joost62
17.02.2008 16:52:39
Beste mensen,
Als ik een 4,3 GB film heb op mijn computer die ik wil branden op DVD, dan verwacht ik dat Video DeLuxe (2007 en 2008) die film niet of nauwelijks comprimeert. Maar als ik in het brandmenu de instellingen zo maak dat het bestand zo groot mogelijk wordt (encoder > shortplay (hoge kwaliteit)), maakt de software er niet meer van dan 1,5 GB.
Hetzelfde gebeurt met films van andere groottes: Video DeLuxe maakt er doorgaans een bestand van op DVD dat ver onder de capaciteit van de DVD ligt en ik heb dus onnodig kwaliteitsverlies.
Ik heb dit probleem zowel in Video DeLuxe 2007 als 2008.
Wat doe ik hieraan?
Tweede probleem: de DVD die dan na het branden voor 1,5 GB gevuld is, blijkt niet meer bruikbaar om andere bestanden op te branden met Video DeLuxe. Hoe omzeil ik dat?
Bedankt voor de hulp!
Joost
Hallo Joost,
Welkom op het forum.
Je geeft niet aan welk formaat je 4.3 GB film heeft. Als dat b.v. avi is dan is het niet zo verwonderlijk dat het sterk gecomprimeerd wordt bij het naar dvd coderen. Als je een dvd maakt wordt het bestand per definitie gecomprimeerd naar mpeg(2). De mate van compressie kun je nog wel sturen, zoals je zelf ook al aangeeft.
Als je later nog films wilt toevoegen op je dvd, dan kun je dat doen door bij het branden van de eerste film aan te geven dat de dvd moet worden voorbereid voor "on disc edit". Later kun je dan het ondisc edit project opnieuw in VdL inladen en er films aan toe voegen. Het staat beschreven in de Help functie onder het hoofdstuk "Het gedeelte Branden".
Overigens staat in de helpfunctie in een Appendix ook het een en ander over mpeg codering.
groet,
Rijk
landrover
19.02.2008 17:29:03
Hallo Joost,
Hoe lang is de film die je op DVD wilt zetten? Het is niet altijd efficiënt om te streven naar een volle DVD. Bij een korte film gaat je dat toch niet lukken. Ook moet je ervoor waken dat de bitrate niet zó hoog wordt, dat er problemen ontstaan bij het afspelen.
joost62
19.02.2008 22:34:58
[quote name='Rijk' date='17.02.2008 17:42:34' post='199588']
Hallo Rik,
Bedankt voor je reaktie. Ja, ik begin met avi. Ik heb me meer dan een jaar geergerd aan VdL omdat die me niet toestond om een DVD-vullende film van 20 minuten te krijgen door minder compressie, maar nu begrijp ik dat dit helemaal niet kan. Dat betekent dus dat je altijd een groot kwaliteitsverlies krijgt als je iets op DVD brandt. Is er geen manier om de oorspronkelijke grootte en kwaliteit te behouden, of is dat een heel technische vraag?
Bedankt voor de tip m.b.t. On Disk edit. Ik heb gemerkt dat het programma me soms wel en soms niet toestaat om die mogelijkheid aan te vinken. Het is me niet duidelijk waarom.
Groeten,
Joost
joost62
19.02.2008 22:36:38
[quote name='landrover' date='19.02.2008 17:29:03' post='199809']
Hallo Landrover,
Bedankt voor je antwoord. Het gaat om een film van 20 minuten die 1,5 GB wordt na compressie.
Wanneer wordt de bitrate te hoog?
Groeten,
Joost
QUOTE (Joost @ 19.02.2008 22:34:58)

Dat betekent dus dat je altijd een groot kwaliteitsverlies krijgt als je iets op DVD brandt.
Hoi Joost,
Dat grote kwaliteitsverlies valt nog best mee, al kun je wel enig verschil waarnemen met de originele avi, maar dan moet je goed kijken.
Had je trouwens dit ook al gelezen (het staat bij de "pinned" onderwerpen):
http://support.magix.net/boards/magix/inde...showtopic=16103Ondisk edit werkt alleen bij DVD
RW's. Op het scherm Disk Branden kun je onder Opties aangeven dat de disk moet worden voorbereid voor Ondisk edit, dat doe je dus bij de eerste film(s) die je brandt.
groet,
Rijk
landrover
23.02.2008 00:01:37
Wanneer wordt de bitrate te hoog?
DVD-video maakt gebruik van MPEG-2 compressie. De inhoud van de film is daarbij van invloed op de kwaliteit: meer beweging in de beelden en een hogere "shotdichtheid" vergen een hogere bitrate om tot een goede kwaliteit te komen dan een rustige film bij een lagere bitrate. Alhoewel er in de broadcastwereld bitrates gebruikt worden van 30, 40 en 50 Mbps, ligt de grens voor DVD-video ergens bij 9 Mbps. Een hogere bitrate:
1) is niet meer efficient (geeft geen merkbaar verschil)
2) kan door de grote datastroom tot afspeelproblemen leiden in de vorm van haperen en stotteren. DVD-spelers zijn namelijk gemaakt om MPEG-2 te decoderen, niet om grote datastromen uit te lezen.
joost62
23.02.2008 20:57:19
Hallo Rijk,
Goed om te weten dat het alleen lukt met RW's. Maar dat geldt toch niet voor andere brandprogramma's die data op DVD's branden, zoals Nero?
Bedankt voor de link. Als ik mijn tanden in die informatie zet, kan ik daar veel aan hebben. Ik neem aan dat het meeste ook geldt voor de 2006 en latere versies. Ook prettig om te lezen dat anderen moeite hebben met de handleiding; ik vind die vaak veel te kort. Vreemd dat de makers van VdL die handleiding niet beter maken, en dat veel gebruikers het wiel opnieuw moeten uitvinden. Goed dat mensen als jij hun ervaring delen!
Groeten,
Joost
joost62
23.02.2008 21:01:00
Hallo Landrover,
Bedankt; dan werk ik met een kleinere bitrate. Fijn dat je de tijd neemt om mijn vragen te beantwoorden.
Groeten,
Joost
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.