Ik hoop dat jullie mij wederom kunnen helpen!
Ik heb een film gabrand en als ik deze in mijn dvd speller doe dan krijg ik een bibberend beeld!
Het is net of er wat frams om en om weg zijn.
Als ik de dvd in mijn pc plaats dan is er niets aan de hand!
De film clips heb ik niet in zijn geheel meer.
Wie weet wat ik kan doen om dit probleem op te lossen?
B.V.D. Dré
Hoi Dré,
Dat kan met de interlacing te maken hebben (de volgorde waarin de even/oneven lijnen op het scherm geschreven moeten worden). Zelf heb ik de beste resultaten met "Top field first".
Dat kun je instellen in het scherm Branden. Nadat je op de knop Branden hebt gedrukt en gekozen hebt voor dvd kom je in het scherm "Disk voor dvd-speler branden". Daar klik je op Encoder Instellingen, dan op Geavanceerd, tabblad Basic Settings en dan kun je onder Interlace Mode kiezen voor Top Field first of Bottom field first.
Als je wilt experimenteren, neem dan een kort stukje film en een dvd RW, dat scheelt tijd en schijfjes.
groet,
Rijk
landrover
26.01.2008 16:47:19
Aanvulling op Rijk (die helemaal gelijk had):
Er zit een instinker in VdL. De preset voor het encoderen en branden van DVD's gaat uit van Bottom Field First (BFF) interlaced video. Dit is alleen goed als je bronmateriaal afkomstig is van een DV camcorder. De PAL DV-norm schrijft namelijk BFF voor en je moet je bij het encoderen altijd houden aan de field order van het bronmateriaal. Voor alle andere vormen van video binnen het PAL-domein zijn Top Field First (TFF) ge-interlaced. Voor diegenen die analoog capturen met b.v. een TV-kaart, is het daarom aan te raden bij het encoderen op "geavanceerd" te klikken en Top Field First te selecteren.
PC-schermen geven geen interlaced video weer, daarom zie je het niet als je de DVD op de pc afspeelt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.