QUOTE(iTZiT @ 23.03.2006 18:14:54) [snapback]127661[/snapback]
Na het branden van een DVD in MAGIX Video de Luxe 2006 PLUS, zag ik dat het beeld niet meer volledig wordt weergegeven. De randen zijn verdwenen en het lijkt alsof het beeld iets is ingezoomd. Is er een mogelijkheid om de originele grote van de opnames ook op de DVD weer te geven of wordt er automatisch een stukje van de randen afgeknipt? Ik gebruik 16:9 voor zowel opname als weergave.
Doordat magix de randen heeft afgeknipt is de ondertiteling (waar ik heel lang mee bezig ben geweest) niet meer geheel leesbaar. Is er een bepaalde instelling die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt.
Wat je waarneemt is normaal en de mate waarin het gebeurt is afhankelijk van de combinatie van je TV en DVD speler.
In Magix VdL zit onder "Mijn projecten" een filmpje met de naam "TV anti-bijsnijden". Hier staat het verschijnsel duidelijk beschreven en ook hoe je in het vervolg kunt voorkomen dat je titels worden afgesneden.
Als je perse je hele opnamebeeld wilt zien via je DVD speler kun je overwegen om al je beelden wat uit te zoomen (te verkleinen dus) via Video-effecten (Shift Y).
Bedenk wel dat het effect afhankelijk is van de DVD speler +TV zodat je nooit een perfecte universele oplossing kunt maken. Het beste is om er voortaan rekening mee te houden met je opnames (iets ruimer opnemen dan je wilt weergeven) en later ook met de ondertitels.
groet
Rijk