Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Interlace Verwerking
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
peter newbie
Hallo beste gebruikers:

Ik heb reeds een aantal VHS-banden gecaptured via virtualdub op 352 x 288 a 25 fps PAL.

Dit zijn dus steevas progressieve captures. Het renderen via Magix gaat prima met een goed, doch enigszins zachter beeld dan de originele VHS-band op TV.

Ik las op internet dat het beter is de capture uit te voeren op 352 x 576. Dit nadien via resize bicubic (vdub) herschalen naar 704 x 576 om de aspect ratio terug op orde te krijgen. Nu lukt het mijn niet om dit interlaced beeld correct te renderen via magix.

Ik laad in princiepe een interlaced beeld binnen in de arranger, waarna ik gewoon interlaced render: resultaat: daar waar veel beweging zit heb je kam effect.... hier en daar: heel vreemd.
Op andere plekken is het resultaat dan weer OK....

Ik heb vanalles geprobeerd tot ik via de advanced settings in de encoder interlaced heb uitgevinkt en deinterlace heb aangevinkt: dit geeft dan een prima resultaat, maar !!!!

Gooik ik op dat moment mijn even of oneven velden ertussenuit??? zodat ik terug een progressief beeld krijg bestaande uit 25 even of 25 oneven velden die als volledige frames worden verwerkt??? Dit zou betekenen dat ik ongeveer hetzelfde resultaat bekom als mijn vorige captures a 352x288...

Is hier iemand expert in????

Bedankt alvast voor de reacties
landrover
Gooik ik op dat moment mijn even of oneven velden ertussenuit??? zodat ik terug een progressief beeld krijg bestaande uit 25 even of 25 oneven velden die als volledige frames worden verwerkt??? Dit zou betekenen dat ik ongeveer hetzelfde resultaat bekom als mijn vorige captures a 352x288...

Ja, op die manier wordt gewoon de helft van de fields weggegooid. Dat zie je vooral goed bij crawl-titels.

Toch is er wel een voordeel aan het capturen op halve resolutie. Door de capture-resolutie zo hoog mogelijk te houden, neem je de meeste beeldinformatie mee. Dit komt de uiteindelijke beeldkwaliteit ten goede. Het herschalen naar de uiteindelijke resolutie moet liefst zo laat mogelijk in het proces plaatsvinden.

Toch heeft het weinig zin om VHS-materiaal op nóg hogere resoluties te capturen: 352x576 is hoog genoeg om alle beeldinformatie van VHS-footage vast te leggen.

Dat 352x288 (kwart res) er een beetje zachter uitziet, is logisch. Hier moet voor full-screen weergave de resolutie zowel horizontaal als verticaal met een factor 2 worden vergroot, waardoor het beeld iets minder scherp wordt. Dit werkt overigens behoorlijk goed om de gebreken van VHS te "camoufleren". Zo gaat namelijk ook een deel van de originele beeldruis verloren.

In het verleden heb ik wel films op VHS gecaptured en verwerkt tot VideoCD. Vrijwel altijd was de CD dan beter te bekijken dan het origineel.
peter newbie
Hallo landrover,

dus gewoon op 352 x 288 capturen en nadien resizen op het eind. Dit zou volgens jou uiteindelijk hetzelfde resultaat moeten geven als de 352 x 576 capture, waarbij de deinterlace functie gebruikt wordt in het advanced scherm bij de DVD-rendersettings. Dat begrijp ik toch goed, niet?

Ik heb wel gemerkt dat resizen van 352 x 288 naar 704 x 576 in virtualdub een net iets beter resultaat geeft dan via Magix (vooral merkbaar aan logo en tekst).

Bedankt alvast voor de reactie.
landrover
Hallo Peter,

Sorry, maar dan interpreteer mijn betoog verkeerd om. Dat ging over capturen op hoge resolutie en dan herschalen naar kwart-resolutie. Wat jij wilt doen, is precies het tegenovergestelde.
Op lage resolutie capturen en daarna opblazen tot full res komt de kwaliteit nooit ten goede, al zal VirtualDub dat ongetwijfeld beter doen dan VdL. Vergroten van de resolutie ten opzichte van het origineel is, kwaliteitstechnisch in ieder geval, niet wenselijk.
Maar volgens mij is 1/2 res, hoewel niet vaak toegepast, ook toegestaan als resolutie voor video-DVD.
Het is in ieder geval een gestandaardiseerde MPEG-2 resolutie, die veel gebruikt wordt voor satelliet-transmissie.
Als je daarvoor kiest, hoef je helemaal niet te herschalen.
Michel
hoi Peter,

Is het misschien niet beter om op 352*576 te capturen, dan exporteren naar uncompressed avi bestand, en daarna met TMPGenc naar m2v exporteren voor je uiteindelijke dvd
Ik doe dit ook op deze manier hoewel ik meestal gewoon de vhs band naar 720*576 capture, daarna avi, en daarna TMPGenc. Om de schijfruimte hoef ik het niet te laten en de kwaliteit is hetzelfde als de originele VHS.
peter newbie
Hallo landrover en Michel,

capturen op 576 geeft inderdaad in de niet geinterlacete zones een scherper beeld: duidelijk zichtbaar.
Maar ik raak er niet uit hoe ik precies moet deinterlacen...
Enkel een veld eruitgooien geeft de goede resultaten, maar dan kan ik gelijk op 288 werken...
de opnames gebeuren via virtualvcr via een vivo ingang op een ati-kaart.
Ik word er gewoon gek van....
Michel
ok hier een paar suggesties
heb je weleens geprobeerd om met virtualdub te capturen? virtualdub heeft een aantal goede mogelijkheden met de-interlacen
ik neem aan dat je ook met magix al alle instellingen hebt geprobeerd, maar je hebt nog steeds datzelfde "kam" effect
ik heb dit ook een keer meegemaakt, om de een of andere reden kreeg ik het niet mooi
toen heb ik het volgende gedaan,
ik het de film gecaptured als 720*576, daarna in virtualdub geladen en de filter "2:1 reduction (high quality)" gedaan. Hij reduceerd dan de film met de helft, maar dat maakt in principe voor een vhs film niet uit, het resultaat was nog steeds heel goed en alle lelijke kam effecten waren weg
save dan de film als avi en dan kan je het weer inladen in magix en editen en weer exporteren met dvd resoluties
dit kan je doen als alle andere mogelijkheden niet werken, maar capture je bron film wel als 720*576 anders heeft het geen zin
peter newbie
QUOTE(Michel @ 19.11.2006 23:04:32) [snapback]153238[/snapback]
ok hier een paar suggesties
heb je weleens geprobeerd om met virtualdub te capturen? virtualdub heeft een aantal goede mogelijkheden met de-interlacen
ik neem aan dat je ook met magix al alle instellingen hebt geprobeerd, maar je hebt nog steeds datzelfde "kam" effect
ik heb dit ook een keer meegemaakt, om de een of andere reden kreeg ik het niet mooi
toen heb ik het volgende gedaan,
ik het de film gecaptured als 720*576, daarna in virtualdub geladen en de filter "2:1 reduction (high quality)" gedaan. Hij reduceerd dan de film met de helft, maar dat maakt in principe voor een vhs film niet uit, het resultaat was nog steeds heel goed en alle lelijke kam effecten waren weg
save dan de film als avi en dan kan je het weer inladen in magix en editen en weer exporteren met dvd resoluties
dit kan je doen als alle andere mogelijkheden niet werken, maar capture je bron film wel als 720*576 anders heeft het geen zin

Dag Michel, dat probeer ik vanavond zeker eens uit.

Maar, misschien heeft de huffyuv codec er iets mee te maken,.... op 1/4 Pal (352x288) heb ik nooit geen problemen. Gisteravond heb ik de eigenschappen van mijn ingelade avi-gecheckt: bij interlace/de-interlace vond ik: bovenste veld eerst... Aldus een stukje gerenderd naar DVD met in de advanced settings: interlaced - top field first. Resultaat: een beeld als de oorspronkelijke VHS-tape,.... maar, met horizontale banden bij veel beweging (lees: geen kameffecten of muizetanden maar horizontale stroken van toch wel naar schatting tientallen beeldlijnen verschoven tov elkaar, zeer raar). Wat ik nu van plan was: mijn huffyuv bestand dat ik net gecaptured heb exporteren als DV of als uncompressed zoals je in een eerder bericht schreef en dit eens renderen. Ik hou je zeker op de hoogte....
peter newbie
Hallo mensen,.......

Het is me gelukt. Waarschijnlijk zullen velen onder jullie nu denken: ja natuurlijk moet je het zo doen!!! maar daarom ben ik ook nog een newbie wink.gif

Stappen:

Video gecaptured met virtualvcr (met time base correctie - audioresampling) op 352 x 576 huffyuv codec.
Virtualdub gebruiken met flaxen VHS filter en smart resize (precize bicubic). Beeld opschalen naar 704 x 576.

Videobestand laden in VDL.
Objecteigenschappen opvragen - Interlace/De-interlace Tab aanklikken en in het schermgedeelte "De-interlace-opties voor videoexporten" het keuzerondje kiezen thv Geen interlaceverwerking.

Merk op dat in het bovenste schermgedeelte het keuzerondje thv Bovenste veld eerst interlacen gekozen is.

In het DVD-rendermenu kies je nu geavanceerd en vink je aan Interlaced encode Top field first.

Weergave op TV geeft een uitstekend beeld met een bijna getrouwe kopie (het blijft een kopie ook al is het op DVD) van je originele VHS cassette.

Ik moet hiervoor een jaar aan het zweten zijn om dit te vinden, maar alla 't is me gelukt en ik ben dik tevreden. Hopelijk zijn anderen hier ook mee geholpen.
peter newbie
QUOTE(peter newbie @ 20.11.2006 21:50:39) [snapback]153368[/snapback]
In het DVD-rendermenu kies je nu geavanceerd en vink je aan Interlaced encode Top field first.

blush.gif
Bij nader inzien was dit verkeerd: Het moet zijn Interlaced encode Bottom field first.

Sorry als ik hierdoor mensen op het verkeerde been heb gezet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.