Hallo Frans en Vermaak,
Omdat jullie allebei de Plus versie hebben zal ik een stap-voor-stap beschrijving maken van een beweging d.m.v. Keyframe animatie. Ter verduidelijking sluit ik enkele bijlagen bij, die ik voorzien heb van pijlen met stappen-nummers.
Ik kies voor een beweging vanuit het midden naar de hoek rechtsboven het beeld uit.
Zorg dat je gif (of jpeg, maakt niet uit) plaatje op de tijdlijn staat onder het hoofdspoor, b.v. op spoor 3.
In mijn voorbeeld heb ik het plaatje (een takje hulst) eerst verkleind via Video-effecten/Zoom.
Rechtsklik nu op het plaatje en klik dan op Keyframe animatie. Er komen 2 schermen, zie de bijlage:
Click to view attachmentEerst moet je nu in het schermp Effectselectie de gewenste effecten kiezen. Omdat we schuin naar de hoek willen, moet je X-pos en Y-pos aanvinken (pijl 1).
Klik nu Sluiten (pijl 2).
Nu werken we verder in het scherm Keyframe animation, zie volgende bijlage:
Click to view attachmentActiveer nu een effect, b.v. X-pos, door er op te klikken, zie pijl 3, het vakje wordt grijs.
Nu kun je rechts (pijl 4) een Effect-curve preset kiezen door op het pijltje te klikken. In het pop-up schermpje (volgende bijlage) kies ik nu b.v. voor "Niet-lineair stijgend", klik daar op (pijl 5)
Click to view attachmentIn het gifplaatje op de tijdlijn zie je de curve verschijnen.
Nu kun je met de schuifregelaars de gewenste Snelheid en Intensiteit instellen (pijl6 in de volgende bijlage). Standaard staan die op 100.
Click to view attachmentIn mijn geval heb ik de snelheid flink verhoogd tot ruim 700, anders duurt het veel te lang voor het plaatje weg is, onthou dit getal, want dat heb je ook nodig voor de tweede beweging (Pos-Y).
Nu kun je op het middendeel van het keyframe scherm het effect vast bekijken door het af te spelen of met de positiergelaar te schuiven: het plaatje schuift naar rechts.
Als het naar je zin is, moet je nu hetzelfde doen met de Y-pos, dus eerst activeren, curve kiezen, instellen etc., dus vanaf pijltje 3.
Als het goed is loopt je plaatje nu vanuit het midden naar de hoek rechtsboven en verdwijnt uit beeld.
Natuurlijk kun je hier allerlei varianten op bedenken, er zitten b.v. ook boogfuncties in, lineaire functies etc etc.
Experimenteren maar....
Als het niet lukt, hoor ik het graag, misschien is niet alles even duidelijk.
Trouwens, als het wel lukt vind ik het ook wel leuk om te weten.
groet
Rijk