Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Driftcorrectie.
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Ron Engels
Ik gebruik VdL 2007, en van mijn opnames van een analoge bron (Sony Video 8) lopen het video en audio spoor niet synchroon.
Inmiddels heb ik gelezen op dit forum hoe ik dat achteraf kan corrigeren, maar liever wil ik uiteraard het probleem helemaal vermijden.
Als ik het goed begrepen heb, kan VdL zelf een driftcorrectie berekenen, en zou het probleem dus langzaam minder moeten worden, of ik kan zelf een driftcorrectie invoeren.
Wat mij echter niet duidelijk is, is wanneer de automatische drift correctie aan staat.

In het bovenstaande plaatje, is het venster 'handmatige driftcorrectie' grijs, en kan er geen waarde worden ingevoerd. Om hier wel een waarde te kunnen invoeren, moet eerst 'Audiosamplerate driftcorrectie' worden aangevinkt.
Wanneer wordt de driftcorrectie nu automatisch gedaan?
1. Met 'Audiosamplerate driftcorrectie' niet aangevinkt?
2. Met 'Audiosamplerate driftcorrectie' wel aangevinkt, maar geen waarde (of '0') ingevuld bij 'Handmatige Driftcorrectie'?
3. Anders?
De handleiding is hier niet helemaal duidelijk in.
Rijk
Hallo Ron,
Zoals ik het begrijp moet je de driftcorrectie wel aanvinken en dan gewoon gaan opnemen, dan berekent VdL automatisch welke correctie nodig is.
Als je het vraagtekentje naast het invoerveldje voor de handmatige correctie even aanvinkt, krijg je nog wat nadere uitleg (of had je dat al gedaan?).

groet
Rijk
Ron Engels
QUOTE(Rijk @ 30.10.2006 11:14:11) [snapback]150533[/snapback]
Hallo Ron,
Zoals ik het begrijp moet je de driftcorrectie wel aanvinken en dan gewoon gaan opnemen, dan berekent VdL automatisch welke correctie nodig is.
Als je het vraagtekentje naast het invoerveldje voor de handmatige correctie even aanvinkt, krijg je nog wat nadere uitleg (of had je dat al gedaan?).

groet
Rijk

Dank voor je reactie Rijk.
Ik had het ook zo begrepen, maar een steekproef leerde dat het niet zo werkt. Na hetzelfde stukje video meerdere malen achterelkaar te hebben opgenomen, met de driftcorrectie aangevinkt, veranderde er niets.
Na het vinkje weggehaald te hebben, kwam VdL na het opnemen met de opmerking dat dit de eerste keer was dat er een opname gemaakt was met deze sample frequentie, en dat er dus een synchronisatie fout kon zijn tussen beeld en geluid, en dat deze kleiner zou worden na meer (en vooral langere) opnames. Het laatste stukje film dat ik heb opgenomen, loopt na bijna een uur nog helemaal synchroon (zo op het oog tenminste).
Ik geloof dus dat je de driftcorrectie niet moet aanvinken om de automatische driftcorrectie te laten werken. In dat geval is het ook logisch dat het venstertje voor de handmatige correctie pas werkt als je het wel hebt aangevinkt.
Rijk
We vinden het blijkbaar allebei een beetje onlogisch zoals het blijkbaar moet, maar o.k., weer wat geleerd.
Zoals jij het nu gedaan hebt is ook de methode die ik altijd toepas: gewoon proberen op (aanvankelijk kleine) stukjes film, dan kom je er heel vaak wel uit.
succes met je verdere opnames

groet
Rijk

PS: ben je er al achter hoe het zit met de maximale tijdsduur van 3 uur en nog wat?
Als je graag een reaktie wilt op dat item, moet je gewoon zelf nog een keer vragen, dan staat je vraag meteen weer bovenaan op de lijst. Soms moeten forumleden een beetje getriggerd worden om hun kennis te ventileren...
Michel
probeer de sample rate van je audio is op 44100 te zetten. Het kan zijn dat je videocamera met deze sample rate heeft opgenomen (wat cd kwaliteit is). Als Magix het dan overzet naar 48000 dan wordt de audio als het ware een beetje uitgerekt waardoor het niet meer synchroom loopt met de video.
Ron Engels
QUOTE(Michel @ 31.10.2006 11:20:40) [snapback]150689[/snapback]
probeer de sample rate van je audio is op 44100 te zetten. Het kan zijn dat je videocamera met deze sample rate heeft opgenomen (wat cd kwaliteit is). Als Magix het dan overzet naar 48000 dan wordt de audio als het ware een beetje uitgerekt waardoor het niet meer synchroom loopt met de video.

Ik heb geprobeerd om de sample rate op 44100 te zetten, maar VdL komt dan zelf met de mededeling dat de sample rate weer terug gezet is op 48000 omdat een 'apparaat' ingesteld is op 48000. Ik heb het zo maar gelaten.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik waarschijnlijk toch ongelijk had met het uit vinken van de samplerate correctie. De volgende opname die ik maakte was weer niet synchroon. Daarop heb ik de sampleratecorrectie weer aan gevinkt, en opnieuw kwam de mededeling dat dit de eerste keer was dat VdL een opname maakte met deze samplerate. De synchronisering is nog niet helemaal perfect, maar het scheelt heel weinig.
Ik hoop dat ik niemand op het verkeerde spoor heb gezet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.