J.P. Barnhoorn
08.11.2006 21:37:53
Beste mensen,
Sinds enige tijd beschik ik over VideoDeLuxe 2007 en heb nooit eerder er mee gewerkt. Ik ben wat aan het testen geweest maar kom er niet uit welke instellingen ik voor het beeld moet gebruiken/instellen. Ik wil DVD's maken van VHS-videobanden waarop tv-programma's staan. Deze opnames zijn zowsel 'gewoon'als breedbeeld. Ik wil de DVD's zowel op een 'gewone'als een breedbeeld tv kunnen afspelen met vanzelfsprekend de mooiste beeldvulling. Nu heb filminstellingen gevonden met daarin video-instelling en. Daarnaast kan ik per filmgedeelte objecteigenschappen instellen. Verder kan ik kiezen bij het opnemen voor een opnamekwaliteit kiezen met als keuzen o.a. mxv of mpeg met daarbij ook weer instellingen die te maken hebben met beeldverhoudingen. Onder geavanceerd kan ik daar weer een formaat wijzigen maar als ik een andere uitvoergrootte kies dan aangegeven krijg ik de melding Deze indeling is momenteel niet beschikbaar. Oftewel het begint mij een beetje duister te worden!
Welke gevorderde (of minder gevorderde) gebruiker helpt mij een mooie DVD te branden?
Duiker
09.11.2006 14:16:55
Hallo,
Als je twee beeldformaten op één dvd wil zetten, dan ontkom je niet aan zwarte balken in beeld.
Je kan er voor kiezen om de dvd standaard op 16:9 te zetten, dan vult je breedbeeldmateriaal het hele scherm, maar moet je de 4:3 beelden zo verkleinen dat er aan de linker en rechter zijde van het beeld een zwarte balk zichtbaar is.
(tv uitzendingen in breedbeeld hebben vaak al de zwarte balken die ik bedoel, als dat zo is, zet dan alle instellingen op 4:3, en dan komt alles goed.)
Of je maakt het een 4:3 dvd, waarbij je dus bij de 16:9 beelden, boven en onder een zwarte balk krijgt. deze balken kun je dan vaak met je tv instellingen weghalen, zodat het beeld opgerekt wordt tot beeldvullend.
Ik werk met vdl2005+ dus ik weet niet of alles gelijk gaat als bij u, maar ik probeer het toch.
in dit voorbeeld ga ik er van uit dat u een 16:9 film maakt.
Via Bestand ga je naar "filmeigenschapen", hier zet je de instellingen op (afhankelijk van wat je wil) bijv. 16:9 (als je een breedbeeld film wilt maken).
Klik met de rechter muisknop op het preview venster, en zet de resolutiepreset op 512x288(16:9).
Als je zowel 16:9 als 4:3 beelden op de tijdlijn heeft staan, dan moet u kijken of alle beelden de juiste verhouding hebben. Als het goed is, heeft het previewscherm nu een breedbeeldform.
en ziet u de 16:9 beelden volledig in het scherm, en de 4:3 beelden met zwarte balken links en rechts.
Kies bij het branden ook voor de 16:9 optie.
Sander
p.s. Als je het echt goed wilt doen, dan maak je een dvd voor 16:9 beelden en een dvd voor 4:3 beelden.