Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Beeldverhoudingen
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Patrick v Breda
Ik heb een film gemaakt met beeldverhouding 16:9. Op mijn TV (16:9) vallen nu toch de zijkanten van de film weg. Hoe kan ik dit voorkomen?

vrgr
Patrick
FransS
QUOTE (Patrick v Breda @ 20.12.2007 09:30:23) *
Ik heb een film gemaakt met beeldverhouding 16:9. Op mijn TV (16:9) vallen nu toch de zijkanten van de film weg. Hoe kan ik dit voorkomen?

vrgr
Patrick

Hoi Patrick,

Ik neem aan dat je de DVD met een player afspeelt,wat nu het geval kan zijn is dat je DVD-player niet op Auto staat en dat hij het gewoone beeld 14:3 weer geeft ,ga dan even naar het menu van de player en zet deze op 16:9 of op auto,dit had ik laatst ook bij een kennis.

Suc6 Frans S. user.gif
motsoor
QUOTE(FransS @ 20.12.2007 16:34:55) *
Hoi Patrick,

Ik neem aan dat je de DVD met een player afspeelt,wat nu het geval kan zijn is dat je DVD-player niet op Auto staat en dat hij het gewoone beeld 14:3 weer geeft ,ga dan even naar het menu van de player en zet deze op 16:9 of op auto,dit had ik laatst ook bij een kennis.

Suc6 Frans S. user.gif

Nog een optie...

Brand even het programmaatje "TV bijsnijden" van Magix op een RW en speel deze af op de TV, zo kan je zien hoeveel
procent van de film er af gaat en dan kan je deze corrigeren in het programma.
Verder hebben de moderne TV's diverse beeldverhoudingen: Automatisch-16:9-14:9-4:3 enz.
Er zal altijd wat afvallen. Zelf zet ik 4:3 films op 14:9 op de TV de boven en onder rand vallen deels af maar
het grotere beeld geeft veel terug, en een niet zichtbare vervorming.
Even proefjes maken op RW en je komt er uit wat voor jou het beste is.
FransS
QUOTE (motsoor @ 21.12.2007 11:47:50) *
Nog een optie...

Brand even het programmaatje "TV bijsnijden" van Magix op een RW en speel deze af op de TV, zo kan je zien hoeveel
Verder hebben de moderne TV's diverse beeldverhoudingen: Automatisch-16:9-14:9-4:3 enz.
Er zal altijd wat afvallen. Zelf zet ik 4:3 films op 14:9 op de TV de boven en onder rand vallen deels af maar

Het licht natuurlijk ook aan de TV,of het een beeldbuis of LCD is.

Groet Frans S. user.gif
motsoor
QUOTE(motsoor @ 21.12.2007 12:47:50) *
Nog een optie...

Klopt helemaal, mijn optie gaat over LCD TV.
FransS
hoi Motsoor,

Ik ben in bezit van een LG LCD en deze heeft het niet en ik gebruik geen bijsnijden want als ik dat doe is er bij mijn klanten een heel raar beeld te zien ik schrijf dit uit ondervinding.
Ik raad dit ook niemand aan want als je je DVD een keer bij een ander laat zien gaat het welligt mis.

Groet Frans S. user.gif
motsoor
QUOTE(FransS @ 21.12.2007 13:09:36) *
hoi Motsoor,

Ik ben in bezit van een LG LCD en deze heeft het niet en ik gebruik geen bijsnijden want als ik dat doe is er bij mijn klanten een heel raar beeld te zien ik schrijf dit uit ondervinding.
Ik raad dit ook niemand aan want als je je DVD een keer bij een ander laat zien gaat het welligt mis.

Groet Frans S. user.gif

Hoi Frans,

Dat is ook weer waar, inderdaad als ik een DVD maakt ook voor andere(vakantie of een stedentrip) dan laat ik
alles voor wat het is, maar voor eigen gebruik hou ik rekening met afsnijden van het beeld

Groetjes
Klaasde
QUOTE (motsoor @ 21.12.2007 11:47:50) *
Nog een optie...

procent van de film er af gaat....

Hallo ik heb hetzelfde probleem als patrick sad.gif, waar kan ik het programmatje tv bijsnijden downloaden?
En waar kan ik wat in magix instellen om dat te compenseren?

Klaas.
FransS
Hoi Klaasde,

Als je in de folder kijkt bij Vidoe de lux mediapool dan staat hij daar bij,in de mediapool waar ook de Demo staat.
Het is natuurlijk aan je zelf of je het wel doet ik raad het altijd af ,heb je een LCD scherm waar je ook breedbeeld (16:9) kan in stellen,dan zitten er meestal ook andere instellingen op kijk welke bij jou het beste uit komt,want als je met bijsnijden begint en je komt eens bij kennisen of vrienden en je wil je DVD laten zien kan het daar weer anders zijn als bij je thuis en ik bedoel dan als je de film gaat bijsnijden.

Suc6 Frans S. user.gif
Rijk
Even ter voorkoming van misverstanden: Bijsnijden wil niet zeggen dat er stukken van je film worden weggesneden. Het programma is alleen een hulpmiddel om te zien welk percentage van je film niet zichtbaar is op een TV, zodat je daar rekening mee kunt houden bij de montage (met name met de grootte van de titels). Dat je dan op een PC monitor of LCD scherm méér te zien krijgt, lijkt me niet zo'n ramp.
Wat de vraag van Klaas betreft: In VdL kun je onder Effecten/Effectinstelligen film/ tabblad TV-beeld, de percentages horizontaal en vertikaal ingeven van de weggevallen delen op de TV. Tevens kun je aanvinken: "TV-weergave gedeelte op preview monitor invoegen", je krijgt dan op je preview monitor een rechthoekig raster te zien en als je daar dan met je titels binnenblijft zijn ze altijd helemaal te zien op de TV.
Mijn ervaring is: als je het percentage instelt op 8 % (hor en vert) zit je in de regel goed voor de meeste TV's.

groet,
Rijk
Klaasde
Bedankt voor julie antwoorden. Het is mij nu helemaal duidelijk hoe het zit!

Klaas.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.