Een paar weken geleden heb ik een nieuwe Toshiba Qosmio G30 aangeschaft. Dit is een notebook dat speciaal gemaakt is voor A/V toepassingen, Intel Core Duo 2Mhz, 1Gb Ram, 2*120GB HD in Raid, Geforce Go 7600 256Mb, en alle mogelijke aansluitingen. Één van de redenen om dit notebook aan te schaffen is dat ik mijn bijna 20 jaar oude Sony 8mm filmpjes wil overzetten op DVD, en in een later stadium ook wil gaan monteren.
De Qosmio wordt standaard geleverd met Intervideo WinDVD Creator. Na het aansluiten van de Sony Camcorder via de composite video ingang, kon ik direct video opnemen met WinDVD.
Het werd mij echter snel duidelijk dat WinDVD een vrij beperkt programma is, en geen features heeft om de beeldkwaliteit te bewerken. Na wat studeren op Internet heb ik besloten tot de aanschaf van Video deLuxe 2007.
Tot nu toe blijkt de opname functie zeer onstabiel. Deze werkt eigenlijk alleen na het opnieuw opstarten van de computer. Na het stoppen van de opname, of het veranderen van instellingen, blijft het preview venster zwart, en is opnemen pas weer mogelijk nadat ik de computer opnieuw heb opgestart.
Ik heb VdL geupdate met de laaste patch. Ik heb de driver van de GeForce 7600 geupdate, en de driver van de TV/Video kaart (Toshiba PCI DVB-T/Analog Hybrid Tuner) is volgens de fabrikant up to date.

Aangezien de opname functie wel werkt als de computer opnieuw wordt opgestart, doet het mij denken in de richting van hardware drivers, maar voorzover ik weet zijn die up to date. Aangezien één en ander wel goed werkt onder WinDVD lijkt het erop dat VdL niet goed samenwerkt met de hardware.
Ik ben een leek op dit gebied, en hoop dat iemand mij kan helpen om het goed te laten werken.

De opnames op zich zijn zo goed als valt te verwachten (het basis materiaal is matig dus echt goed wordt het niet), maar de onderste beeldlijnen zijn gestoord, en vertonen een soort diagonale strepen. Ik kan echter nauwelijks met de instellingen experimenteren, daar ik elke keer de computer helemaal opnieuw moet opstarten, omdat anders de opname functie helemaal niet meer werkt.