Ik heb 3 filmpjes in breedbeeld (16:9) opgenomen (dig. sony VX 2000) en gecaptured.
Nadat de eerste film klaar was heb ik gedaan "opslaan als" en de naam tape 1 gegeven. daarna bekeken; beeld en geluid o.k. maar moesten wel apart binnen gehaald worden. Beeld in previewvenster met vertekening. (hoog en smal. lijkt erop dat 16:9 geperst is in 3:4.
film 2: na capturen "opslaan als": tape 2 genoemd en film in werkveld gezet. Nu kwam eerst een melding over 3:4 en 16:9 en de vraag naar aanpassen. Heb "niet" aanpassen gedaan en beeld is nu in previewvenster breed met zwarte boven en onderbalk. (zo moet het ook denk ik)
film 3; geen 'opslaan als' na capturen maar per ongeluk meteen op o.k. gedrukt waarna meteen de film met beeld en geluid in het werkveld kwam met de vraag naar aanpassen. Daarna naam tape 3 gegeven in 'opslaan als'.
Drie vragen:
1. waarom de ene keer wel, andere niet de vraag naar formaat aanpassing?
2. waarom de ene keer beeld en geluid apart binnenslepen en de andere keer in één handeling
2. in beide formaten zie ik bij afspelen tijdens de horizontale pan-bewegingen een enorme blokvorming bij verticale lijnen; niet om aan te zien. Weet iemand uit ervaring of dit straks na branden op DVD en TV presentatie ook zo is? Dan is het nl gewoon waardeloos om naar te kijken -zeker bij beamerprojectie denk ik- en is de capturing niet goed.
Heb ik misschien bepaalde instellingen over het hoofd gezien? (ik ben ze allemaal afgegaan maar kon niets vinden over capturen in 16:9 oid)
bij voorbaat dank!