Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Geluid Normaliseren
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
jcdollekens@wanadoo.nl
ik heb de bruilofts film bijna af maar zit nog met het probleem dat het geluid dan hard is en dan zacht.
is dit door de optie geluid normaliseren te verhelpen, en als dit niet het gewenste effect heeft kan het dan nog ongedaan worden gemaakt.
de film is al wel voledig bewerkt (3 weeken werk) blink.gif
Rijk
Hallo JC,
Met Normaliseren bereik je alleen dat het volume van de hele clip (of film) wordt aangepast aan wat ik maar even noem "de beschikbare ruimte", dus zodanig dat de boel niet wordt overstuurd. De verschillen tussen hard en zacht blijven echter bestaan.
Als je het verschil tussen harde en zachte passages wilt verkleinen kun je dat doen met de optie Compressor die je vindt onder Audio Cleaning: Klik rechts in het audiospoor, kies Audio Cleaning en dan het tabblad Compressor. De mate van comressie kun je instellen met de schuifregelaar, van 1 tot max 5. Even proberen tot je het gewenste resultaat hebt.

Ongedaan maken kan altijd met de betreffende knop (ook wel het "oeps"-knopje genoemd)

groet
Rijk
jcdollekens@wanadoo.nl
QUOTE(Rijk @ 30.09.2006 22:54:34) [snapback]146575[/snapback]
Hallo JC,
Met Normaliseren bereik je alleen dat het volume van de hele clip (of film) wordt aangepast aan wat ik maar even noem "de beschikbare ruimte", dus zodanig dat de boel niet wordt overstuurd. De verschillen tussen hard en zacht blijven echter bestaan.
Als je het verschil tussen harde en zachte passages wilt verkleinen kun je dat doen met de optie Compressor die je vindt onder Audio Cleaning: Klik rechts in het audiospoor, kies Audio Cleaning en dan het tabblad Compressor. De mate van comressie kun je instellen met de schuifregelaar, van 1 tot max 5. Even proberen tot je het gewenste resultaat hebt.

Ongedaan maken kan altijd met de betreffende knop (ook wel het "oeps"-knopje genoemd)

groet
Rijk

ok nog een paar keer doorlezen en dan snap ik wel wat je bedoeld, in ieders geval bedankt.
weet je toevallig ook wat het nut is van afmixen van het geluid!
word het dan makkelijker voor de computter on het af te spelen, of kleiner op de uiteindelijke dvd???
ik krijg trouwns geen email dry.gif als er een antwoord word gepost
fokkemamuziek
Het afmixen van geluid is erg belangrijk.
Op die manier krijg je geen uitschieters en zit je niet de hele tijd met je volumeknop te klooien tijdens het afspelen.
Het is verstandig om via compressie je geluid binnen een bepaalde frequentie te houden.
Denk er ook aan dat je met téveel compressie de dynamiek weghaalt. Probeer de juiste balans te vinden.
Ik zou ook willen adviseren om tussen de -6 en -3 dB te blijven. Je kunt je TV altijd iets harder zetten. Als de bron al overstuurd, dan krijg je nooit een mooi geluid.

Het is ook verstandig om met je EQ te werken om bepaalde frequenties naar boven te halen of juist te onderdrukken. Je kunt via FX de equalizer en compressie opvragen in de mixer voor je audiotrack.
Maak daar gebruik van. Audio is steeds meer bepalend voor films.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.