Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Menuprobleem
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Red Baron
Hallo,

Het is reeds vaker op andere forums behandeld, maar een antwoord is er volgens mij nog niet.
Het probleem ontstaat telkens weer in het maken van het menu van een DVD.
Op de foto Magix menu.jpg ziet u een screenshot van hoe het gemaakt is.
Foto pagina 1.jpg laat zien hoe het menu er na het branden telkens uit ziet.
Erg vreemd is, dat pagina 2 wél goed is!
De achtergrondfoto word daar gewoon breedbeeld getoond,
en ook het selektievenster valt daar gewoon op zijn plaats over item 1 in het menu.
Maar bij pagina 1 is het probleem altijd het zelfde.
Alles is in 16:9, behalve het menu. De eerste pagina is altijd 4:3, met een niet passend selektievenster.
Wat is hier nu aan te doen? Ik heb al veel geprobeerd, maar kom er niet uit!

Thijo
Rijk
Hallo Thijo,
Welkom op het Magix forum.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met 16:9, maar heb je het volgende al geprobeerd? (zie ook de bijlage):
Click to view attachment
- klik op HD Windows media en vervolgens op 16:9 (pijl 1)
- dubbelklik op Achtergrond image (pijl 2)
- in het volgende scherm kun je een nieuw schermpje openen (pijl 3, klik) waarin je een nieuwe achtergrond afbeelding kunt kiezen. Let wel op de beeldverhoudingen, die zijn daar geloof ik 3:4 en bij sommige plaatjes stoort dat. Je kunt w.s. ook wel zelf een 16:9 afbeelding uit je eigen files halen.

groet
Rijk
Red Baron
Deze optie had ik nog niet gebruikt, omdat ik dat als HD optie zag.
En ik film nog niet op HD, maar hij is nu aan het branden, dus...
Kijken of nu DVD 6 wel goed is, anders word het een dure grap zo... rolleyes.gif
Rijk
QUOTE(Red Baron @ 11.05.2007 19:50:42) [snapback]170561[/snapback]
Kijken of nu DVD 6 wel goed is, anders word het een dure grap zo... rolleyes.gif

ik doe dit soort proefjes altijd eerst met een DVD+RW (herschrijfbaar), dat heeft me al heel wat schijfjes bespaard... sleep.gif
groet
Rijk
Red Baron
QUOTE(Rijk @ 11.05.2007 16:34:24) [snapback]170540[/snapback]
- klik op HD Windows media en vervolgens op 16:9 (pijl 1)
- dubbelklik op Achtergrond image (pijl 2)
- in het volgende scherm kun je een nieuw schermpje openen (pijl 3, klik) waarin je een nieuwe achtergrond afbeelding kunt kiezen. Let wel op de beeldverhoudingen, die zijn daar geloof ik 3:4 en bij sommige plaatjes stoort dat. Je kunt w.s. ook wel zelf een 16:9 afbeelding uit je eigen files halen.

groet
Rijk

Ik heb dit nu geprobeerd, maar helaas...
De achtergrondfoto van het menu ziet erg nog steeds niet uit, en de frames passen ook niet.
Nog zoals ik de screenshot bij mijn eerste verhaaltje.

Nu begin ik een beetje nijdig te worden, vooral omdat Magix zelf ook geen enkele reaktie geeft.
Niet op email, niet op telefoontjes. mad.gif
Toch maar gaan sparen voor Vegas of Premiere pro dan misschien...
(Ik heb VdL op 3 computers staan, allemaal geven ze het zelfde probleem!)

Thijo
FransS
Hoi Thijo,

Wat nu je gaat toch ons niet verlaten,om over tegaan naar een ander programma?
Nu ga ik toch denken dat je achtergrond foto's te groot kunnen zijn ,de foto's voor Pal mogen niet groter zijn dan 768 x ......
kijk daar eens naar , ik vind het erg vreemd want ik heb dit nog niet gehad.ik zelf gebruik achtergrond foto'van 640 x 480 en dat gaat prima, ik gebruik ook vaak kant en klare menu's van Video de Lux .
Thijo ,blijven testen je komt er zeker uit,en Video de Lux is een beer van een programma.

Groet Frans S. user.gif
Rijk
Hé Frans, gelukkig ben je d'r weer, waar heb je al die tijd gezeten ? (ik dacht dat je zei: een weekje er tussen uit) streichel.gif

groet
Rijk
Red Baron
QUOTE(FransS @ 14.05.2007 15:46:13) [snapback]170760[/snapback]
Hoi Thijo,

Wat nu je gaat toch ons niet verlaten,om over tegaan naar een ander programma?
Nu ga ik toch denken dat je achtergrond foto's te groot kunnen zijn ,de foto's voor Pal mogen niet groter zijn dan 768 x ......
kijk daar eens naar , ik vind het erg vreemd want ik heb dit nog niet gehad.ik zelf gebruik achtergrond foto'van 640 x 480 en dat gaat prima, ik gebruik ook vaak kant en klare menu's van Video de Lux .
Thijo ,blijven testen je komt er zeker uit,en Video de Lux is een beer van een programma.

Groet Frans S. user.gif

Hoi Frans,

Je weet dat ik al heel lang een groot fan van VdL ben.
Maar dit probleem kreeg ik er maar niet uit.
En van Magix zelf word je ook niets wijzer.
Met Zaandam gebeld en gemaild, met Duitsland gebeld en gemaild, HELEMAAL niets!
Daar word ik dan een beetje verdrietig van.
Ik ben een van hun grootste promotors, heb bij ons op de club al diverse mensen zover gekregen
dat ze interesse hebben in iets anders dan dat duffe Studio.
Dan valt het wat tegen dat Magix zelf de moeite niet neemt om je serieus te nemen.
Maar, om nou maar eens op te houden met zeuren, gaan we weer aan het werk!
Ik ga het ook maar eens proberen met 640 x 480 foto's.
De eigen background-foto's in de map C:\MAGIX\Video_deluxe_2007_PLUS\DVD\Media\Backgrounds
zijn overigens allemaal 720 x 576 of 720 x 540....
Naar mijn idee dus kleiner dan de 768 x ... waar jij over schreef.
Je zou dan toch verwachten dat het dan wel werkt.
De foto in mijn eerste bijdrage is een standaard Magix achtergrond.

Frans, bedankt, hoor je weer op dit of een ander forum! dry.gif

Thijo
Rijk
Hallo Thijo,
Je probleem laat me nog niet los. Ik heb even een stukje breedbeeld TV (VRT-Belgie) geimporteerd in VdL en daar een dvd mee gebrand, e.e.a. zoals ik in mijn eerdere post had beschreven, dus bij de menusjablonen HD 16:9 aangeklikt.
De achtergrond wordt bij mijn dvd speler dan gewoon in breedbeeld getoond, zoals het hoort.
Alleen de menufoto's komen in 3:4 frames.
Nu kun je de menufoto's nog bewerken wanneer je op het steeksleuteltje klikt (zie bijlage, pijl 1) en vervolgens de groepmodus inschakelt: klik op het derde pictogram van links (pijl 2).
Click to view attachment
Nu zie je om de menufoto 2 rasters verschijnen, de ene is voor het frame en de andere voor de foto. Je kunt nu met de muis de foto uitrekken in de hoogte of in de breedte en dus ook de verhouding aanpassen indien nodig. Zie Bijlage 2, waarin ik dit nogal heb overdreven.
Click to view attachment
Misschien heb je hier iets aan.
Helaas lukt het mij niet om de beeldverhouding van het frame te wijzigen, deze blijft hardnekkig 3:4.
Een optie zou zijn om het frame dan maar te verwijderen (links wegvinken) onder het motto: beter geen frame dan een slecht passend frame.

groet
Rijk
FransS
QUOTE(Rijk @ 14.05.2007 16:59:42) [snapback]170762[/snapback]
Hé Frans, gelukkig ben je d'r weer, waar heb je al die tijd gezeten ? (ik dacht dat je zei: een weekje er tussen uit) streichel.gif

groet
Rijk

Tja ,maar het is maar even want woensdag zijn we weer weg,dat heb je als je niets meer doet dan profiteer je van je vrije tijd, maar ik laat me af en toe nog wel horen, ik merk eigenlijk nu pas dat het met Red-Baron om 16-9 menu's gaat of heb ik het mis daar heb ik nog geen ervaring mee ,wel met 16-9 maar niet met foto's in het menu .
Hoe kom je trouwens aan die prachtige naam? bevorderd?proficiat beerchug.gif director.gif

Groet Frans S. user.gif
Red Baron
QUOTE(Rijk @ 14.05.2007 21:08:40) [snapback]170788[/snapback]
Hallo Thijo,
Je probleem laat me nog niet los. Ik heb even een stukje breedbeeld TV (VRT-Belgie) geimporteerd in VdL en daar een dvd mee gebrand, e.e.a. zoals ik in mijn eerdere post had beschreven, dus bij de menusjablonen HD 16:9 aangeklikt.
De achtergrond wordt bij mijn dvd speler dan gewoon in breedbeeld getoond, zoals het hoort.
Alleen de menufoto's komen in 3:4 frames.
Nu kun je de menufoto's nog bewerken wanneer je op het steeksleuteltje klikt (zie bijlage, pijl 1) en vervolgens de groepmodus inschakelt: klik op het derde pictogram van links (pijl 2).
Click to view attachment
Nu zie je om de menufoto 2 rasters verschijnen, de ene is voor het frame en de andere voor de foto. Je kunt nu met de muis de foto uitrekken in de hoogte of in de breedte en dus ook de verhouding aanpassen indien nodig. Zie Bijlage 2, waarin ik dit nogal heb overdreven.
Click to view attachment
Misschien heb je hier iets aan.
Helaas lukt het mij niet om de beeldverhouding van het frame te wijzigen, deze blijft hardnekkig 3:4.
Een optie zou zijn om het frame dan maar te verwijderen (links wegvinken) onder het motto: beter geen frame dan een slecht passend frame.

groet
Rijk

Rijk, fijn dat je wilt meedenken! Ik heb het gevonden.
Niet dat Magix iets van zich heeft laten horen,
maar ik ben zelf verder gaan zoeken. En idd was het een tekortkoming van mezelf,
zoals ik ook wel verwacht had, maar ik kon het niet vinden. Nu wel.
Het zat in de encoder instellingen. Daar had ik nog niet in veel in rondgekeken,
wel eens bitrate aanpassingen gedaan, maar verder niet.
Nu heb ik de Preset veranderd naar Standard PAL breedbeeld.
Logisch, goed beschouwd.
Na 3 jaar met VdL werken weer iets geleerd!
En dat op mijn leeftijd nog....
Maar zoals gezegd in ieder geval bedankt voor het meedenken, Rijk en Frans!

Groetjes,
Thijo rolleyes.gif
Rijk
Hoi Thijo,
Fijn dat het is opgelost.
Misschien wil je nog even aangeven wat je precies hebt aangepast in de encoder (welk item in welk tabblad etc) dan kunnen wij er t.z.t. ook ons voordeel mee doen.
En was het nu ook niet nodig om bij de Menu sjablonen te kiezen voor HD 16:9?

groet
Rijk

PS:
1) ik ben zo vrij geweest om 2 v.d. 3 identieke posts te verwijderen. Had je iets te fanatiek op de knopjes gedrukt?
2) ik hoop je nog vaker op dit forum te ontmoeten, mensen met jouw ervaring kunnen hier nuttig zijn bij het beantwoorden van specifieke vragen
Red Baron
QUOTE(Rijk @ 15.05.2007 18:01:30) [snapback]170874[/snapback]
Hoi Thijo,
Fijn dat het is opgelost.
Misschien wil je nog even aangeven wat je precies hebt aangepast in de encoder (welk item in welk tabblad etc) dan kunnen wij er t.z.t. ook ons voordeel mee doen.
En was het nu ook niet nodig om bij de Menu sjablonen te kiezen voor HD 16:9?

groet
Rijk

PS:
1) ik ben zo vrij geweest om 2 v.d. 3 identieke posts te verwijderen. Had je iets te fanatiek op de knopjes gedrukt?
2) ik hoop je nog vaker op dit forum te ontmoeten, mensen met jouw ervaring kunnen hier nuttig zijn bij het beantwoorden van specifieke vragen

Hoi Rijk,

Ik heb nadat ik in het tabblad Branden op Disk Branden heb geklikt in het venster Disk voor DVD-speler branden
op Encoder instellingen geklikt. Dan staat bovenaan in dit venster een vakje Preset.
Daar heb ik de optie Standard DVD PAL breedbeeld aangeklikt.
Het was niet nodig om bij de Menu sjablonen te kiezen voor HD 16:9.

Ik was idd iets te fanatiek denk ik, sorry.
Mijn jeugdig enthousiasme denk ik. Haha!
En don't worry, I'll be BACK.

Thijo
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.