Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Filmformaat In Apple
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Dick Kloosterman
Ik ben bezig om korte filmpjes voor mijn website te maken (wil je een voorbeeld zien: http://www.la-mer.nl/video-0.htm ).
Ik werk met exporteren vanuit VDL naar "wmv" formaat wat voor mij goede resultaten geeft: lekker compact en toch behoorlijke kwaliteit, ook de audio.
Nu vraag ik mij af wat dit voor Apple gebruikers betekent. Kunnen die "wmv" van Microsoft lezen, of hebben die een ander video-formaat nodig, en zo ja welke is dat en hoe kan ik dat universeel en Microsoft/Apple-onafhankelijk maken op mijn site?

Bij voorbaat dank voor reacties,
Dick Kloosterman
FransS
Hoi Dick,

Als ik me goed heb laten informeren dan gebruikt Apple Qiucktime en of zij WMF aan konden dat heeft mijn kennis niet verteld zij hebben namelijk geen Mediaplayer van Windows.

Groet Frans S. user.gif
Dick Kloosterman
bedankt Frans. Ik kan in VDL geen export functie naar wmf vinden, of bedoel je toch wmv?

Als ik met Quicktime ga werken kom ik geloof ik in de oorlog tussen Microsoft en Apple terecht, want zoals Apple/Quicktime geen wmv wil lezen, wil Mediaplayer geen mov of andere exotische formaten zoals m4v kennen. Ik ben bang dat ik daar niet veel verder mee kom. Bovendien gaf mijn convertering naar het Quicktime mov-formaat een ZEVEN keer zo groot bestand (58 MB voor 3 minuten). Dat is echt niet meer te hanteren op een website.

Ik heb het met Magix eens even op MP4 gegooid, wat een TWEE keer zo groot bestand als onder wmv oplevert, wat op een website al gauw heel erg veel wordt (13 i.p.v. 7 MB streamen voor 3 minuten film) en bovendien gewoon een veel slechtere kwaliteit oplevert. En ik altijd maar mopperen op dat Microsoft; blijkt dat wmv formaat dus toch helemaal niet slecht te zijn, zelfs gewoon heel erg goed...

Verder wil ik liever niet in de discussie en het oerwoud verzeild raken over de blijkbaar zeer moeilijke instellingen onder mpg?

Dus ben ik eigenlijk weer terug bij af: hoe los ik mijn probleem het beste op??

En anders is het gewoon jammer voor de Apple liefhebbers; in mijn statistieken van het website bezoek bezit maar 4% van de gebruikers een Apple. Einde verhaal??

Dick
landrover
Hallo Dick,

Quicktime is een veelgebruikt formaat voor webvideo, ook onder Windows. Het wordt weliswaar niet ondersteund door de Windows Media Player, maar veel mensen hebben daarnaast de Quicktime Player geïnstalleerd op hun Windows pc. En dan is er ook nog de Open Source applicatie "Media Player Classic", die zowel Quicktime als Windows Media (.wmv) ondersteunt en daarbij ook nog eens lekker "lichtgewicht" is.

Quicktime moet je zien als de tegenhanger van AVI. Het is een containerformaat waarbinnen verschillende codecs kunnen worden gebruikt. Die codec bepaalt in grote mate de grootte van het uiteindelijke bestand.

Dus wil je zowel Windows als Mac gebruikers bedienen: ga dan voor Quicktime.
Dick Kloosterman
Beste Landrover, dank je wel voor je reactie.

Ondertussen heb ik zelf wat meer onderzoek gedaan, naast wat ik in mijn bericht boven jouw antwoord had gedaan over onderzoek tussen kwaliteit en omvang van diverse compressie formaten voor Internet movies.

Ik heb nu besloten over te gaan op Flash-flv (Adobe/Macromedia), omdat dit systeem totaal onafhankelijk is van MS of Apple of Linux en goede resultaten geeft. Ik gebruik de converter van ON2 Flix, die niet duur is en snel en goed werk levert. Enige nadeel vind ik met Flash applicaties dat bij een bezoek aan je webpagina altijd eerst even naar de website van Macromedia wordt gesprongen (wat toch weer tijd kost), maar ik geloof dat Microsoft met zijn mediaplayer en wmv op je site dat ook doet, en Quicktime ook. Zal wel bij deze tijd horen...

Als je wat resultaten wilt zien met flv-files die ik heb geconverteerd:
http://www.la-mer.nl/video-4.htm
http://www.la-mer.nl/video-1.htm
http://www.la-mer.nl/video-0.htm

een hartelijke groet,
Dick
landrover
Hallo Dick,

Die resultaten zijn zijn zeer indrukwekkend. Veel beter dan de (technische) kwaliteit van het gemiddelde YouTube filmpje. Ik ben zelfs zó onder de indruk van ON2 Flix dat ik het op mijn werk wil gebruiken voor media die wij als content-partner aan YouTube aanbieden. Tot nu toe deden we dat als mpeg-1 en vond de Flash-conversie online plaats, maar ik heb de kwaliteit liever zelf in de hand.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.