Ik maak gebruik van VDL2007Plus.
Tijdens het exporteren van een film naar DV-AVI formaat krijg ik de foutmelding: “Verzoek voor geheugentoewijzing mislukt. Misschien is er geen geheugen beschikbaar, of is er een interne fout opgetreden.”
Deze situatie blijkt te ontstaan doordat VDL tijdens het proces steeds meer reëel en virtueel geheugen in beslag neemt.
Ik heb het probleem aangemeld bij Magix Support, maar zij schijnen het probleem niet te kunnen reproduceren. Bovendien is het probleem bij hen niet bekend en zou ik dus een unieke situatie hebben.
Ik roep daarom jullie hulp in door onderstaande test uit te voeren en over jullie ervaringen te berichten.
- Start het programma Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) en open het tabblad Prestaties. Links onder wordt het actuele geheugengebruik aangegeven;
- Laad een onbewerkte filmopname in VDL van een minuut of 7 of langer met laten we zeggen zo'n 50 scenes of meer;
- Start MovieShowMaker (Ctrl+Shift+M) om de film automatisch te laten bewerken;
- Exporteer het resultaat naar een DV-AVI bestand (Alt+
- Sluit de film (Ctrl_F4) en kijk naar het geheugengebruik. Verandert dit?
In mijn situatie zie ik het gemiddeld geheugengebruik toenemen met ongeveer 150 Mb per 5 minuten film. Een film van een uur zou dan 1,8 Gb extra geheugenruimte nodig hebben. Omdat ik "slechts" 1,5 Gb tot mijn beschikking heb (incl. virtueel geheugen) stopt VDL voortijdig. Bij een virtueel geheugen van b.v. 3 Gb zal het proces waarschijnlijk niet worden afgebroken. Ik heb mijn virtueel geheugen echter op een aparte partitie staan die ik niet eenvoudig kan aanpassen. Daarnaast kan het natuurlijk niet de bedoeling zijn van Magix dat iedereen een veel te groot virtueel geheugen moet gaan instellen voor het exporteren naar DV-AVI.
Eigenaardig is tevens het verschijnsel dat het exta benodigd geheugen niet wordt vrijgegeven nadat het proces is gestopt en ook niet nadat Film Sluiten is geselecteerd. Pas na afsluiten van VDL komt dit weer vrij.
Het maken van een DVD van een film van ruim een uur en het wegschrijven van de film als Mpeg bestand gaat bij mij zonder geheugenproblemen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.