Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gifs
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
vermaak
Kun je in VdL ook een bewegend plaatje (gif) plaatsen?
Ik probeer dat, maar het plaatje beweegt niet...
In Windows Movie Maker gaat het overigens wel....
Rijk
Ja dat kan. Afhankelijk van de VdL versie (standaard of Plus) doe je dat met Curve-effecten of met Keyframe animatie. Open dit via Video-effecten (rechts-klik eerst op het object) en kies de parameters die je wilt laten varieren. In de Help functie staat een en ander beschreven onder Video-effecten.

groet
Rijk
FransS
Hoi Rijk,

Kan je me daar eens wat meer over vertellen want ik heb dat ook eens geprobeerd maar tot op heden nog niet gelukt .
b.v. Dank je kan ook een PBtje sturen wellicht is dat wat maar hier is ook goed dan kunnen de andere forumleden het ook proberen .

Groet Frans S. user.gif
vermaak
Rijk,
bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb de keyframe geactiveerd in VdL plus 2006, maar ik krijg mijn animated gif niet tot bewegen.... Kun je me nog een tip geven? Het zou toch moeten kunnen om dat gifje een seconde te laten bewegen, niewaar?
Rijk
Hallo Frans en Vermaak,

Omdat jullie allebei de Plus versie hebben zal ik een stap-voor-stap beschrijving maken van een beweging d.m.v. Keyframe animatie. Ter verduidelijking sluit ik enkele bijlagen bij, die ik voorzien heb van pijlen met stappen-nummers.
Ik kies voor een beweging vanuit het midden naar de hoek rechtsboven het beeld uit.

Zorg dat je gif (of jpeg, maakt niet uit) plaatje op de tijdlijn staat onder het hoofdspoor, b.v. op spoor 3.
In mijn voorbeeld heb ik het plaatje (een takje hulst) eerst verkleind via Video-effecten/Zoom.
Rechtsklik nu op het plaatje en klik dan op Keyframe animatie. Er komen 2 schermen, zie de bijlage:
Click to view attachment
Eerst moet je nu in het schermp Effectselectie de gewenste effecten kiezen. Omdat we schuin naar de hoek willen, moet je X-pos en Y-pos aanvinken (pijl 1).
Klik nu Sluiten (pijl 2).
Nu werken we verder in het scherm Keyframe animation, zie volgende bijlage:
Click to view attachment
Activeer nu een effect, b.v. X-pos, door er op te klikken, zie pijl 3, het vakje wordt grijs.
Nu kun je rechts (pijl 4) een Effect-curve preset kiezen door op het pijltje te klikken. In het pop-up schermpje (volgende bijlage) kies ik nu b.v. voor "Niet-lineair stijgend", klik daar op (pijl 5)
Click to view attachment
In het gifplaatje op de tijdlijn zie je de curve verschijnen.
Nu kun je met de schuifregelaars de gewenste Snelheid en Intensiteit instellen (pijl6 in de volgende bijlage). Standaard staan die op 100.
Click to view attachment
In mijn geval heb ik de snelheid flink verhoogd tot ruim 700, anders duurt het veel te lang voor het plaatje weg is, onthou dit getal, want dat heb je ook nodig voor de tweede beweging (Pos-Y).
Nu kun je op het middendeel van het keyframe scherm het effect vast bekijken door het af te spelen of met de positiergelaar te schuiven: het plaatje schuift naar rechts.
Als het naar je zin is, moet je nu hetzelfde doen met de Y-pos, dus eerst activeren, curve kiezen, instellen etc., dus vanaf pijltje 3.
Als het goed is loopt je plaatje nu vanuit het midden naar de hoek rechtsboven en verdwijnt uit beeld.
Natuurlijk kun je hier allerlei varianten op bedenken, er zitten b.v. ook boogfuncties in, lineaire functies etc etc.
Experimenteren maar....
Als het niet lukt, hoor ik het graag, misschien is niet alles even duidelijk.
Trouwens, als het wel lukt vind ik het ook wel leuk om te weten.

groet
Rijk
vermaak
Rijk,
Bedankt voor je goede uiteenzetting wat betreft de keyframe animaties. Ook al werkt deze goed, de vraag van mij was net iets anders, nl: hoe krijg ik een bestaande gif (een bewegend plaatje zoals je ze veel op webpagina's vindt) in VdL2006 Plus? Ik kan het wel gewoon invoegen op de tijdlijn, maar bij het afspelen zie je het plaatje niet bewegen, terwijl je dit in Windows Movie Maker wel ziet gebeuren..... VdL ziet het bewegende plaatje als een soort illustratie, als een foto, de bewegingen pakt hij niet mee.... Nu kan ik het wel in WMM doen en dat opslaan als een WMV en deze weer in VdL importeren, maar ja da's nou net niet de bedoeling, nietwaar?
Graag tot horens..... en ik ga zeker aan de slag met de Keyframe animaties...!
Rijk
QUOTE(vermaak @ 08.03.2007 22:38:09) [snapback]164907[/snapback]
Rijk,
Bedankt voor je goede uiteenzetting wat betreft de keyframe animaties. Ook al werkt deze goed, de vraag van mij was net iets anders, nl: hoe krijg ik een bestaande gif (een bewegend plaatje zoals je ze veel op webpagina's vindt) in VdL2006 Plus? Ik kan het wel gewoon invoegen op de tijdlijn, maar bij het afspelen zie je het plaatje niet bewegen, terwijl je dit in Windows Movie Maker wel ziet gebeuren..... VdL ziet het bewegende plaatje als een soort illustratie, als een foto, de bewegingen pakt hij niet mee.... Nu kan ik het wel in WMM doen en dat opslaan als een WMV en deze weer in VdL importeren, maar ja da's nou net niet de bedoeling, nietwaar?
Graag tot horens..... en ik ga zeker aan de slag met de Keyframe animaties...!

Ik had je vraag kennelijk niet goed begrepen. Ik weet zo niet of VdL hier een optie voor heeft, maar je geeft zelf al een oplossing. Bedenk dat VdL een goedkoop pakket is met relatief heel veel mogelijkheden, maar soms moet je wel eens wat improviseren en dat nemen we er dan zonder (al te veel) morren bij, gezien de gunstige prijs/kwaliteit verhouding.

groet
Rijk
FransS
Beste Rijk ,

Ik kom even terug op de keyframe-animatie zoals jij het beschreven hebt ,het werkt prima ,weer wat bij geleerd ,maar mijn bedoeling was om een gif dat al beweegt te in porteren ,nu kan ik de gif-animatie wel inporteren maar de gif beweegt dan zelf niet en dat was mijn bedoeling.
Maar ik denk da dit niet gaat ik heb nu alles uit geprobeerd maar het lukt me niet om de gif-animatie bewegend te krijgen in V.d.Lux nu vind ik dit niet zo'n ramp maar het was wel leuk geweest als dat werkte ,bedankt nog voor de formidable uitleg ,nu weet ik in middels ook hoe ik beelden kan laten scrollen over een ander beeld ,perfect .
Nu heb ik ook nog het gif file hier in gezet.

Groet Frans S. user.gif
Rijk
Hoi Frans,

Vermaak heeft gelijk: In Windows Movie Maker lukt het wel om het gif plaatje te laten bewegen. Als je hem daarna exporteert als dv-avi kun je hem in VdL importeren en dan werkt het daar ook. Exporteren als wmv-file in WMM werkt niet goed, althans bij mij: VdL kent hem dan niet.

Het valt wel op dat de achtergrond van het gif plaatje (wat nu dus een avi film is geworden) daarna zwart is geworden (zal wel met de transparante eigenschappen van gif te maken hebben). Dat kun je dan weer veranderen door er een wit plaatje boven te zetten (hogere tijdlijn) en op het gif-filmpje Black box toe te passen (onder Video-effecten).
Een heel gedoe, maar als je perse wilt werkt het.

groet
Rijk

PS: is dat een nichtje van je, op dat gif plaatje?

PS2: wanneer ga je naar China? fettgrins.gif
FransS
Hoi Rijk ,

Ik werk met Win 2000 Pro en die heeft geen Movie maker van windoows.dus helaas pindakaas .
Nee dat is geen nichtje dat is mijn ega,uit vroegere tijden toen we nog jong waren en veel optredens hadden,als Fred Astér en Betty Boop.

maar niet getreurt we gaan gewoon verder .En wat China betreft dat is pas Oktober dus nog ffff wachten .

Groet Frans S. user.gif
Rijk
QUOTE(FransS @ 16.03.2007 22:19:34) [snapback]165574[/snapback]
Nee dat is geen nichtje dat is mijn ega,uit vroegere tijden toen we nog jong waren en veel optredens hadden,als Fred Astér en Betty Boop.
biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.