Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ook Al Schokkende Beeldovergangen En Geen Enkele Oplossing Werkt...
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Jet
mad.gif Ik heb last van schokkende beeldovergangen na het branden. Het gaat met name om in elkaar overvloeiende beelden; harde overgangen geven geen probleem. Het doet zich vooral voor als de beelden erg verschillend van elkaar zijn en nog erger als ik aan het pannen was (bewegende camera). Beelden die erg op elkaar lijken, bijvoorbeeld vogels in het water, zien er veel beter uit in de beeldovergang.
Heb alles op het forum geprobeerd volgens mij. De-interlacen; top en bottom field omwisselen. De-interlace geeft nog veel meer schokken, ook in/uitzoomen, pannen en dergelijke gaan dan schokken. Top en bottom field omwisselen maakt geen verschil.
Uiteraard ziet het er op de computer vóór het branden allemaal prachtig uit.

Ik zet de brander op standaard instellingen.
Heb Sony HC23e (miniDV). Bronbestanden zijn dus avi.
Filmpje is 30 minuten lang met diverse scenes en dus beeldovergangen.
We branden op de computer van mijn vriend die heel veel geheugen heeft etc. dus dat kan het probleem niet zijn denken wij (is nog nagevraagd bij ict-er op zijn werk die ook met Magix werkt en het verschijnsel niet ondervindt met soortgelijke constellatie).

Word beetje moedeloos... mellow.gif
Duiker
Hallo, heb je de transparante pleister ook geprobeerd??

http://support.magix.net/boards/magix/inde...pic=19321&st=45

Sander
Jet
Eh, ik snap het niet helemaal... moet ik dan eerst een stukje van een wit laken opnemen ofzoiets? En hoe zet ik een scene 'onder' een andere scene? Sorry, maar ik heb de camera pas anderhalve week dus ben beetje een beginner... had die crossfades ook met showmaker gemaakt dus er ontgaat mij handmatig nog steeds het een en ander...
Duiker
Hallo,

Ik zal in de bijlage twee afbeeldingen toevoegen.
allebij zijn een gekleurd veld, maar één is breedbeeld, en één is gewoon.

Als je Video Deluxe gebruikt heb je een scherm met een tijdlijn.
Horizontaal heb je de tijdlijn, en hier onder staan een aantal 'sporen'.
Op deze sporen kun je afbeeldingen, video, geluid en muziek etc. plaatsen.
Het bovenste spoor is meestal je videospoor, die daaronder is voor het geluid behorende bij de beelden. als je nu op het derde spoor bijvoorbeeld een foto of titel plaatst, komt deze over je videospoor te liggen. Dus de onderste sporen zie je bovenop de bovenste sporen.
Nu plaats je de foto van mijn bijlage precies onder de plaats van de overgang waar je problemen mee had. Klik met de rechter muisknop op de blauwe foto en ga naar videoeffecten.
In het volgende scherm activeer je de optie: bluebox.
Als het goed is, is de foto op de tijdlijn hierna niet meer zichtbaar.
Het programma filtert namelijk de blauwe kleur uit de foto, maar omdat de foto alleen maar blauw is, blijft er dus niets zichtbaars over.
Feitelijk staat de foto er nog wel, en zal het programma bij het afmixen (renderen) de foto wel mee berekenen. Dit 'rekenstukje' kan er net voor zorgen dat de overgang nu wel spoepel verloopt, omdat er iets meer aandacht aan word gegeven door het programma.

Sander
Jet
Dankjewel voor de duidelijke uitleg. Volgens mij snap ik het helemaal. Dat van die sporen wist ik wel, maar had niet zo'n idee waar ik hem dan kwijt moest en ook niet hoe ik het dan verder moest verwerken. Geloof dat ik het nu wel snap.
Heb de video net opnieuw afgemixt en alle bibberende crossfaders er uit gehaald (op bepaalde stukken bibbert het niet, waar de beelden op elkaar lijken). Maar enfin, voor de volgende keer. De oude projecten heb ik trouwens ook nog dus...
Ik ploeter voort (maar nu niet want laat) want:
- nieuwe goede film gebrand op rewritable. Perfect beeld maar helaas... het beeld bleef een keer hangen. Geheel nieuw probleem. Was een brandfout. Kan voorkomen bij een rewritable nietwaar.
- Geprobeerd de oude render opnieuw te branden maar dan op een gewone DVD. Lukte niet. Magix vroeg of ik de hoofdstukken opnieuw wilde branden. Geen idee. Programma begint vervolgens ineens te renderen. STOP! Begint te branden. Heeft nu maar een klein stukje van de film gebrand, ja logisch. DVD naar de vaantjes.
- Dan maar de hele boel opnieuw, dus opnieuw renderen & branden. Nu zit er wéér een vastloper in (geheel nieuw probleem zet zich dus voort) plus de beelden flikkeren (licht/donker, paarse zwemen in de lucht). Weer een geheel nieuw probleem dus zonder dat ik ook maar IETS aan film of instellingen heb veranderd. DVD naar de vaantjes etcetera.

Mijn vriend gaat nu een zo kaal mogelijke opstart van zijn computer maken. Want er reutelt vanalles en nog wat mee. Verder wil ik een nieuw exemplaar van zijn ANDERE merk DVD's. Waar het wel goed op ging. We vechten door...
Ga nu proberen die blauwe dingen naar binnen te krijgen.

Mariëtte.
mschagen
Bij dit soort problemen helpt het om gestructureerd te werk te gaan:

- Je zegt dat als je de film vanuit de tijdlijn bekijkt het er goed uit ziet. Dat suggereert bij mij dat het probleem niet aan het renderen ligt en dat er geen doorzichtige pleister nodig is. Wat je zou kunnen proberen is eens een stukje film wat er op de dvd slecht uitzag te exporteren als dv-avi naar de harde schijf. Als dat er goed uit ziet gaat het renderen dus goed.
- Exporteer eens zo´n stukje film als mpeg film naar de harde schijf. Bij de geavanceerde encoder instellingen, kies dan dvd formaat en houd zoveel mogelijk de standaard waarden aan. Kies voor nu ook een constante-bitrate van 5000 ofzo. Een dvd speler kan problemen hebben met het afspelen van de schijf als de bitrate te hoog is gekozen. Als je variabele bit-rate kiest heb je minder goed in de hand met welke bitrate de speler moet werken. Als het terugspelen van dit filmpje goed gaat zijn de encoder instellingen dus goed. Zo niet, dan heb je de oorzaak gevonden en zul je net zolang met de encoder intellingen moeten rommelen totdat het er wel goed uitziet.
- Als het exporteren als mpeg bestand naar de harde schijf goed gaat, brand dan de disk met exact dezelfde encoder instellingen die je in de vorige stap hebt gebruikt. Als de schijf niet goed is weet je dus dat er iets mis gaat bij het branden. Dus dan wordt het een kwestie van andere schijfjes gebruiken of drivers updaten.

Weet je ook zeker dat die dvd speler van redelijke kwaliteit is? zelfgebrande dvd´s afspelen is voor een speler veel lastiger dan fabrieks-dvd´s. Spelers die bij voorbespeelde dvd´s allemaal goed functioneren kunnen zich bij gebrande dvd´s heel verschillend gedragen.

Succes!
Jet
Dank je Michael voor je meedenken!
Het renderen met constante bitrate heb ik ook al geprobeerd! Had al bedacht dat de bitrate op de crossfades te hoog zou kunnen zijn. Helaas... dat was het ook al niet... Vreemd blijft dan, dat beelden die op elkaar lijken en een crossfade krijgen het wel goed doen... vandaar dat ik al op die bitrate was gekomen maar nee...
Aan de DVD speler ligt het ook al niet. Want als we de gerenderde film met DVD Power afspelen is het ook al niet goed, zucht... Het ligt dus gewoon nergens aan, zeg maar...

Ik ben nu eerst een 'schone' film aan het maken. Heb de showmaker er veel te vaak overheen gejast. Op 't laatst was ieder frame een scene, dat maakt het ook allemaal niet simpeler voor software en apparaten. Ja gut, je begint net nietwaar, en dan klungel je wat heen en weer. Kreeg die scenes er ook niet meer uit.
Ga dan proberen weer goed te branden, en zal de crossfades alleen aanzetten (showmasterstijl monteren en zachte overgangen gebruik ik) bij het laatste stuk waar het wel goed gaat. Verder alleen bij begin en eind van een sectie (eerste/laatste scene, is thru black), dat gaat wel goed.

Overigens had mijn vriend een klein stukje uitgeprobeerd van 3 scenes en toen liepen de crossfades wel... ergens raakt er iets overbelast maar wat...ikzelf in ieder geval zo onderdehand...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.