Ik heb de FAQ doorgenomen over analoog "capturen" en daarna de nieuwste driver gedownload voor mij "nVidia WDM capture kaart"
en geinstalleerd , maar ik heb nog te veel dropped frames, zelf in de laagste stand.
Wat mij wel is opgevallen is het volgende, bij de eerste scéne die ik "capture" heb ik GEEN dropped frames, zelf bij een hogere kwaliteit van "capturen". Vanaf de tweede en de volgende scénes heb ik terug veel dropped frames. dit is echter iets wat ik niet begrijp.
Het kan toch niet de bedoeling zijn om telkens één scéne te "capturen
en dan terug te keren naar scénes bewerken?
Iemand een idee wat hier de oorzaak kan van zijn?
Alvast bedankt om te reageren.
Patrick.
[B][U]
(Hou voortaan s.v.p. alles wat bij elkaar hoort in een topic!)
Als het zo is dat je kaart 'op gang moet komen' zou ik controleren of in Windows apparaatbeheer bij de harde schijven 'DMA' wel aangevinkt is. Probeer ook de harde schijf te defragmenteren, alle mogelijke BIOS en Windows updates voor het moederbord te installeren (zeker als het moederbord een VIA chipset heeft!!!), de nieuwste stuurprogramma's van de Ultra-DMA of RAID controller voor zover aanwezig te updaten en ook de stuurprogramma's voor de geluidskaart te updaten.
Bij 'dropped frames' is er sprake van een gebrek aan PC kracht. Zelfs op een zeer snelle machine kan 1 zwak stuurprogramma er voor zorgen dat de datastroom door een "trechter" heen moet wat dus vertragingen oplevert en als gevolg heeft dat er frames 'gedropt' moeten worden om de stroom data nog te kunnen verwerken. Zoals uit bovenstaande wel blijkt kunnen er nogal een aantal mogelijke oorzaken zijn voor zo'n "trechter".
plemmens
28.01.2003 16:39:02
Bij dropped frames kan in de meeste gevallen inderdaad de HD niet volgen. Als dit gebeurt ondanks dat "DMA eabled" is dan is dit meestal te wijten aan een gefragmenteerde HD of een HD met onvoldoende vrije ruimte. Zoek eens op het net naar een HD snelheidstester. Een dergelijk programmaatje meet de "read/write figures" van je HD.
Neem je trouwens op op een aparte capture schijf (of partitie) of gaat alles naar de C- drive waarop ook je systeem en je opname software staat?? Is dit het geval dan mag je je inderdaad aan nogal wat verloren beelden verwachten.
Heb je wel een aparte schijf zorg dan dat deze als slave geinstalleerd is op de primary IDE met je "systeem drive" als master op dezelfde kabel. Dit was tenminste in mijn analoge periode de beste configuratie.
Dank u om te reageren.
Ik "capture" naar een partitie op de schijf waar verder niks opstaat.
U spreekt van DMA enable, waar vind ik dat?
Ik heb bij systeeminfo - hardwarebronnen, DMA gevonden,
maar daar staat alles OK. Verder niks gevonden om iets aan te vinken.
Ook in de BIOS-instellingen gekeken maar ook niks gevonden.
Patrick.
Bij de harde schijven... (hard disks). Open dit submenu in Windows apparaatbeheer, dubbelklik op de harde schijf (of schijven) en ga naar "instellingen". DMA moet aangevinkt staan.
plemmens
30.01.2003 15:22:31
Als je onder WinXP of Win 2000 werkt is DMA in princiepe altijd ingeschakeld.
Een andere oorzaak van verloren beelden is mogelijk “IRQ sharing”. Dit betekent dat 2 apparaten, (bv. de videokaart en de capture kaart) via hetzelfde kanaal en op hetzelfde moment hun info moeten versturen. Als de capture kaart een fractie van een seconde moet wachten omdat bv. de videokaart nog niet klaar is met zijn taak dan is het gevolg waarschijnlijk enkele verloren beelden. Onder XP is IRQ sharing niet aan de orde.
Als je met Win 98 of WinMe zou werken dan is het wel belangrijk dat uw analoge (PCI veronderstel ik) “capture card” haar IRQ niet met een ander apparaat moet delen. Moest dit het geval zijn probeer ze dan in verschillende andere PCI sloten te steken tot ze een IRQ voor zich alleen heeft.
Ik ben al een tijdje het WinMe stadium voorbij met het gevolg dat ik niet meer zo voor de vuist weg kan zeggen hoe en waar je ergens je IRQ settings kan opvragen. (ergens onder bureau accessoires, systeemwerkset of systeeminfo????)
IRQ informatie =
START > UIVOEREN > (tik in) MSINFO32 (druk op enter)
Ik werk ook met XP.
Wat ik wel nu gezien heb is , dat men nVidia WDM capture "kaart"
zich op mijn videokaart Medion Geforce MX 460 bevindt.
Dus is er zeker sprake van IRQ sharing.
Dan zou ik beter een andere capturekaart in een afzonderlijk PCI slot installeren?
Enkele voorstellen van capture kaarten?
Bedankt alvast voor jullie reactie,
Patrick.
ps. vroeger werkte ik met Studio 400 van Pinnacle (ook analoog)
nooit zulke moeilijkheden gehad, maar ook zoveel mogelijkheden niet
als met magix.
plemmens
31.01.2003 10:37:10
Als je met XP werkt is IRQ sharing volgens mij niet aan de orde.
Kijk eens naar de versie van je Nvidia video en WDM drivers.
Kijk ook
HIER eens voor info met betrekking tot eventuele installatie van de recentste versies van deze drivers.
IRQ conflicten kunnen wel degelijk ontstaan in Windows XP, echter is dit niet erg waarschijnlijk omdat alle aansturingen in Windows XP veel beter geregeld zijn. Theoretisch zou een gedeelde IRQ (ook in de speciale ACPI modus van Windows XP) voor problemen kunnen zorgen, maar nogmaals de kans hierop is zeer klein bij Windows XP. Het beste is om bij twijfel de websites van de hardwareleveranciers van de delende apparaten te bezoeken. Bekijk hun 'FAQ' sectie of raadpleeg hun support om eracher te komen of IRQ conflicten in Windows XP aan de orde kunnen zijn.
Als een capturechip geintegreerd is op de beeldkaart dan is er overigens geen sprake van dit probleem aangezien de helekaart maar 1 IRQ gebruikt (de IRQ van het PCI slot waar de kaart in zit).
Nu ik echter 'Medion' zie, ben ik bang dat het probleem simpelweg is dat er geen VfW compatible driver is geinstalleerd voor de kaart en dat dit erg lastig gaat worden omdat Medion met merkloze kaarten met een Nvidia chipset werkt. De Nvidia chipset is alleen voor het VGA (beeldweergave) gedeelte, wat er gebruikt wordt voor het capturegedeelte is mij niet bekend, en het zoeken/vinden van een VfW compatible stuurprogramma kan dus wel eens een probleem worden. Zoek het forum eens door op 'Medion', er zijn meer gebruikers die tegen dit probleem zijn aangelopen.
Herman Huijsmans
09.02.2003 13:53:53
Hoi Video de Luxers.
Ik heb versie 2 vanaf begin november. Ik gebruik het voor mijn VHS-familiefilmpjes.
Ik ben over het monteren en het maken van DVD/CD's heel tevreden!!
Het apturen is mij echter nog steeds niet gelukt, ondaks dat ik - naar beste eer en geweten - de diverse tips die o.a. Mike geeft, heb opgevolgd.
Omdat in de antwoorden steeds weer VFW naar boven komt, heb ik op de microsoft-site twee testbestanden voor VFW gevonden: Windsurf1.avi en Sample.avi.
Beide bestanden kan ik zowel in mediaplayer als in mijn OUDE videobewerkingsprogramma - MGI Videowave - goed afspelen, Echter krijg ik in MAGIX Video de luxe 2 de melding (uit mijn hoofd): "kan dit niet afspelen, verkeerd formaat".
Ook ik heb Video de luxe 2 gekocht omdat ik enthousiast was over de demo. Hiermee kon ik overigens wel analoog capturen! Ik vind het dan ook vreemd en jammer, dat ik met de gekochte versie niet anloog kan capturen!
Ik zou Magix graag willen adviseren, een patch te leveren die captured zoals de demo!
Wij zij nu twee weken verder (na aankoop video deluxe 2.0).
Ik zit nog steeds met hetzelfde probleem ondanks vele nuttige tips via deze en andere sites.
Kan nog steeds niet capturen zonder teveel dropped frames.
Ik ben bij een persoon geweest die veel meer dan ik op de hoogte is van
technische toestanden en andere problemen met de computer.
Waar mogelijk een update gedaan, andere capture en video-kaarten geprobeerd, gedefragmenteerd, DMA in orde, harde schijf getest op read/write, doch zonder resultaat.
Het is niet logisch dat het met de demo-versie lukt (analoge capture), maar met de originele versie niet. Ik ben ergens blij dat ik niet alleen ben.
Maar we geven het toch nog niet op.
Ik hoop dat er toch nog een oplossing uit de bus komt.
Patrick.
Dat de demo wel wil capturen en de 'full version' niet vind ik heel erg vreemd.
Om even uit te sluiten dat er iets wezenlijks aan de PC veranderd is tijdens het installeren van de demo: kunnen jullie s.v.p. eens proberen om
NU de demo te installeren en te proberen daarmee te capturen? Let s.v.p. ook eens goed op wat voor stuurprogramma voor analoge capturing de demo precies weergeeft.
Graag hoor ik of het capturen met de demo wel goed gaat (geen framedrops) en wat voor stuurprogramma de demo weergeeft. Met deze informatie kan ik in Duitsland even navragen of hier een verklaring voor is.
Ik heb de demo-versie terug geinstalleerd .
Ik heb tien scènes opgenomen van ongeveer één minuut (kwalitiet VHS 742kBps) ong. 1500 frames.
Er zijn vijf scènes bij waarbij geen enkel "dropped frame" is.
De anderen variëren tussen 3 en 9 "dropped frames".
Dit resultaat is opmerkelijk veel beter dan bij de volledige versie.
Het stuurprogramma dat wordt aangegeven is dit van mijn capture-kaart (nVidia WDM Video Capture universal).
Bij de volledige versie nog steeds het verschijnsel, de eerste scène die ik "capture" hoelang deze ook duurt, geen dropped frames, vanaf de tweede scène bijna één derde van de frames zijn dropped frames.
Dit alles bij dezelfde instellingen(kwaliteit VHS, 742kBps).
Bed
Ik heb om uitleg gevraagd, zodra ik meer weet laat ik van me horen...
Beste Mike,
Ondertussen heb ik ook nog niet stilgezeten en heb het volgende geprobeerd.
Ik heb met een ander videobewerkings-programma film proberen capturen,
deze beelden werden direct als "hoge AVI-files" opgenomen, met als resultaat:
ong. 1,5GB voor 2 minuten film, geen schokkerige beelden en zeer goed resultaat op TV. Hieruit leid ik af dat er geen of weinig "dropped frames" zijn ondanks de zeer hoge kBps-transfer en dat mijn computer, capturekaart + configuratie dit aankan.
Ik hoop en ben ervan overtuigd dat er een oplossing zal komen zodat ik in de toekomst hetzelfde resultaat kan bekomen met Video deLuxe.
Ik vind het nog steeds een zeer goed programma ondanks de "problemen"
en blijf volhouden.
Groeten,
Patrick.
Hallo Patrick,
Ik krijg een beetje weinig (lees GEEN) respons van onze ontwikkelingsafdeling, sorry
Dit betekent vaak ofwel 'we weten het niet', ofwel 'wordt aan gewerkt'. Ik hoop van harte dat het hier om het laatste gaat en zal er nog even achteraan blijven zitten. Nogmaals, zodra ik meer weet laat ik van me horen
n.vanderlinden
21.02.2003 00:04:44
Ik heb al enige films met Video de Luxe 2 bewerkt met goed resultaat. Maar sinds kort heb ik een nieuwe computer en heb daarin een Hauppage WinTV kaart omdat ik mijn oude High8 films wil editen. Helaas, ik krijg geen beeld. FAQ helpt me niet verder. Wanneer ik automatisch zenders ga zoeken in het Magix programma krijg ik wel beeld, dus er is contact tussen het programma en mijn TV kaart. Maar de aangesloten analoge camera geeft geen beeld, op geen enkel kanaal.
Wat doe ik verkeerd?
Nick
Nick,
Wat voor stuurprogramma's zijn er in Video deLuxe beschikbaar? Weet je heel zeker dat er een Video for Windows compatible stuurprogramma voor je capturecard is geinstalleerd? Als dit het geval is, is er namelijk bijna geen enkele verklaring voor het niet willen vastleggen van beeld voor wat betreft het hele gebeuren IN de computer en zul je dus aansluitingen en dergelijke na moeten kijken.
Is er bij je Haupage kaart een andere applicatie meegeleverd waarmee je kunt capturen? Zo ja, kun je daar wel beeld mee binnenhalen? Zo nee, dan bevestigd dit mijn eerdere vermoedens (kabelbreuk? foute aansluiting? ...?) Zo ja, controlleer welk stuurprogramma deze applicatie gebruikt.
Herman Huijsmans
24.02.2003 22:26:21
Hoi Mike en andere geïnteresseerden.
Hierbij aanvullende informatie over samenwerking VDL en analoge capture card
Ik heb een filmpje vanuit VDL geschikt gemaakt voor afspelen op TV.
Het lukte mij wél om het filmpje via media player en uiteraard mijn capturecard naar de tv te sturen.
Het lukte echter niet, dit vanuit VDL te doen (vanuit Bestand/Terugsturen): het beeld op de TV was aan de linkerkant groen/wit/rood gestreept/flikerend en de rechter helft was zwart.
Ik heb Direct X versie 8.1, deze meldt géén fouten.
Ik gebruikte Media player 7.01
Merk overigens op, dat in VDL bij analoog capturen bij mijn capture stuur programma tussen haakjes vermeld staat: Video for Windows. Doet VDL dit standaard of is dit een melding van de capture card, waaruit ik mag afleiden dat de capturecard (IOMEGA BUZ) wel degelijk VFW-compliant is?
Doet VDL dit standaard...
Ja, volgens mij wel. Net zoals het bij 'DV' capturing altijd 'Microsoft DV camera or camcorder' weergeeft zelfs als er in Windows apparaatbeheer 'AVC apparaat', 'JVC camera', 'Sony camera' etc. etc. staat.
Ik zou overigens zelf
altijd via de mediaspeler terug naar tape spelen. Video deLuxe is een redelijk zware applicatie, en je krijgt makkelijker haperingen/stotteringen dan wanneer je een filmpje met de 'eenvoudige' Mediaspeler terugspeelt. Bovendien, op deze manier stuur je het beeld naar de TV out op de specifieke manier die de maker van je TV out kaart in Windows geimplementeerd heeft door middel van een specifiek stuurprogramma, terwijl Video deLuxe dit moet doen met een algemene aansturing die gebaseerd is op een standaard protocol (in dit geval VfW) waar nou niet iedere 'kaartenbakker' zich even goed aan heeft gehouden.
n.vanderlinden
04.03.2003 17:10:10
Nog even terugkomen op mijn eerder gemelde probleem. Het is inmiddels volledig opgelost door...... een nieuwe S-Video kabel te kopen!
Toch bedankt voor de support.
Nick
Het is inmiddels volledig opgelost door...... een nieuwe S-Video kabel te kopen!
Zoals met veel dingen in het leven : het zit hem vaak in die hele kleine dingetjes

In ieder geval blij te horen dat het verholpen is.
Herman Huijsmans
10.03.2003 23:03:36
Beste mensen, ik heb mijn PC opgeshcoond en - opnieuw - Direct 8,1 , Mediaspeler 7.1 en VdL 2.0 geïnstalleerd. IK WAS DAARNA IN STAAT C.A. 15 SEC TE CAPTUREN ZÓNDER DROPPED FRAMES! Daarna begonnen de frames te droppen, wat waarschijnlijk met mijn cofiguratie te maken heeft - Pentium II 266, 260 MB, 6GB harde schijf.
Vervolgens heb ik de patces patch_video_deluxe_20_V205_NL.exe en patch_video_deluxe_20_V206_NL.exe geïnstalleerd. DAARNA KON IK WEER NIET CAPTUREN - MAXIMAAL 2 SEC IN ALLE SETTINGS (VHS)!!
Ik heb VdL opnieuw geïnstalleerd en kon weer capturen als in de eerste alinea.
Ik was nieuwsgierig geworden en heb nu alleen de path 2305 geïnstalleerd, wederom kon ik niet capturen!
Voor de zekerheid heb ik Direct-X diagnose gedraaid. Voor zover ik kan beoordelen meldt deze dat alles OK is.
VOOR DE HAND LIGGENDE VRAAG: WAT WIJZIGEN DE PATCHES T.O.V. DE INITIËLE INSTALLATIE?
En hoe komen we er achter, waarom de initiële installatie wel captured en de patches niet?
Merk op, dat ik in ieder geval patch 205 nodig heb om video CD's te branden.
Merk tevens op, dat ik wil editten en níet wil experimenteren!
En merk tenslotte op, dat ik nu toh wel mag stellen, dat mijn capturecard VFW compliant is, nietwaar?
Ben benieuwd naar reacties!
Herman Huijsmans
10.03.2003 23:05:31
Oeps, typfoutje: uiteraard de patch 205 en niet 2305
Pentium II 266, 260 MB, 6GB harde schijf.
Veels te licht voor analoge capturing! Zie s.v.p. deze systeemvereisten:
Systeemeisen voor analoge opname en export (bijvoorbeeld via VHS-recorder):
- Pentium II 400 MHz of hoger
- 128 MB RAM
- USB-poort, videokaart, TV-kaart of grafische kaart
- compatible met Video for Windows of DirectShow
- Microsoft® Windows® 95 / 98 / 98 SE / ME / 2000 / NTQUOTE
WAT WIJZIGEN DE PATCHES T.O.V. DE INITIËLE INSTALLATIE?
Niet zo schreeuwen s.v.p., ik ben niet doof...
Kennelijk wijzigen die patches iets waardoor de machine die u gebruikt die toch al op het randje wel/niet capturen balanceert iets waardoor er net iets zwaarder of op een andere manier gecaptured wordt waardoor uw machine nu helemaal moeite heeft met capturen.
En merk tenslotte op, dat ik nu toh wel mag stellen, dat mijn capturecard VFW compliant is, nietwaar?
Nou, als er dergelijke problemen met capturen zijn dan zou ik daar niet zondermeer vanuit gaan. Dit is hoe dan ook na te gaan op website van de fabrikant van de capturecard. Ga s.v.p. na
of deze kaart uberhaupt Video for Windows compatible is, en zo ja installeer dan het meest recente stuurprogramma voor deze kaart en let er op dat dit stuurprogramma VFW compatible is.
Hoe dan ook, zal capturen op een machine die niet aan de minimum systeemvereisten van Video deLuxe (die mijns insziens al erg optimistisch zijn) voldoet niet of nauwelijks mogelijk zijn. Analoge capturing is en blijft een zeer fragiel verschijnsel waarvoor optimale omstandigheden nodig zijn om dit moeiteloos te kunnen doen. In uw geval zult u eerst de kracht van de pc behoorlijk moeten opschroeven, en als dat de problemen niet verhelpt zult u moeten kijken of de capturecard in combinatie met Video deLuxe aan de praat te krijgen is en zo niet (bijvoorbeeld omdat de kaart niet VfW compatible blijkt te zijn) een ondersteunde kaart moeten installeren. Zie
deze FAQ voor een aantal suggesties van ondersteunde kaarten.
Beste Mike en anderen,
Ongeveer zeven weken na aankoop van Video Deluxe ben ik tot de volgende oplossing gekomen.
Ik "capture" nu met virtualdub (zonder één enkel Dropped Frame aan 5250kBps, AVI-Files), daarna bewerk ik ze in
Video Deluxe en dat lijkt goed te werken. Het resultaat is zeer bevredigend.
Aan alle andere "editers" wil ik wel dit even kwijt, het is inderdaad frustrerend als het één en ander niet naar behoren
werkt en het is wel een beetje "veel experimenteren" alvorens je tot een oplossing komt. Maar toch als je blijft volhouden en Forums afschuimen kom je tot een "voorlopige oplossing".
Al hoop ik natuurlijk dat ik in de toekomst evengoed zal kunnen "capturen" met VDL als met Virtualldubb.
Om te "editen" vind ik persoonlijk Video Deluxe KNAP.
Niet te vlug opgeven is de boodschap.
Groeten,
Patrick.
De kracht van
Virtual Dub zit hem in de eenvoud. Omdat deze applicatie zo ontzettend eenvoudig in elkaar zit is het ten eerste ontzettend compatible (zowel met codecs als met captureprotocollen) en ten tweede vergt het bijna geen PC kracht hetgeen het aantal framedrops zeer ten goede kan komen.
Uiteraard zijn de beperkingen van dit programma duidelijk, maar als 'capturehulp' voor systemen die danwel te 'licht' zijn voor Video deLuxe, danwel compatibiliteitsproblemen hebben met Video deLuxe is het natuurlijk ideaal, en het is nog gratis ook...
Ook ik ben reeds enige weken aan het experimenteren met capturen van VHS-tapes.
Diverse software getest, o.a. VitualDub (1.5.1) en iuVCR. VirtualDub gaf vele dropped frames, iuVCR 0 drop.
M.a.w. de software speelt kennelijk een rol in het goede verloop.
Bij het PC-blad CHIP van april zit een demo versie van VdL V2.05. Ook deze software geinstalleerd.
Installatie geen probleem, mijn Avermedia kaart werd herkend en een stukje opnemen ging met 0 dropped frames. Alleen als ik nu de film wil exporteren naar bijv. VCD om het eindresultaat te beoordelen, dan laat de demo dat niet toe, m.a.w. met de demo kan ik alleen opnemen en wellicht bewerken, maar daar het om complete VHS opnames gaat, is dat niet nodig.
Ik lees, dat meerdere mensen eerst met een demo versie hebben gewerkt. Is het inderdaad zo, dat exporteren dan niet mogelijk is.
Ik heb een Athlon 1700+, 256 Mb, 2x 60 Gb HD op een Promise controller en Windows XP.
Om dropped frames te voorkomen is vooraf defragmenteren belangrijk, maar zoals gezegd, bij VirtualDub helpt dat niet, wellicht omdat VirtualDub niet met WDM drivers om kan gaan en btwincap nodig heeft om WDM te simuleren.
Ik lees, dat meerdere mensen eerst met een demo versie hebben gewerkt. Is het inderdaad zo, dat exporteren dan niet mogelijk is.
Dit is inderdaad 1 van de restricties van de demoversie van de MAGIX software.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.