Plus geschreven èn er werd (tegen bijbetaling van € 5) AVCHD support geboden. Ik kocht VdL 2008 Plus voor mijn Canon HG10 camera.
Zelfs op een snelle laptop met een Core2Duo processor (T5700 1,83 GHz en 2 Gb geheugen) is het programma niet in staat beelden vloeiend af te spelen. De harde schijf is niet langzaam (5400 rpm). Daarop heb ik ook Nero 8 gekocht. Weliswaar is Nero Vision veel basaler dan VdL wat mogelijkheden betreft, maar op diezelfde laptop speelt deze vloeiend af! Video deLuxe probeert de gebruiker bij elke bewerking van AVCHD beelden over te halen tot een conversie. Dat kost waanzinnig veel tijd en schijfruimte.
Nu heb ik een trial versie van Sony Vegas Movie Studio Platinum 8 en ook die speelt AVCHD vloeiend af (laatste versie, eerdere versie konden nog geen AVCHD aan en zeker nog geen Canon AVCHD). Dit werkt goed.
Het ziet er naar uit dat Magix nog heel veel te doen heeft om een acceptabele driver voor AVCHD (M2TS) te maken. Dit is gewoon een wanprestatie. Op deze manier gaat Magix vlot van de schijf af en is dit gewoon duur leergeld.
Sjetonneke