Ik heb een vraag. Ik ben voornemens om een 2 nieuwe PC's aan te schaffen om video's te monteren.
Waarvoor:
Ik organiseer het Wereldkampioenschap Speedwindsurfen en met ingang van dit jaar wil ik het tijdens de wedstrijden geschoten videomateriaal (Mini DV en binnenkort HDV) monteren, zodat we het snel kunnen aanbieden aan TV stations (via Sat.uplink als Mpeg2 stream). We willen ook stream's gaan aanbieden via onze website en ik wil na een wedstrijd een DVD van het event gaan monteren en uitgeven. De DVD's zullen dan door een bedrijf worden geperst. Tot nu toe hebben we incidenteel gebruik gemaakt van editors die hun eigen AVID systeem bij zich hadden. Heel mooi, maar echt duur, voor ons te duur.
Wat gebruik ik nu:
Ik ben recentelijk overgestapt van Videodeluxe 2.0 naar Magix VDL 2006+. Dit programma bevalt me prima.
Op dit moment monteer ik op een laptop, 1,4 Ghz Pentium M, (Centrino) 1024 mb DDR, 80 Gb 7200 rpm met 2e ext. USB2, 300 GB, 7200rpm schijf en een Shuttle Pro2. Dit werkt best wel lekker, maar het gaat niet snel genoeg. Snelheid tijdens het monteren en vooral tijdens het afmixen is voor mij echt heel belangrijk. We moeten vaak op een vastgesteld tijdstip, die zelfde dag nog, het afgemixte materiaal aanleveren zodat het op de sateliet gezet kan worden en op internet.
Wat te kopen?
Nu wil ik voor het gebruik tijdens de wedstrijden een Laptop aanschaffen waarmee ik echt goed, liefst realtime!! kan editen. Ik wil wel graag Magix VideoDeluxe blijven gebruiken omdat dit voldoet aan de behoeften. Wat is beter op dit moment beter? Een high-end P4 met HT-technologie of een Centrino Core Duo. Ik weet namelijk niet of Magix VDL 2006+ de dubbele processor ook effectief kan gebruiken.
Hoe ziet in jullie ogen een ideale montage laptop voor VDL 2006+ er uit.
Verder wil ik thuis een nieuwe Desktop pc aanschaffen, voor het achteraf monteren. Dit zullen vooral grote projecten zijn. Wat is in jullie ogen hiervoor de beste oplossing. Dus Processor, moederboard, schijven, grafische kaart, enz.....
ps. Ik speel geen videogames. Ik zoek dus geen games PC!!
Bij voorbaat dank,
Jan Cas Smit