Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Welke Pc's Aan Te Schaffen Voor Montage.....
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Speedsurfer142
Ik heb een vraag. Ik ben voornemens om een 2 nieuwe PC's aan te schaffen om video's te monteren.

Waarvoor:
Ik organiseer het Wereldkampioenschap Speedwindsurfen en met ingang van dit jaar wil ik het tijdens de wedstrijden geschoten videomateriaal (Mini DV en binnenkort HDV) monteren, zodat we het snel kunnen aanbieden aan TV stations (via Sat.uplink als Mpeg2 stream). We willen ook stream's gaan aanbieden via onze website en ik wil na een wedstrijd een DVD van het event gaan monteren en uitgeven. De DVD's zullen dan door een bedrijf worden geperst. Tot nu toe hebben we incidenteel gebruik gemaakt van editors die hun eigen AVID systeem bij zich hadden. Heel mooi, maar echt duur, voor ons te duur.

Wat gebruik ik nu:
Ik ben recentelijk overgestapt van Videodeluxe 2.0 naar Magix VDL 2006+. Dit programma bevalt me prima.
Op dit moment monteer ik op een laptop, 1,4 Ghz Pentium M, (Centrino) 1024 mb DDR, 80 Gb 7200 rpm met 2e ext. USB2, 300 GB, 7200rpm schijf en een Shuttle Pro2. Dit werkt best wel lekker, maar het gaat niet snel genoeg. Snelheid tijdens het monteren en vooral tijdens het afmixen is voor mij echt heel belangrijk. We moeten vaak op een vastgesteld tijdstip, die zelfde dag nog, het afgemixte materiaal aanleveren zodat het op de sateliet gezet kan worden en op internet.

Wat te kopen?
Nu wil ik voor het gebruik tijdens de wedstrijden een Laptop aanschaffen waarmee ik echt goed, liefst realtime!! kan editen. Ik wil wel graag Magix VideoDeluxe blijven gebruiken omdat dit voldoet aan de behoeften. Wat is beter op dit moment beter? Een high-end P4 met HT-technologie of een Centrino Core Duo. Ik weet namelijk niet of Magix VDL 2006+ de dubbele processor ook effectief kan gebruiken.
Hoe ziet in jullie ogen een ideale montage laptop voor VDL 2006+ er uit.

Verder wil ik thuis een nieuwe Desktop pc aanschaffen, voor het achteraf monteren. Dit zullen vooral grote projecten zijn. Wat is in jullie ogen hiervoor de beste oplossing. Dus Processor, moederboard, schijven, grafische kaart, enz.....

ps. Ik speel geen videogames. Ik zoek dus geen games PC!!

Bij voorbaat dank,

Jan Cas Smit
FransS
hoi Jan Cas,

Voor snelheid en betrouwbaarheid zou je het moeten zoeken bij macintosch en finelcut,maar dat is ook prijzig, eigenlijk alle computers die in de trend van P 4 met dualprocessors liggen is wel goed voor montage het gaat er om wat stop je er bij .bv een goed moederbord , Dual P4 3,4Mhz / 1024 Intrngh , 80 Gig voor programma's / 300/500 Gig voor Video, Cdrom/DVD speler ,DualDVD brander (dit is nog niet conptable met VdL) / Fire-wire 1394 host / 256 Mb VGA kaart met 2 uitgangen zodat je er 2 monitoren aan kunt hangen een voor het bewerken en een voor te kijken hoe het word.
En je schrijft ook dat je naar HD Video wild gaan monteren en filmen nou met filmen is dat geen probleem maar er is nog geen montage programma waar je dit mee af kunt monteren dus denk daar eens over na voor je er mee begint want DVD is toch wel erg goed als je het klaar hebt en nu heeft bijna nog niemand HD Video apprateur .Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel suc6 .
Frans S user.gif
landrover
Als ik zo lees wat jullie van plan zijn, heb ik sterk mijn twijfels of dit met VdL wel haalbaar is. Bij zulke producties zul je toch bijna altijd timecode-gebaseerd willen werken en dat kan niet met VdL. Avid XpressDV is niet meer zo duur als een paar jaar geleden en biedt wel alle basisfuncties voor een professionele aanpak.
Maar je zou ook Ulead MediaStudio Pro kunnen overwegen of Adobe Premiere (alhoewel ik met die laatste niet zoveel heb).

Qua hardware kan ik Frans alleen maar aanvullen:
Of je direct voordeel hebt met een dualcore processor weet ik niet, VdL2006 is geoptimaliseerd voor HT.
Verder vind ik dat je bij de aanschaf van een videomontage-PC niet moet uitgaan van "een willekeurige videokaart met 256MB geheugen" maar dat je beter een grafische workstation-kaart kunt aanschaffen, dus een Matrox Parhelia of een Nvidia QuadroFX. 128MB grafisch geheugen is overigens meer dan genoeg m.i.
Liefst geen willekeurige FireWire kaart, maar ééntje die door fabrikanten gecertificeerd is, zoals ADS Pyro.
En verder tenminste 1 GB dual channel geheugen, maar liever nog het dubbele.
En voor de harde schijven: RAID is anno 2006 niet direct meer nodig maar neem wel schijven met spierballen, dus S-ATA met 16 MB cache. En aan storage heb je nooit genoeg, dus de portemonnee zal de beperkende factor zijn.

Ik heb niet veel verstand van laptops, maar Pentium 4 CPU's zijn stroomvreters dus dan zou een Centrino of Pentium Mobile een overweging kunnen zijn. Belangrijkste bij een laptop is een zo groot mogelijk scherm, om het allemaal een beetje werkbaar te houden. Helaas zijn laptops met een professionele grafische kaart niet alleen zeldzaam, maar ook schreeuwend duur.
Speedsurfer142
Kijk aan dit soort antwoorden heb ik dus wat, hier leer ik dus van!

In mijn huidige "gewone" desktop PC heb trouwens ik een grafische kaart van Matrox, de 550 Millenium. Nooit klachten over gehad over die kaart.

Ik heb vooral ervaring met VideoDeluxe 2.0 en eigenlijk was me dat zo goed bevallen dat ik niet naar een ander programma wil. Op advies van een kennis ben ik recentelijk even "vreemd gegaan" en ik heb 1 filmpje met ..... Pinnacle 9,5 geprobeerd te monteren. Dat was zo'n slechte ervaring dat ik dus meteen VDL2006+ heb aangeschaft. Wat een verschil in bruikbaarheid. wub.gif

Het organiseren van deze wedstrijden is een hobby van mij. We doen dit met een team en ik heb de taak van het monteren op me genomen. Ik heb een andere baan, ik ben jurist, en ik heb dus niet echt veel tijd om me in te werken in een nieuw programma. Ik wil dat dus pas doen als het echt niet anders kan of als de kwaliteit me er toe dwingt. Ik heb geen ervaring met Time-code gebaseerd werken, dus daar weet ik eigenlijk niets van.

Ik denk dat ik voor een Dual Core zal gaan. Toevallig net op het duitse Magix forum gezien dat ook de Dual Core iets sneller werkt met VDL 2006+(27 %) en in de 2007 versie zal Dual Core vol ondersteund worden, of eigenlijk dan zal de Ligos encoder worden vervangen door een encoder die Dual Core processoren ondersteund.

ps. Waarom lopen de duitsers bijna 1 hele productiereeks voor op ons. De Duitse VDL2006+ ziet er heel anders uit dan de Nederlandse versie en in duitsland is 2006-2007 reeds uit en daar hebben ze al wel volledige HDV ondersteuning.

Jan Cas Smit
landrover
Hoi Jan Cas,

Mooi laten zitten, die G550. Buitengewoon goede kaart, maar als je een nieuw systeem wilt bouwen zul je toch gebruik willen maken van PCI-X en dan valt de G550 af.
Een HT-processor wordt door Windows benaderd als 2 processoren. Ik kan me zo voorstellen dat software die met twee virtuele cpu's overweg kan, ook wel voordeel zal hebben van twee echte cpu's.

Waarom lopen de duitsers bijna 1 hele productiereeks voor op ons. De Duitse VDL2006+ ziet er heel anders uit dan de Nederlandse versie en in duitsland is 2006-2007 reeds uit en daar hebben ze al wel volledige HDV ondersteuning.

Omdat Magix een Duits bedrijf is. Er zijn ook wel voordelen aan achterlopen: tegen de tijd dat bij ons de nieuwe versie verschijnt, zijn de ergste kinderziektes er wel uit.
Speedsurfer142
QUOTE(landrover @ 24.04.2006 17:29:55) [snapback]131036[/snapback]
Een HT-processor wordt door Windows benaderd als 2 processoren. Ik kan me zo voorstellen dat software die met twee virtuele cpu's overweg kan, ook wel voordeel zal hebben van twee echte cpu's.

Helaas dat gaat niet helemaal op. VDL 2006+ kan wel met een dual processor werken. Echter Magix heeft de encoder niet zelf geprogrameerd, maar dat is gedaan door Ligos. De "GoMotion" encoder wordt in gebruikt. Op de website van Ligos kun je lezen dat deze encoder niet om kan gaan met een dubbele processor sad.gif . Dat betekent dat de encoder van Ligos de vertragende factor is bij het omzetten van bijv. mini-DV naar Mpeg-2. Zoals ik al schreef heb ik op het Duitse forum gelezen dat in de volgende versie de van VideoDeluxe een andere encoder gebruikt zal worden. Aangegeven werd dat er dan een een prestatiewinst behaald kan worden van 70% tot 80%, en da's geen kattepis!

Tijdens het werken, het monteren dus, zal je natuurlijk wel alle voordeel hebben van de dubbele processor omdat de verschillende onderdelen van VDL wel verdeeld kunnen worden over de 2 processors. Ik heb daarom nu ook besloten een dualprocessor te kopen, ook in de laptop.

Jan Cas Smit
Wim Goossens
QUOTE(Speedsurfer142 @ 25.04.2006 01:02:15) [snapback]131087[/snapback]
Helaas dat gaat niet helemaal op. VDL 2006+ kan wel met een dual processor werken. Echter Magix heeft de encoder niet zelf geprogrameerd, maar dat is gedaan door Ligos. De "GoMotion" encoder wordt in gebruikt. Op de website van Ligos kun je lezen dat deze encoder niet om kan gaan met een dubbele processor sad.gif . Dat betekent dat de encoder van Ligos de vertragende factor is bij het omzetten van bijv. mini-DV naar Mpeg-2. Zoals ik al schreef heb ik op het Duitse forum gelezen dat in de volgende versie de van VideoDeluxe een andere encoder gebruikt zal worden. Aangegeven werd dat er dan een een prestatiewinst behaald kan worden van 70% tot 80%, en da's geen kattepis!

Tijdens het werken, het monteren dus, zal je natuurlijk wel alle voordeel hebben van de dubbele processor omdat de verschillende onderdelen van VDL wel verdeeld kunnen worden over de 2 processors. Ik heb daarom nu ook besloten een dualprocessor te kopen, ook in de laptop.

Jan Cas Smit

Beste Jan Cas,

Heb je nu ervaring op gedaan met een Dual Core processor en wat zijn de resultaten?
Ik ben erg benieuwd omdat ik er over denk om een Intel Dual Processor D 805 aan te schaffen.
Wim
Speedsurfer142
QUOTE(Wim Goossens @ 22.05.2006 20:15:49) [snapback]134862[/snapback]
Beste Jan Cas,

Heb je nu ervaring op gedaan met een Dual Core processor en wat zijn de resultaten?
Ik ben erg benieuwd omdat ik er over denk om een Intel Dual Processor D 805 aan te schaffen.
Wim

Helaas nog niet, wegens ziekte (ben enkele maanden uit de running) heb ik de aanschaf van de nieuwe pc's uit moeten stellen. Gelukkig hebben we de computers pas in augustus nodig. Ik heb echter de laatste tijd het Duitse forum in de gaten gehouden en daar is me wel duidelijk geworden dat de aanschaf van een dual core pc echt voordelen heeft. Daar hebben ze reeds de nieuwe videodeluxe, met de nieuwe decoder de signalen zijn goed.

De 805 is de langzaamste pentium D processor die er is. Deze processor heeft maakt geen gebruik van Enhanced Intel SpeedStep® Technology en Intel® Virtualization Technology. Ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken, maar ik zou kiezen voor een 830 of hoger. Ik zelf heb gekozen voor een D-940. De 950 en 960 zijn nog niet leverbaar en relatief veel duurder.

Mijn configuratie wordt: D-940 / 2x1024Mb DDR2 / ASUS P5WD2-E Premium moederboard / 2x300Gb SATA /256Mb GeForce 7600GT.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.