Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dvd Hapert Bij Afspelen
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
jan
Hoi forumfriends:
Sommige van mijn zelfgemonteerde en gebrande dvd's gaan tijdens het afspelen na ongeveer een uur haperen, zowel wat beeld als geluid betreft. Het begint heel licht, maar wordt steeds erger, totdat het niet meer aan te zien en horen is. Andere, professiole dvd's hebben dit probleem niet als ik ze afspeel. Herkent iemand dit.
Groet, Jan. wink.gif
Duiker
Hallo,

Kun je iets vertellen over de instellingen die gebruikt bij het branden van je dvd?
Zoals Bitrate e.d.
Heb je het probleem ook als je bijvoorbeeld via je pc naar de dvd kijkt?
of als je eens met een andere dvd speler afspeelt?

Sander
jan
Dank voor je reaktie Sander.
Ik gebruik altijd de standaardinstellingen van Magix bij het branden: bitrate: 6264 en kwaliteit 10.
De dvd's gaan ook op andere dvd spelers haperen, af en toe. Maar ik heb er ook een, die steeds haperde, op mijn pc afgespeeld, en toen ging het gewoon goed, tot en met het einde...Ook opvallend is, dat ik dezelfde film, op 3 verschillende dvd's heb gebrand, en deze bij 3 verschillende mensen, in ieders dvd speler gaat haperen...Ik gebruik verschillende merken dvd's, sony, emtec en op dit moment maxell, maar heb niet het idee dat het hieraan ligt, al heb ik dat nog niet uigezocht, omdat dat nogal ingrijpend is. Zou het misschien aan mijn (eenvoudige en goedkope) brander kunnen liggen?. Ik brand de dvd's altijd met Nero. Ik hoop er tussen deze gegevens aanwijzingen zitten....
Groet, Jan. wink.gif
FransS
QUOTE (jan @ 18.03.2008 16:18:34) *
Zou het misschien aan mijn (eenvoudige en goedkope) brander kunnen liggen?. Ik brand de dvd's altijd met Nero. Ik hoop er tussen deze gegevens aanwijzingen zitten....
Groet, Jan. wink.gif

Hoi Jan,

Het kan aan de brander liggen maar daar geloof ik niet zo in want ik heb hier een van de eerste Philps DVD brander,maar waar het wel aan kan liggen is een te snel brand proces bv.16/24/48/52 x deze zijn veel te hoog om een DVD te branden,normaal brand ik met 4,5 x probeer dat eens en Maxwell heb ik niet zo'n goede ervaring mee,zelf gebruik ik Fuji of Sony/Philips.
Maar waarom brand je met Nero als je de film door het programma laat renderen en afwerken ben je in een keer klaar.
Doe dit dan op een RW en kijk deze of de fout er nog in zit ,daarna als het goed is kun je deze dan met Nero of Goya van VdL een R branden .

Suc6 Frans S. user.gif
jan
Hoi Frans,

Ik brand inderdaad ook altijd op een zo laag mogelijke snelheid, dit is 6x. En ook laat ik VDL na het renderen altijd gelijk een RW branden en daarna brand ik de volgende dvd's (vanaf het opgeslagen dvd image) met Nero, omdat me dat al van diverse kanten is aangeraden...
De dvd's waar ik het eerst het haperen bij bemerkte zijn van Sony. Het haperen ziet eruit alsof er op onregelmatige plaatsen blokjes beeld verschijnen, eerst heel weinig, maar geleidelijk meer, en dan stopt en hapert het beeld, met steeds meer blokken in beeld. Misschien dat dat iemand nog op een idee brengt.
Helaas kan ik van de bestaande, haperende dvd's niet meer controleren of de RW ook hapert want die zijn natuurlijk al overschreven, maar dat ga ik zeker bij een volgende film proberen. Thx!!

Groet, Jan.
FransS
Hoi Jan,

Het is natuurlijk ieder zijn eigen werkmethoden,maar ik heb wel eens geprobeerd om van mijn image DVd via Nero een DVD te branden maar is mij niet echt altijd gelukt,de methoden die ik nu handteer is Vd.L zijn werk laten doen en er een RW van branden daarna gewoon de RW kopieren op een R dit gaat bij mij zonder problemen.
Zelfs 6x vind ik nog te hoog maar oké ieder het zijne .

Suc6 Frans S. user.gif
jan
Hoi Frans;

Tot nu toe zie ik helaas nog geen oorzaak/oplossing voor het genoemde probleem, behalve dan misschien op een lagere snelheid te branden. Maar zowel bij VDL als bij Nero, geeft hij in het venster branden, bij brandsnelheid, bij een dvd+r als laagste keuzemogelijkheid 6x aan. En bij een dvd+rw kan ik als laagste kiezen voor 2.4 Is het mogelijk om op een andere manier toch nog een lagere brandsnelheid te kiezen...Als er nog geen schijf in de brander zit geeft hij zelfs de mogelijkheid van 1x aan, maar zo gauw als ik er een schijfje in doe, dan verdwijnt dat.

Vriendelijk groet. Jan.wink.gif
Rijk
QUOTE(jan @ 19.03.2008 11:47:09) *
... Maar zowel bij VDL als bij Nero, geeft hij in het venster branden, bij brandsnelheid, bij een dvd+r als laagste keuzemogelijkheid 6x aan.

Hoi Jan,

Als je op het driehoekje klikt achter Brandsnelheid, dan opent een venstertje waarin je de gewenste snelheid kunt aanvinken, zie Bijlage.
Is dat bij jou niet zo?Click to view attachment
Het screenshot is gemaakt met een DVD+R in de brander.

groet,
Rijk
FransS
We zijn het weer helemaal eens Rijk,ha,ha,ha,

Frans S. user.gif
jan
Hoi Rijk,

Dank Rijk voor de heldere uitleg en screenshot. Inderdaad, is dat bij mij ook zo, alleen is de laagst mogelijke keuze snelheid 6x, en die gebruik ik dus altijd, maar lager zou ik wel eens willen proberen, maar die geeft hij gewoon niet.... Kan dat aan de mogelijkheden van mijn brander liggen? Helaas heb ik geen documentatie van de brander. Ook wantrouw ik de kracht van mijn pc processor wel eens, die is n.l. nogal zwak (low-budget aankoop), maar ik heb geen idee of dat dat van invloed op het brandproces is, en evt. op de genoemde problemen. Ik ben nu maar begonnen om alle dvd's die ik heb gemaakt, systematisch af te spelen en te controleren. Misschien dat het bij een bepaald merk schijfje steeds fout gaat....

Vr. groet weer. Jan.
landrover
Hall Jan,

Het verschijnsel wat je beschrijft herken ik, maar dan van schijfjes die al een paar jaar oud zijn. Het wijst in de richting van een gedegenereerde datatrack. Omdat jou dit met nieuwe DVD's overkomt, vraag ik me af of je brander misschien te warm wordt. Er wordt tijdens het brandproces (what's in a name) nogal wat warmte gegenereerd en als die niet weg kan, treden er tijdens de brandsessie veranderingen op die de mechanische toleranties beïnvloeden. Door uitzetten van de onderdelen kan het zomaar gebeuren dat daardoor na b.v. 5 minuten branden een inferieure datatrack wordt geschreven. Je zou kunnen overwegen (als het van toepassing is) om je brander op een beter gekoelde plek in de pc te monteren. Bij veel pc's zit de brander in het bovenste 5 1/4 " slot en laat dat nou juist de plek zijn waar zich de meeste warmte verzamelt.
jan
Dank je Landrover voor je advies. Ik heb mijn brander een plaatsje lager gemonteerd,(lager gaat helaas niet) en daarbij kan ik nu het klepje erboven open laten staan, zodat er nu een veel betere warmte-afvoer mogelijk is. Dus ik ben benieuwd naar de resultaten in de toekomst. Ik ben tevens begonnen om mijn al gebrandde dvd's te controleren, misschien komen daar nog aanwijzingen uit. Als ik wat verder ben, zal ik nog een keer commentaar toevoegen voor evt. anderen die een soortgelijk probleem tegenkomen.

Vriendelijk groeten, Jan.wink.gif

p.s. 1: Waarbij het mij wel een raadsel is waarom ze het wel goed doen in de pc...
p.s. 2: Als ik mijn dvd's controleer....en mijn dvd speler wordt warm.....dan.....gaan ze al na een paar minuten weigeren en haperen. Het gaat hier om zo'n 40 tot 50 familiedvd's, verdeeld over diverse familieleden, dus ben ik hier echt niet gelukkig mee. Dus als iemand nog meer raad weet....heel graag.
jan
Een nieuwe dvd brander aangeschaft, (niet de allergoedkoopste) en helaas, het probleem blijft bestaan. In correctie op mijn vorige bericht, ging het helaas ook af en toe fout bij het afspelen in de pc zelf. Ik heb nu ontdekt hoe ik de brander(s) zo kan instellen dat ze op de snelheid 1x branden: Verkenner - r.klik op de brander - eigenschappen - tabblad opnemen, en daar is de snelheid in te stellen. Voor wie het interesseert! wink.gif Ik ga dit eens een tijdje uitproberen en laat dan weer iets horen op het forum.
Groet, Jan. smile.gif
jan
Ik kom nog een keer terug op dit probleem, want het is nog steeds actueel voor mij. Mijn vraag is nu of het mogelijk is om een door Magix gemaakt dvd-image/bestand, ergens op een professionele manier te laten branden, zodat je de kwaliteit van gewone speelfilms krijgt. Ik heb al vaker op het Intenet gezocht naar professionele videobewerkingsapparatuur, maar heb niet kunnen vinden wat ik zoek. dry.gif

Groet, Jan. smile.gif
Flapperke
Hoi Jan,

Misschien toch minder te maken met branden.
Wij hebben voor de lagere school van het laatste schoolfeest 2 DVD's gemaakt.
Van ieder ca 95 kopijen laten maken in een kleine firma.
Ca 30 % van die kopien vertonen hapering problemen.
Haperenden schijfjes in een andere lezer steken levert soms een perfect resultaat.

We zoeken voorlopig nog uit wat er aan de hand is , maar de kopierfabrikant vermoedt dat we de DVD té vol hebben gestoken (2.00h)...

Wél hebben we nu ook een andere type DVD schijfje laten branden bij die fabrikant : dat levert ook betere resultaten op..

Afwachten hoe dit verder gaat.

Flapperke
jan
Hoi Flapperke;

Dank voor je reaktie. Ik heb me er maar bij neergelegd dat de techniek m.b.t. het hele d.v.d. gebeuren in de hobbysector niet altijd zo betrouwbaar is als je zou hopen. Er zijn m.i. zoveel factoren die een zwakke schakel kunnen vormen dat het niet altijd te traceren lijkt. Ik heb al mijn bestanden, (48) zowel dvd als op harde schijf staan dus als er in de toekomst nieuwe systemen op de markt komen, dan kijk ik wel wat er dan weer wel of niet mogelijk is. Als je een configuratie hebt die goed werkt dan denk ik dat het spreekwoord geldt: "never change a winning team !!"

In ieder geval veel succes gewenst met de dvd's van het schoolfeest. wink.gif

Groetjes, Jan. smile.gif

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2008 Invision Power Services, Inc.