Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vreemd Geluid Bij Draadloze Microfoon
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Duiker
Hallo,

Ik heb bij een bepaalde opname gebruik gemaakt van een draadloze microfoon waarvan ik de ontvanger op mijn camera heb aangesloten. (senheizer dasspeld microfoon)
Tijdens opname gebruik ik een hoofdtelefoon om te horen hoe het geluid klinkt, en dit was perfect.
Ook bij terug luisteren via de camera met hoofdtelefoon klinkt dit goed.
Terug luisteren via de interne speaker van de camera geeft een ongelofelijk geforceerd geluid weer.
Alleen gekraak en gestotter als uit een opgeblazen speaker.
Bij capturen via Firewire naar VDL klinkt het geluid vanaf de timeline ook prima.
Dvd gebrand, en afgespeeld op mijn pc = prima
Afgespeeld via Panasonic dvd speler/recorder = prima
Afgespeeld via jvc dvd speler = slecht geluid (als of de volume van de input van het geluidssignaal veel te hoog is) gekraak en onverstaanbaar.
Wie weet wat dit is, en hoe het verholpen kan worden?

Sander
landrover
Hoi Sander,

het is gissen natuurlijk, maar ik denk dat het met de samplefrequentie te maken heeft. Het geluid via de interne speaker van de camera moet je natuurlijk nooit als referentie nemen, want zulke speakertjes zijn veel te beperkt.
Misschien zit het probleem hem in de mate van flexibiliteit van de afspeelapparaten. Als het oorspronkelijke audio niet precies 32, 44.1 of 48 Khz is, en het afspeelapparaat is weinig tolerant, zou ik me dit soort verschijnselen kunnen voorstellen. Maar eerlijk gezegd vind ik het een raadsel.
Duiker
Hmmm,
bedankt Landrover.

Zijn hier ook echte "geluid guru's" die mij kunnen helpen?

Sander
Rijk
Ik ben geen geluidguru, maar de opmerking van Landrover bracht me wel op de gedachte dat je de samplerate en andere eigenschappen even kunt bekijken door in de tijdlijn op het geluidsfragment te rechtsklikken en dan kiezen voor Objecteigenschappen.

Verder: Ziet het geluidsfragment er op de tijdlijn wel normaal uit, dus niet sterk overstuurd of zo?

groet
Rijk
Duiker
Ik heb de eigenschappen bekeken, en hier wordt ik niet veel wijzer van.
Ik heb een fragment en foto van de timeline bijgevoegd.

Sander
Hugo
Sander,

Ik heb het even ingeladen in Adobe Audition en het fragment is een 16 bit 44.100Khz sample.
Echter, veel samples bereiken het 0 dBFS niveau en dat zou mogelijk een verklaring kunnen zijn. Blijkbaar hebben sommige apparaten het heel lastig met het weergeven van geclipte audio.
In de eerste figuur zie je dat op jouw voorbeeld van 13 seconden al om en bij de 67 + 61 = 128 samples in de fout gaan. Als je kan bevestigen dat precies die luidste pieken het gekraak veroorzaken moet je volgens mij niet verder zoeken.

/Hugo
Duiker
Oké,

Nu ben ik niet een held op het gebied van deze technische verhalen.
Wat houd dit in voor mij, Hoe kan ik het oplossen, en hoe kan ik het voorkomen?

Sander
Hugo
Sander,

Eens het bronsignaal vervormd is is het te laat. Wat je ook doet, dit komt niet goed.
Jammer maar helaas.
Probeer in het vervolg stiller op te nemen (Ingangsvolume naar beneden).

/Hugo
Duiker
Oké,
Maar op de ene speler is er niets aan de hand,
maar op de andere wel.

Sander
Hugo
Sander,

De volgende link toont aan hoe sommige apparaten omgaan (of net niet) met 0dBFS signalen.
Sommigen zijn in staat om nog enig restauratie werk uit te voeren, anderen niet.
http://www.audioholics.com/techtips/specsf...talplayback.php
Zie vooral naar de volgende bladzijden.

Dit is vrij technisch maar met enige moeite moet het te snappen zijn.

/Hugo
Rijk
Click to view attachmentHoi Sander,

Ik heb jouw sample even in Cool Edit Pro ingelezen en er vallen mij 2 dingen op:
1) het volume is erg hoog, ik moest de volumeregelaar flink terug draaien om het "normaal" in te lezen.
2) De 2 signalen (L en R) zijn in tegenfase, dat kun je ook al aan het sample zien wat Hugo gemaakt heeft. Als je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel: de 2 signalen zijn als het ware elkaars spiegelbeeld, als de ene omhoog gaat, gaat de andere onmlaag. Dat kan er op duiden dat er in jouw draadloze micofoon waarschijnlijk een van de twee helften verkeerd-om is aangesloten.
In Cool Edit Pro kun je het signaal per kanaal inverteren (via Transform, Invert, waarbij je dan moet zorgen dat slechts 1 kanaal is geselecteerd). Het klinkt dan al behoorlijk anders, zoals je in bijgaande bijlage kunt horen (het tweede stukje van de zin, met de 20 pennen breien, is geinverteerd, het eerste stukje niet)

Ik zou je willen adviseren om 2 dingen uit te proberen:
- inverteer 1 kanaal (b.v. met Cool Edit Pro)
- verklein het volume in VdL

Mocht je nog vragen hebben, b.v. over Cool dit Pro, mail me dan even, het is denk ik het handigst om dan even telefonisch contact te hebben.

groet

Rijk
Hugo
QUOTE(Rijk @ 29.10.2006 20:10:12) [snapback]150479[/snapback]
Click to view attachment
2) De 2 signalen (L en R) zijn in tegenfase,

Had ik niet gezien.
Op 0:2.646 heb je de fase omgedraaid en dit klinkt inderdaad al heel anders.

Mooi gevonden.

/Hugo
Rijk
QUOTE(Duiker @ 29.10.2006 19:16:56) [snapback]150465[/snapback]
Oké,
Maar op de ene speler is er niets aan de hand,
maar op de andere wel.

Sander

Ik heb nog even wat nagedacht en kom op het volgende:
De weergave via het speakertje van de camera gaat waarschijnlijk in Mono. Als je de 2 stereo-signalen als Mono afspeelt, dan worden ze in feite bij elkaar opgeteld en hoor je dus geen stereo-effect meer.
In jouw geval staan de 2 signalen in tegenfase en als je die bij elkaar optelt hou je niet veel over: alleen maar het verschilsignaal, dus wat de linker microfoon anders hoort dan de rechter. Dat klinkt een stuk zachter dan het origineel, maar ook een stuk onverstaanbaarder. Misschien wordt dat kleine signaal in jouw camera automatisch opgekrikt tot een wat luider signaal, maar dat is een beetje gissen.

Ik heb nog wel een advies voor je: Als je nog garantie hebt op je draadloze microfoon, rep ja dan naar de winkel en vraag om een andere, die wel goed is aangesloten.
Ik weet niet of het mogelijk is om de twee draadjes van de ene microfoon-helft om te wisselen, dat zou ook nog een optie zijn. Maar het is waarschijnlijk priegelwerk...

groet
Rijk
Duiker
Nou, ik denk dat de microfoon wel goed is,
Maar kan het ook aan mijn bekabeling liggen??
ik gebruik een verloop stekkertje van grote jack naar kleine jack aansluiting.

@ Rijk;
Ik heb Cool edit pro geďnstalleerd, en zou graag van je hulp gebruik maken.
Ik heb je zojuist gemaild.

Sander
Duiker
Ik heb de geluidfragmenten met de betreffende microfoon in Cool edit pro geladen.
De stukjes die in tegenfase stonden van elkaar heb ik gefixt, en ik
denk dat ik het probleem nu heb opgelost!

Bedankt allen!!

Sander
Rijk
QUOTE(Duiker @ 10.11.2006 11:56:36) [snapback]152108[/snapback]
Ik heb de geluidfragmenten met de betreffende microfoon in Cool edit pro geladen.
De stukjes die in tegenfase stonden van elkaar heb ik gefixt, en ik
denk dat ik het probleem nu heb opgelost!

Bedankt allen!!

Sander

Fijn dat het heeft geholpen.
Denk je ook nog iets aan de microfoon te kunnen doen ten behoeve van volgende opnamen?

groet
Rijk
Duiker
Ik zal eens even een paar tests doen om te achterhalen waar het probleem ligt.
Mogelijk in de bekabeling of iets anders,
dus voordat ik hem voor een wellicht dure reparatie stuur wil ik alle andere mogelijkheden uitsluiten.

Sander
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.