Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rondzingen Weghalen
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Duiker
Hallo Forumgenoten.

Ik heb kort geleden een discussie programma gefilmd.
De middelen waren beperkt, en de ruimte vrij klein.
Hierdoor werd het geluid van de zaalspeakers weer opgevangen door de 4 dasspeld microfoons die de gasten droegen. Met als gevolg, het bekende 'rondzingen' van het geluid, wat een hinderlijke 'galm' heeft veroorzaakt op mijn audiotrack.
(mijn camera stond verbonden met het mengpaneel van de geluidsman)
Is er een manier om die galm te onderdrukken / weg te filteren met vdl?

Sander.
Bruce 47
QUOTE(Duiker @ 21.05.2006 12:42:36) [snapback]134603[/snapback]
Hallo Forumgenoten.

Ik heb kort geleden een discussie programma gefilmd.
De middelen waren beperkt, en de ruimte vrij klein.
Hierdoor werd het geluid van de zaalspeakers weer opgevangen door de 4 dasspeld microfoons die de gasten droegen. Met als gevolg, het bekende 'rondzingen' van het geluid, wat een hinderlijke 'galm' heeft veroorzaakt op mijn audiotrack.
(mijn camera stond verbonden met het mengpaneel van de geluidsman)
Is er een manier om die galm te onderdrukken / weg te filteren met vdl?

Sander.

Het is maar een idee want ik denk dat jij er meer van weet dan menig ander. maar misschien...
Neem het geluid eens op in Magix MusicCleaning (of soortgelijk) en probeer daar eens de galm frequentie weg te drukken. het lijkt me alleen een heidens werk want voor zover ik weet (bij musiccleaning) kan het niet "on tghe fly", je moet steeds een bereik knippen en de instellingen erop loslaten....
succes!
landrover
Hoi Sander,

het is bijna ondoenlijk om een goed advies over een geluidsprobleem te geven zonder het geluid gehoord te hebben. Misschien dat je hier een sample kan posten...

Afhankelijk van hoe het één en ander aangesloten is geweest, kan het verschijnsel zich voordoen op slechts één van de twee audiosporen (verstoord signaal op één kanaal) of door faseverschillen tussen de sporen onderling. Zet in dat geval één spoor uit en maak het andere mono.

Verder bestaat er nog de mogelijkheid om hinderlijke geluiden (deels) eruit te halen door met de equalizer de bewuste frequentie op te zoeken en die weg te filteren.

Nog een optie is om een gate of compressor zo in te stellen dat alle geluid beneden een bepaalde signaalsterkte weggefilterd wordt. Daarvoor moet er wel genoeg dynamiek in het oorspronkelijke geluid zitten.

Al met al zijn er dus wel wat mogelijkheden, maar zoals ik al zei: het is moeilijk vanuit een theoretische situatie een geluidsprobleem te beoordelen.

Succes
Duiker
Ik heb met de equalizer al enig resultaat geboekt.
Maar echt naar volle tevredenheid is het niet.

Dit is het origineel zonder de equalizer bijgesteld te hebben.

Sander
Duiker
Hier heb ik met de equalizer het fragment iets aangepast.
Met name in de lage tonen.

Sander
Rijk
deze is mislukt, zie volgende reactie
Rijk
Rijk
Click to view attachmentClick to view attachmentClick to view attachment
QUOTE(Duiker @ 24.05.2006 23:00:58) [snapback]135155[/snapback]
Ik heb met de equalizer al enig resultaat geboekt.
Maar echt naar volle tevredenheid is het niet.

Dit is het origineel zonder de equalizer bijgesteld te hebben.

Sander

Hoi Sander,
Ik heb het signaal wat geanaliseerd en volgens mijn berekening heeft de rondzingtoon een frekwentie van 125 Herz, dus die zou je zo scherp mogelijk moeten uitfilteren. Met de equalizer van Magix lukt dat niet, maar ik heb nog een oude versie van Cool edit Pro op mijn PC staan, waarmee je redelijk scherp kunt filteren. Ik heb jouw fragment gefilterd op 125 Hz tot de max onderdrukking van 18 db. Dat blijkt nog niet voldoende om het effect helemaal weg te halen, dus heb ik het nog een keer en zelfs nog een derde keer door het filter gehaald, zodat ik nu 3 files heb waarbij de 125 Hz onderdrukking resp 18, 36 en 54 db is.
Ik zal kijken of ik ze alle 3 aan dit bericht kan koppelen, dan kun je het resultaat beoordelen. (leuk fragment overigens)
groet
Rijk
Duiker
Hoi rijk,

Dat klinkt al aardig beter.
Ik snap dat je het natuurlijk nooit helemaal weg kan krijgen zonder het geluid te veel te verkrachten. Ik heb zelf geen programma waar ik meer geluidsbewerking kan doen, ik moet het (gezien de deadline) doen met de opties van VDL. Maar wellicht kan ik tips krijgen voor goede (niet al te dure) audiobewerkingssoftware (mooi scrabble woord)...

Sander
diapo
Sander, misschien is Nero >wave editor interressant voor je!
Nero wave editor>effecten>vertraging instellen. wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.