Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Asynchroon
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
brecht
Hallo

Ik heb via tv opname een film opgenomen.
Dit is grandioos mislukt.

Beeld is niet synchroon met geluid, maar dit probleem is bekend. had hierover topic geopend, maar timeshift help ook hier niet.
Nu heb ik volgend probleem opgemerkt.
Hoe langer de film speeld hoe verder het beeld van het geluid weggaat.
verduidelijking ( in het begin loop film synchroon, maar hoe langer hij duurt hoe slechter het gaat).

Heb geprobeert met audio-video, maar loopt slechts enkele minuten goed om da opnieuw asynchroon verder te gaan( info hierbij: is 1 enkele scene dus niets geknipt). als ik iets verder die audio video gebruik, dan loopt het begin weer slecht enz...

Heb ook de reclame eruit gesneden en zo beeld en geluid op dezelfde lijn gebracht maar helpt ook niet voor de 100%.
Alle mogelijke manieren die ik gevonden hebben, helpen slechts op bepaalde punten.

Ken iemand een mogelijkheid om een volledige film van a tot z volledig te corrigeren.

MVG

Brecht
Rijk
Als het geluid in het begin wel synchroon is en later steeds verder van het beeld wegloopt, dan kun je de muismodus Stretch toepassen om het geluid op te rekken (dus niet verschuiven!!) zoals ik in post 3 op 24/2 heb uitgelegd: http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=37649
Het begin blijft dan op z'n plek en het eind kun je naar het juiste punt toe trekken.
Of had je dat ook al geprobeerd?

groet,
Rijk
brecht
QUOTE (Rijk @ 01.03.2008 17:21:19) *
muismodus Stretch toepassen om het geluid op te rekken (dus niet verschuiven!!) zoals ik in post 3 op 24/2 heb uitgelegd: http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=37649
Het begin blijft dan op z'n plek en het eind kun je naar het juiste punt toe trekken.
Of had je dat ook al geprobeerd?

groet,
Rijk

Dit heb ik inderdaar al geprobeerd, het gaat goed voor een bepaalde tijd, maar als ik laatste deel juist zet is het voorste weer in de war.
Cutten helpt ook. heb het deel per deel geprobeerd, begin gaat goed voor 10 minuten dus cut ik daar, verder gaat het 5 minuten goed en zo verder, maar op het einde van de film zou ik elke minuut moeten cutten en een flm van bijna 2 uur op deze manier doen neemt meer dan 1 dag in beslag en zo goed is die film nu ook weer niet laugh.gif
FransS
Hoi Brecht,

Bij zo iets ga ik als volgdt te werk,laat de hele film intackt en degroepeer hem dan trek je eerst de film uit tot het niet verder meer gaat en daarna het geluid tot je niet verder meer kan en dat is in 100 gevallen ook het eind van de film op de tijdlijn,groepeer dit weer en dan moet alles wwer goed zijn ,bij mij in ieder geval wel.

Suc6 Frans S. user.gif
landrover
Hallo Brecht,

Kun je wat gegevens over je systeem geven en over de instellingen die je gebruikt om TV-programma's op te nemen? Het is prima dat je hulp krijgt bij het corrigeren van je probleem, maar we moeten eigenlijk ook achterhalen waaróm het gebeurt. Zodat je niet bij ieder opgenomen TV-programma weer uitgebreid aan de slag hoeft. Het is in ieder geval belangrijk dat je bij de opname-instellingen "samplerate-driftcorrectie" aanzet. Dan registreert VdL in hoeverre de daadwerkelijke audio-samplerate afwijkt van de ingestelde samplerate. Audio zou namelijk opgenomen moeten worden met 44.1 of 48 Khz, maar veel geluidskaarten of -chips hebben een kleine afwijking. Als het goed is, zou de audio/video sync daardoor bij elke nieuwe opname moeten verbeteren.

M.b.t. die Timeshift workaround: dat lost een ander synchronisatieprobleem op. Door (vermoedelijk) een bug in VdL loopt het audio vanaf het begin meer dan een seconde uit sync met het beeld als timeshift niet aangevinkt staat. Alsof na het aanklikken van de opnameknop de ene driver later reageert dan de andere. Vink je de "timeshift-opname" aan, dan starten opname van video en audio wél gelijk.

Maarrrr, sinds een kleine twee weken heb ook ik weer last van uit sync lopen, ondanks de timeshift-workaround. Misschien moet ik die driftcorrectie maar eens resetten. Wie weet is het dan over.
plemmens
Als ik lees over asynchroniteit die oploopt met de duur van de opname dan doet mij dat steeds denken aan gedropte of verloren frames.
Als je realtime in mpeg2 opneemt dan moet er tijdens dat opnemen in een hels tempo gecodeerd worden. De binnenlopende beelden (25 per seconde) moeten met dezelfde snelheid gecodeerd en naar de harde schijf weggeschreven kunnen worden. Als de pc dit proces niet helemaal kan volgen dan is er geen mogelijkheid om ergens beelden te bufferen. Het enige wat de pc kan doen is beeldjes laten wegvallen. De opname van het geluid waar veel minder rekenkracht mee gemoeid is loopt hierbij gewoon door.
Ons PAL videossysteem heeft per definitie 25 beeldjes per seconde. Dus iedere seconde video bestaat uit 25 plaatjes. (die ieder lichtjes anders zijn dan het vorige)
Bij ieder beeldje wat tijdens opname verloren gaat wordt dus in feite de opgenomen video 1/25ste van een seconde korter dan de overennkomstige geluidsopname.
Verlies je bv. tijdens een opname die 5 minuten langs is, 50 beeldjes dan zal aan het eind van die 5 minuten, de video-opname 2 seconden korter zijn dan de audio-opname. Bij afspelen zal zich dat manifesteren in een asynchroniteit waarbij het achterlopen van het geluid gedurende de 5 minuten durende film, beetje bij beetje zal oplopen om helemaal aan het einde exact 2 seconden te bedragen.
De eerder in deze topic aangehaalde middeltjes kunnen het probleem (in sommige gevallen) minimaliseren en/of herstellen.
Beter is het natuurlijk om het te voorkomen.
Bij opnemen van analoge bandjes met een via USB op de pc aangesloten opnamebox, gecombineerd met wegschrijven naar een externe USB schijf is met bijna zekerheid te voorspellen dat er verloren beeldjes zullen zijn en dat er dus asynchroniteit zal optreden.
Om met een zinnige oplossing te kunnen komen is er dus meer info nodig mbt welk soort opnames je maakt, welke hardware hierbij gebruikt wordt en hoe de verschillende HW componenten met mekaar verbonden zijn.
brecht
Ik gebruik eigenlijk de standaard functies van tv opname.
Ik weet eigenlijk niets hiervan.

Ik heb de posten opgezocht en dan neem ik gewoon op van een bepaald uur tot een bepaald uur
landrover
We weten nog niets over de hardware en de opname-instellingen die je gebruikt. blink.gif
Dat maakt het onmogelijk om met een sluitende oplossing te komen.
peter newbie
Waarschijnlijk heb je met dropped frames te maken: magix maakt er dan een zootje van...

Laad je volledige film in Windows movie maker en exporteer als DV-avi - niet meer, niet minder --> de dropped frames (D-frames) worden op die wijze Key-frames (K-frames). Film vervolgens laden in VDL en bewerken. Normaal moet alles nu netjes synchroon lopen.

Succes.
plemmens
Kan je dat even wat nader toelichten Peter Newbe?
Ik ben niet helemaal mee vrees ik.
Overigens, aan de basis van dropped frames ligt meestal een hardware probleeem.
Voor zover mij bekend zijn dropped frames verloren beeldjes, beeldjes die er dus niet meer zijn.
Het is mij dan ook niet duidelijk hoe frames die er niet meer zijn, K-frames kunnen worden.
Ik ken B-frames en K-frames maar van D-frames heb ik geen kaas gegeten.
Dus nogmaals, kan je aub een en ander even voor mij toelichten?
peter newbie
QUOTE(plemmens @ 22.03.2008 16:12:34) *
Kan je dat even wat nader toelichten Peter Newbe?
Ik ben niet helemaal mee vrees ik.
Overigens, aan de basis van dropped frames ligt meestal een hardware probleeem.
Voor zover mij bekend zijn dropped frames verloren beeldjes, beeldjes die er dus niet meer zijn.
Het is mij dan ook niet duidelijk hoe frames die er niet meer zijn, K-frames kunnen worden.
Ik ken B-frames en K-frames maar van D-frames heb ik geen kaas gegeten.
Dus nogmaals, kan je aub een en ander even voor mij toelichten?

Als je bvb. VHS digitaliseert en de signaaloverdracht is niet volledig OK (storingen in de band), dan kan het gebeuren dat je een frame verliest. In dit geval wordt de laatste goede frame herhaald en ingevoegd op de plaats waar je een gedropte frame hebt.

Open je nu je avi-bestand in virtualdub, dan worden deze herhaalde frames gemarkeerd met D-frames....

Bij mijn eerste pogingen tot digitaliseren van vhs heb ik het voorgehad dat mijn avi-bestand (met dropped frames) volledig synchroon was in de arranger van Magix. Doch na renderen naar DVD liep alles in het honderd (asynchroon).

De oplossing was uiteindelijk zoals eerder aangegeven.

Zie ook een post van mij van lange tijd geleden: http://support.magix.net/boards/magix/inde...ic=27828&hl

De methode waarbij de D-frames door K-frames worden vervangen is de methode waarbij windows movie maker gebruikt wordt.
Je kan ook de D-frames gewoonweg wissen: dat is de virtualdub-methode (zie oude post).
landrover
sinds een kleine twee weken heb ook ik weer last van uit sync lopen, ondanks de timeshift-workaround. Misschien moet ik die driftcorrectie maar eens resetten. Wie weet is het dan over.

En inderdaad.... smile.gif smile.gif smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.