Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dolby Digital Geluit Op Dvd Branden
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
johan
Ik heb Video de Luxe 2007 plus en ik wil graag 5.1 dolby digital geluid op DVD.

De geluids-sporen heb ik op 5.1 gezet.
In de programma instellingen staat het vinkje bij "automatisch 5.1" aan.

In de audio mixer heb ik in de 5.1 opstelling de muziek naar de achterste boxen gesleept.
Als ik de film afspeel als preview zie ik in de VU meter dat er geluid uit de achterste boxen komen.

Daarna wil ik het op DVD branden (hier in zie ik audio mode "stereo", welke niet te veranderen is), maar het lukt niet om het dan op met 5.1 geluid op DVD te zetten.

Wat doe ik fout?
Rijk
Hallo Johan,

De Help functie zegt hierover het volgende (ik citeer):

"Dolby® Digital meerkanaalscodering

Nu ook met Dolby® Digital Sound geïmporteerde films op disk branden. U heeft alleen een compatibele AC-3-decoder nodig voor de automatische omzetting van meerkanaals geluid naar een standaard stereosignaal, zoals met veel softwarematige DVD-spelers op de PC wordt geïnstalleerd of op internet als freeware (bijv. AC-3-filter) verkrijgbaar is."

(einde citaat)

Had je het AC-3 filter al gedownload?

groet
Rijk
johan
Bedankt voor de reactie.

Gedownload en geinstalleerd, maar het blijft gewoon stereo.
Duiker
QUOTE(Rijk @ 13.11.2006 19:02:46) [snapback]152437[/snapback]
Hallo Johan,

De Help functie zegt hierover het volgende (ik citeer):

"Dolby® Digital meerkanaalscodering

Nu ook met Dolby® Digital Sound geïmporteerde films op disk branden. U heeft alleen een compatibele AC-3-decoder nodig voor de automatische omzetting van meerkanaals geluid naar een standaard stereosignaal, zoals met veel softwarematige DVD-spelers op de PC wordt geïnstalleerd of op internet als freeware (bijv. AC-3-filter) verkrijgbaar is."

(einde citaat)

Had je het AC-3 filter al gedownload?

groet
Rijk

er staat toch ook in de tekst dat het omgeformd wordt tot stereo i.p.v. 5.1?......

Sander
johan
QUOTE(Duiker @ 14.11.2006 08:34:15) [snapback]152507[/snapback]
er staat toch ook in de tekst dat het omgeformd wordt tot stereo i.p.v. 5.1?......

Sander

Inderdaad...

Het enige wat ik wil is het 5.1 geluid dat ik tijdens het bewerken aangeef ook op de gebrande DVD wil hebben. Maar dat wil mij maar niet lukken. sad.gif

Oja....ben wil een newbie met video bewerking.
Ik heb wel Pinnacle gebruikt, maar die ondersteund mijn nieuwe camera niet.
Duiker
hallo,

Volgens mij is het met vdl gewoon nog niet mogelijk om het in 5.1 op dvd te zetten, alleen in de analoge variant; Dolby ProLogic.
Dit dmv de surround editor.

Als je 5.1 hebt ingeladen als origineel geluid, kan vdl het volgens mij alleen maar omzetten naar normaal stereo, zoals ook in de eerder geposte helptekst staat.

Sander
johan
QUOTE(Duiker @ 14.11.2006 10:40:33) [snapback]152522[/snapback]
hallo,

Volgens mij is het met vdl gewoon nog niet mogelijk om het in 5.1 op dvd te zetten, alleen in de analoge variant; Dolby ProLogic.
Dit dmv de surround editor.

Als je 5.1 hebt ingeladen als origineel geluid, kan vdl het volgens mij alleen maar omzetten naar normaal stereo, zoals ook in de eerder geposte helptekst staat.

Sander

Daar ben ik niet zo blij mee (zacht uitgedrukt) mad.gif mad.gif
Dat was nou juist 1 van de redenen dat ik voor Magix had gekozen.
Duiker
Pin mij er niet op vast!
ik werk met vdl2005+, in misschien ben ik niet goed op de hoogte.
Misschien kunnen andere 2007+ gebruikers ons definitief uit de droom helpen?!

Sander
Flowers
Misschien dat ze hier wat meer weten:

http://www.videomontageforum.nl/ubbthreads...amp;Board=Magix
johan
QUOTE(Flowers @ 16.11.2006 06:35:10) [snapback]152769[/snapback]

Dankje....
Inderdaad daar hebben ze informatie staan over 5.1 op DVD.
Daar staat het volgende:

Quote1:
MPEG2 bestanden kunnen géén 5.1 surround audio bevatten. Om 5.1 surround te maken dien je te beschikken over een Dolby Digital 5.1 software encoder, die een AC3 bestand aanmaakt. Dit AC3 bestand wordt door een dvd-pakket samengebracht met het MPEG2 videobestand en als één VOB bestand op een dvd-schijf gebrand.
Ik vermoed dat die encoder door Magix niet bijgeleverd wordt bij VDL2007. Want op de Magix website staat bij de nieuwe '5.1 Plus' functie de volgende informatie: "Creëert HD-videodisks met 5.1 Surround-Sound in het WMVHD-formaat". Dit zijn dus Windows Media (WMV) videobestanden met daarin hoge resolutie HD videobeelden en 5.1 geluid, die klaarblijkelijk op een dvd te branden zijn. Vermoedelijk afspeelbaar op speciale type dvd-spelers en/of op de computer. Dit zijn dus géén gewone conventionele SD video-dvd's.

Alternatief is (als VDL2007 dat kan) de zes geluidssporen vanuit de montage te renderen naar 6 aparte geluidsbestanden (WAV files dus). Er zijn op internet (wel even Google gebruiken, wellicht weet iemand op dit forum wel iets) gratis kleine softwarepakketjes te vinden waarmee je deze 6 geluidsbestanden kunt omtoveren tot één Dolby AC3 bestand. Dan heb je alleen nog een dvd-pakket nodig dat de video uit VDL2007 (MPEG2 bestand) samen met dit AC3 bestand op een dvd kan branden. Veel van die goedkope dvd-software-pakketten kunnen dit laatste niet.

O ja, geluidsmixen in 5.1 surround is een 'vak' apart, een Dolby encoder ziet niet alle 5 speakers als gelijkwaardig: de centerspeaker is voor dialogen, de achterspeakers voor ambience en effect-geluiden, de L+R speakers voor muziek en frontale geluiden, de subwoofer alleen voor een deel van het geluidsbeeld, etc. Via de website van Dolby kun je hier meer over lezen.

Quote2:

Ik splits mijn audio over 4 sporen
Spoor 1 = center = opgenomen geluid plus commentaar
Spoor 2 = front = stereo achtergrondmuziek
Spoor 3 = achter = stereo geluidseffecten ed
Spoor 4 = bas(LFE) = de mono achtergrond muziek waarbij ik de frequenties vanaf 300Hz uitfilter en alle hieronder trapsgewijze versterk.
Werkt perfect.

Ondertussen heb ik van Magix bericht gekregen dat de AC3 codec voor versie 2007 beschikbaar is doch appart dient aangekocht te worden. Door deze te installeren zou MVDL 2007plus rechtstreeks Surround dvd's kunnen branden. (Ik gebruik natuurlijk de plus versie)

Het kan dus wel, maar of je moet het moeilijk doen of je moet WEER betalen. mad.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.