Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dvd Geeft Niet Hele Beeld Weer
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
iTZiT
Na het branden van een DVD in MAGIX Video de Luxe 2006 PLUS, zag ik dat het beeld niet meer volledig wordt weergegeven. De randen zijn verdwenen en het lijkt alsof het beeld iets is ingezoomd. Is er een mogelijkheid om de originele grote van de opnames ook op de DVD weer te geven of wordt er automatisch een stukje van de randen afgeknipt? Ik gebruik 16:9 voor zowel opname als weergave.

Doordat magix de randen heeft afgeknipt is de ondertiteling (waar ik heel lang mee bezig ben geweest) niet meer geheel leesbaar. Is er een bepaalde instelling die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt.
Rijk
QUOTE(iTZiT @ 23.03.2006 18:14:54) [snapback]127661[/snapback]
Na het branden van een DVD in MAGIX Video de Luxe 2006 PLUS, zag ik dat het beeld niet meer volledig wordt weergegeven. De randen zijn verdwenen en het lijkt alsof het beeld iets is ingezoomd. Is er een mogelijkheid om de originele grote van de opnames ook op de DVD weer te geven of wordt er automatisch een stukje van de randen afgeknipt? Ik gebruik 16:9 voor zowel opname als weergave.

Doordat magix de randen heeft afgeknipt is de ondertiteling (waar ik heel lang mee bezig ben geweest) niet meer geheel leesbaar. Is er een bepaalde instelling die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt.

Wat je waarneemt is normaal en de mate waarin het gebeurt is afhankelijk van de combinatie van je TV en DVD speler.
In Magix VdL zit onder "Mijn projecten" een filmpje met de naam "TV anti-bijsnijden". Hier staat het verschijnsel duidelijk beschreven en ook hoe je in het vervolg kunt voorkomen dat je titels worden afgesneden.
Als je perse je hele opnamebeeld wilt zien via je DVD speler kun je overwegen om al je beelden wat uit te zoomen (te verkleinen dus) via Video-effecten (Shift Y).
Bedenk wel dat het effect afhankelijk is van de DVD speler +TV zodat je nooit een perfecte universele oplossing kunt maken. Het beste is om er voortaan rekening mee te houden met je opnames (iets ruimer opnemen dan je wilt weergeven) en later ook met de ondertitels.
groet
Rijk
FransS
Wat Rijk Schrijft ben ik het helemaal me eens en je kan eventueel ook als je je titel maakt zitten er aan de randen twee schuifpotentiemeters die kan je verschuiven naar boven /onderen - links/rechts zodat je de titel hebben wil waar jij dat de titel goed staat.ik zet de titel altijd een fractie hoger,want op een LCD/plasma scherm komen de hele titels wel in beeld maar bij sommige TV niet vandaar dat ik de titel altijd wat hoger zet en de ondertitel is altijd maar even in beeld .

Suc6 Frans S. user.gif
eric_brok
Via het menu ' effectinstellingen film' (weet niet de exacte naam) kun je instellen dat je in het previewscherm voortdurend een hulpkader ziet. Dat geeft aan welk deel op een gemiddelde beeldbuis-tv zichtbaar zal zijn. Voor onze tv klopt het in elk geval precies.

Dat heb ik altijd aan staan. Het helpt je herinneren dat er een rand zal wegvallen en is ook nuttig om je ondertitels steeds op dezelfde plek te positioneren.

(Ik weet echter niet of dit hulpmiddel ook werkt bij 16:9)

Ten overvloede: dit fenomeen is niet een beperking van VDL. Bij tv-techniek is het vanouds zo dat ca 10% van het signaal niet op de beeldbuis wordt afgebeeld. Op computerschermen (en hedendaagse platte tv-schermen) wordt echter wel het hele beeld getoond. Bij het maken van video's moet je dus met beide afbeeldingsmethoden rekening houden.

Inderdaad is het dus verstandig om daar al bij het filmen rekening mee te houden (geen belangrijke elementen vlak bij de rand filmen).
iTZiT
Enorm bedankt voor de reacties. Heb inmiddels gezien dat de titels wel op de TV (plasma) werden afgesneden maar niet op de DVD speler in mijn laptop. Het ligt dus inderdaad niet aan Magix maar aan het TV scherm.

De optie 'effecten instellingen scherm' zal ik zeker gerbuiken bij het maken van films voor DVD-TV tijdens het ondertitelen en bij het draaien van een film zal ik ook zeker letten op de randen. Ik maak producties in HDV en wil liever niet in/uitzoomen omdat dan de kwaliteit (zeker bij inzoomen) iets terugloopt.

Nogmaals bedankt voor al jullie goede tips.

Emiel
iTZiT
Duiker
Onze gewaardeede forumcollega Mschagen heeft in het verleden een ondertitel preset gemaakt.
speciaal voor 4:3 beeldformaat en ook aparte voor 16:9.
Hier is de link waar je ze kan downloaden.
Bij mij vallen deze altijd binnen de kaders.

Sander

http://support.magix.net/boards/magix/inde...l=ondertiteling
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.