Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 16:9 En 4:9
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
mozaik
dag allemaal,

1/ ik heb een Canon XH-A1 gekocht. Die staat nu ingesteld op opnemen in DV.
Als ik mijn cassette tranfereer naar Magix via een firewire kabel, krijg ik mijn beeld in 4:9. Het is echter een beeld in 16:9 dat gecompresseerd wordt in 4:9. Ik krijg dus in de breedte samengeperste beelden.
Kan iemand me vertellen hoe ik in Magix alles standaard in 16:9 kan bewerken ? Of moet ik een andere instelling maken op de camera ?

2/ Als ik met mijn Canon in HDV film, maakt dat dan een verschil qua beeld grootte ?

Reeds vriendelijk bedankt.

Inge
Mozaik Images
FransS
Hoi Inge,

Normaal zou je als je capture het beeld moeten geven waar je in gefilmt hebt,dus in jou geval 16:9. en zoals je schrijft 4:9 die instelling ken ik niet is het geen 4:3 dat het aangeeft? In HDV maakt wel verschil HDV filmt alleen maar in
16:9
Vdl zou dat moeten detecteren ,maar zou hij dat niet doen dan zou je het handmatig in het programma bij eigenschappen kunnen veranderen.
Met welke versie werk je ?

Groet Frans S. user.gif
mozaik
Bedankt Frans,

Waar kan ik die "eigenschappen" vinden in Vdl ?
Ik heb geprobeerd om een take te openen en inderdaad VDL vroeg me om aan te passen naar 16:9 (je hebt gelijk, het is 4:3 natuurlijk). Ik heb op aanpassen geklikt en nu staat het beeld in 16:9.
Ik heb echter de indruk dat de kwaliteit van het beeld zwaar gedaald is. De pixels aan de hele buitenkant van het beeld lijken te bibberen. Is dat normaal ?

bedankt
inge

QUOTE(FransS @ 19.09.2007 13:36:18) *
Hoi Inge,

Normaal zou je als je capture het beeld moeten geven waar je in gefilmt hebt,dus in jou geval 16:9. en zoals je schrijft 4:9 die instelling ken ik niet is het geen 4:3 dat het aangeeft? In HDV maakt wel verschil HDV filmt alleen maar in
16:9
Vdl zou dat moeten detecteren ,maar zou hij dat niet doen dan zou je het handmatig in het programma bij eigenschappen kunnen veranderen.
Met welke versie werk je ?

Groet Frans S. user.gif

Duiker
Klik met de rechter muisknop in je previewscherm, en selecteer een resolutiepreset waar 16:9 bij staat.

klik via bestand-> filmeigenschappen het formaat op 16:9

Als het beeld vervormt blijft binnen een 16:9 previewscherm kun je rechtsklikken op het videofragment.
Klik op afbeeldingsgrootte en positie, en vink "link" weg. klik vervolgens op maximaliseren.

Dit moet werken denk ik.

Sander
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.