Help - Search - Members - Calendar
Full Version: High Definition
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
peke
Ik ben/was van plan om een Sony HD "high definition" camcorder te kopen. In de winkel vertelde de verkoper dat Magix GEEN HD kan inlezen. Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt dit. Zou stom zijn om zo'n toestel aan te kopen als je de beelden niet met Magix kan bewerken.

Duiker
Rechtstreeks van de Magix website:

HD-video's inlezen, bewerken, branden & presenteren

Wanneer u videomateriaal in het hoge resolutie HD-formaat comfortabel
wilt bewerken, heeft u met MAGIX Video deluxe 2008 PLUS de optimale oplossing in handen: HD-video's snel in alle gangbare formaten inlezen, perfect optimaliseren en van geluid voorzien, als HD DVD-disk branden en op TV of online presenteren! Gegarandeerd haarscherpe, professionele resultaten!

Sander
landrover
Pas op: valkuilen en boobytraps! besserwisser.gif

"High Definition" is geen standaard. De industrie probeert ons allemaal gek te maken met de bedoeling ons zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld uit de zak te kloppen. High Definition zegt iets over de resolutie, maar binnen het HD-domein zijn daar weer verschillende variaties op: denk aan 720P vs 1080i. Eén ding ligt gelukkig wel vast: de beeldverhouding is altijd 16:9. Maar nu het belangrijkste (en daar hoor je de fabrikanten niet over): voor de gebruiker is vooral van belang welke codec er gebruikt wordt om de beelden te comprimeren. Magix claimt terecht HD-resoluties te kunnen verwerken, maar Sony kan best een codec gebruiken waar Magix niet mee overweg kan. In dat geval hebben zowel de verkoper als de Magix-website gelijk, maar ben je als argeloze gebruiker de dupe.
GerardR
Sinds kort heb ik de Canon HV30, een HD-camera die (nog steeds) op mini-DV tape opneemt. Op de tape is de opname in MPEG-2 formaat. VdL 2008 Plus kan hier heel goed mee omgaan, een proefopname was normaal te editen en te renderen. Renderen heb ik gedaan naar het DVD-formaat (dus terug naar DVD-kwaliteit) en naar een niet aanwezige Blu-Ray brander. Ook dat gaat goed. Alleen het renderen naar Blu-Ray (dus naar HD-kwaliteit) duurt 2 a 3 keer langer dan naar DVD-kwaliteit.

Gerard
landrover
Dat is ook het formaat wat het breedst ondersteund wordt. Er zijn echter ook diverse H.264, Mpeg-4 en WMV-varianten voor HD-compressie en daarvoor is de ondersteuning minder wijd verbreid.
Vuistregel is ook hier: zolang je de beelden vanaf tape via FireWire kunt binnenhalen, zit je goed. Als je aangewezen bent op file-based werken vanaf een harde schijf of een optische drager, wordt het veel moeilijker.
Rijk
en weer een Junkie er bij. luxhello.gif luxhello.gif luxhello.gif
Landrover: proficiat met je 1000ste post! beerchug.gif
we hopen nog heel lang van je waardevolle bijdragen te genieten.

groet,
Rijk
landrover
Duizend maal dank. blush.gif

p.s. Zit ik nu direct op 2000 posts? macho.gif
Rijk
QUOTE(landrover @ 06.05.2008 16:42:02) *
Duizend maal dank. blush.gif

p.s. Zit ik nu direct op 2000 posts? macho.gif

nana.gif helaas, wij moeten streng zijn, hij telt gewoon voor één, maar houd vol, op naar de 2500 (dat is de volgende promotie: naar Hyper Junkie silberblick.gif )
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2008 Invision Power Services, Inc.