Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Video De Luxe 2007 Plus
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
peke
Hoi,

Heb net VDL 2007+ gekocht. Nadat ik toch goede reacties las op dit forum ivm het slowmotionbeeld dat op een andere manier dan in 2005+ gemaakt wordt. Ik las dat er iemand zelfs schreef. "HET PROBLEEM MET DE SLOWMOTION IS OOK OPLOST" Dus dat beeld bibert niet meer. Maar ik heb nog steeds hetzelfde aan de hand.

Moet ik branderinstellingen aanpassen??

Wordt er een beetje radeloos van eigelijk.

Zondag krijg ik bezoek en zou ik een mooie film willen laten zien, maar tziet er zo niet naar uit.

Groeten Peter
Rijk
Hoi Peter,
't Lijkt me inderdaad frusterend, nieuw pakket gekocht, en nog steeds gebibber.
Heb je bij je brand settings al eens gekeken of bij de-interlacing "top field first" staat aangevinkt? Volgens de laatste inzichten geeft dat een beter resultaat (rustiger beeld bij bewegingen) dan "bottom field first" en dat is ook mijn eigen ervaring.
Als dat al goed staat, dan weet ik ook zo gauw niet wat er bij jou aan de hand is.
In dat geval moet je misschien nog eens precies omschrijven hoe het bibberen er uit ziet en bij welke soort bewegingen of zo. En ook: bij welke afspeelmethoden het bibbert (dvd speler via TV, via PC) en zit het ook in film die je als avi exporteert?
Misschien is het ook goed om een kort stukje film op het forum te zetten waarin je het effect ervaart.
En dan hopen dat iemand op dit forum je verder kan helpen...

groet
Rijk
peke
Heb net de DVD afgespeeld via de PC en daar "schokt" het beeld NIET!!
Via de DVD op de TV WEL en ik heb ook al in een DVD van een kennis gestoken, maar dat gaf geen enkel verschil (was nochtans een dure Sony). TOP FIELD FIRST gebruik ik ook altijd dus daar kan het niet aan liggen. Ik ga proberen een stukje beeld op het forum te zetten.

Alvast merci

Peter
peke
was nog vergeten te melden dat het probleem zich enkel voordoet in SLOW MOTION !!
Rijk
We gaan er een weekje tussen uit, dus verwacht van mij even geen post. Hopelijk zal iemand je helpen. succes er mee!

groet
Rijk
FransS
QUOTE(Rijk @ 23.03.2007 22:07:12) [snapback]166138[/snapback]
We gaan er een weekje tussen uit

groet
Rijk

Hoi Rijk ,

Je had mij geen toesteming gevraagt, lol2.gif ha,ha,ha,ha maar even goed prettige vakantie of wat ook gaat ondernemen.

Groet Frans S. user.gif go nu probeer ik de andere te delite maar dat lukt me niet er komen er steeds meer bij ,nou Rijk nu is het niet leuk meer . weet jij hoe ik in het vervolg de meerdere weg krijg ?
FransS
QUOTE(peke @ 23.03.2007 21:10:43) [snapback]166135[/snapback]
was nog vergeten te melden dat het probleem zich enkel voordoet in SLOW MOTION !!

Hoi Rijk ,

Ik hoop dat je een fijne week gehad hebt en ik was een beetje te ruw met versturen maar er zijn er teveel en ik kon ze niet weg krijgen .

Wat ik ook vergeten was,en het is natuurlijk wel erg laat maar beter laat dan nooit zeg ik maar altijd ,nog gefelicieterrd met je verjaardag en we hopen dat je nog jaren mee draait op hetr forum.

Groet Frans S. luxhello.gif user.gif beerchug.gif beerchug.gif
Rijk
QUOTE(FransS @ 29.03.2007 17:40:43) [snapback]166625[/snapback]
Ik hoop dat je een fijne week gehad hebt

't was inderdaad een fijn weekje, we waren bij onze (klein)kinderen die in de buurt van Blois (Loire) wonen.
en ik was een beetje te ruw met versturen maar er zijn er teveel en ik kon ze niet weg krijgen .

Had je last van een bibberende wijsvinger, jij bent tenslotte ook niet meer de jongste...
Maar even serieus: ik zou niet weten hoe je een post weg kunt halen, misschien kan onze moderator dat, die missen we nu wel bij dit soort dingen (ik heb hem laatst een mailtje gestuurd maar kreeg geen antwoord, ik hoop maar dat het goed met hem gaat).
Ik zag dat Woodymax er ook al last van had: die heeft maar liefst 6 keer het zelfde bericht geplaatst, zou er iets mis zijn in de forum software?
Wat ik ook vergeten was,en het is natuurlijk wel erg laat maar beter laat dan nooit zeg ik maar altijd ,nog gefelicieterrd met je verjaardag en we hopen dat je nog jaren mee draait op hetr forum.
Groet Frans S. luxhello.gif user.gif beerchug.gif beerchug.gif

Dank je, heel attent van je top.gif, jammer dat Mokum wat ver van Mierlo ligt, anders zou ik zeggen: kom even een pilsje halen.
Ik hoop zelf ook nog lang mee te kunnen. 't Bevalt me hier wel.

groet
Rijk
FransS
Hoi Rijk,

Nee het ligt niet aan de softwire maar inderdaad aan mijn vinger,want af en toe heeft het wat meer tijd nodig om het te uploaden en dan zit ik weer met mijn vingers aan de toetsen.
Maar ik kom regelmatig in Helmond en dat is niet zo ver van Mierlo welicht geef ik eens een seintje als ik naar de modelzaak van Benny van Goor en Familie ga.

Groet Frans S.
landrover
Heb net de DVD afgespeeld via de PC en daar "schokt" het beeld NIET!!
Logisch, want een pc-monitor kent geen interlacing.

Via de DVD op de TV WEL en ik heb ook al in een DVD van een kennis gestoken, maar dat gaf geen enkel verschil (was nochtans een dure Sony). TOP FIELD FIRST gebruik ik ook altijd dus daar kan het niet aan liggen.

Daar kan het wel degelijk aan liggen. Als je bronmateriaal DV is, moet je "bottom field first" gebruiken. DV-PAL is altijd bottom field.
Rijk
QUOTE(landrover @ 30.03.2007 12:07:30) [snapback]166681[/snapback]
Als je bronmateriaal DV is, moet je "bottom field first" gebruiken. DV-PAL is altijd bottom field.

huh.gif Hoe moet ik dan deze post van jou begrijpen: http://support.magix.net/boards/magix/inde...amp;#entry91242 ??

Ik heb een tijdje terug wat proefjes gedaan (met DV-PAL bronmateriaal, via VdL op DVD gezet) waaruit bleek dat met name schuine (bijna horizontale) lijnen bij TFF vloeiender verlopen dan bij BFF.
Sindsdien werk ik steeds met TFF.

groet
Rijk
landrover
Die post moet je als volgt begrijpen: DV-PAL is de uitzondering op de regel, omdat DV-PAL (volgens de conventies) altijd BFF is. Ik weet ook niet waarom, en het leidt in de praktijk tot veel ongemakken. Is je wel eens opgevallen hoeveel bibberende bewegingen je soms ziet op de hilversumse zenders? Om het nog verwarrender te maken is DV-NTSC juist TFF.
Daarnaast krijg ik de indruk dat sommige videomontageprogramma's de zaak intern flink doorelkaar gooien. Zo kwam ik erachter dat ik met Showshifter opgenomen footage op geen enkele manier netjes geinterlaced op een DVD kan krijgen, ongeacht de field order instelling. De enige oplossing is dan progressive encoderen.
Nu weet ik niet wat er gebeurt als je native-DV materiaal via VdL capturet, want ik heb geen DV-camera. Krijg je dan een DV-avi of een MXV-bestand? Dit kan namelijk van invloed zijn op de field order. Een DV-avi zou namelijk BFF moeten zijn, een MXV zou best wel eens TFF kunnen zijn.
Over het algemeen kun je stellen: houd alle field order instellingen gelijk aan het originele materiaal gedurende het hele proces, dus inclusief encoderen naar DVD.
Vanwege die conventie zou het onmogelijk moeten zijn om DV-materiaal te renderen/exporteren met TFF. Dat kun je b.v. zien als je een DV-codec gebruikt in VirtualDub. Je hebt dan niet de mogelijkheid om van alles in te stellen, simpelweg omdat alles vastgelegd is.
Ook hier gooien montageprogramma's roet in het eten: wie b.v. met Avid DV-materiaal wil exporteren als Quicktime, kan wél de field order aanpassen. Of de codec die instellingen ook overneemt weet ik niet, maar je zou hopen van niet.

Ik ben me bewust van de complexiteit van het geheel, en probeer alleen maar een leidraad aan te bieden aan gebruikers voor wie het interlace-verhaal helemaal abracadabra is. Dat het ondanks die leidraad toch af en toe misgaat is spijtig, maar verandert niets aan de conventies.
Rijk
Bedankt voor je uitvoerige uitleg, Landrover.
Even voor jouw informatie: Als ik DV materiaal vanuit mijn camera importeer dan krijg ik een dv-avi bestand. In de Object-eigenschappen zie ik dan staan: "interlace onderste veld eerst", dus dat klopt met jouw verhaal.

In de Help functie gaat VdL vrij uitvoerig in op het interlacen, maar besluit dan (in een appendix) met het volgende (ik citeer):
MAGIX gebruikt in haar programma's bij opname en export altijd Bottomfield eerst (onderste halfbeeld eerst = 'even').

DV-AVI daarentegen wordt met „Bottom Field First" opgeslagen.
(einde citaat)

Verwarrend vind ik hier het woord "daarentegen", vind je ook niet? Of begrijp ik iets verkeerd?

Overigens staat bij de export naar dvd default "bottom field first" ingesteld.

Tenslotte: Bij een vergelijkende proef vond ik dat TFF bij mij mooiere beelden op TV oplevert: met name bij lichtelijk schuine (dus bijna horizontale) lijnen zag ik verschil ten gunste van TFF. Dus encode ik (eigenwijs) toch maar met TFF...

groet
Rijk
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.