In februari 2006 kocht ik een DVD-recorder. Daarmee werd het tijd om mijn oude VHS-videobanden te gaan overzetten naar DVD. Daarvoor werd me Video 2006 De Luxe aangeraden.
In de handleiding van VDL 2006 een heel verhaal over video-import via een video-capturekaart. Geen woord over import via de DVD-recorder. Nu kon ik zelf bedenken dat ik mijn VHS-banden rechtstreeks kon overzetten naar de DVD-recorder, maar hoeveel mensen zullen alsnog een capturekaart kopen omdat je die volgens de handleiding nodig hebt?
Jammer dat deze wijze van import in de handleiding niet aan bod komt. Anders had er in elk geval iets gestaan over het bestandsformaat dat je zo importeert en de noodzaak om dat dan weer eerst naar een AVI-bestand te exporteren. Nu importeerde ik een .VOB-bestand en dat kwam ook keurig op de tijdlijn te staan, maar iedere bewerking faalde. Pas een week later ontdekte ik bij het gebruikersforum dat ik een verkeerd soort bestand probeerde te bewerken. Zoiets hoor je uit de handleiding te kunnen lezen.
Daarna had ik ernstige problemen met de Takes. Volgens de handleiding zijn dat verwijzingen naar multimediabestanden met alle extra eigenschappen die het betreffende project bezit, zoals start en eindpunt, fades en effectinstellingen. In- en uitpunten instellen met i en o lukte absoluut niet, evenmin als Shift+o of i, Ctrl+k of Shift+t. Wel kon ik de complex opgebouwde takes in Takes opslaan, maar bij terugplaatsen op de tijdlijn bleken de volgende dag alle zorgvuldig aangebrachte affecten verdwenen te zijn; alleen de kale scenes kwamen op de tijdlijn terug. Ik sla nu alle stukken film die klaar zijn maar als MVD-bestanden op, maar waarom staat er zo'n verhaal over takes als niets daarvan werkt?
Dankzij voorgaande ervaring met Foto's op Cd en DVD weet ik het nodige over het plaatsen van overgangen. Uit de handleiding van VDL 2006 kan ik niets nieuws opsteken. Daar staat alleen maar steeds dat het heel eenvoudig is. Zo eenvoudig dat niet meer de moeite wordt gedaan om het uit te leggen. Ik zou bijvoorbeeld graag gebruik maken van Style FX, maar dan uiteraard wel met eigen materiaal op de plaats van de Master Objecten. Maar hoe je die Master Objecten vervangt door eigen materiaal, dat wordt allemaal niet uitgelegd. In de hele handleiding komt Style FX niet voor. En hoe eenvoudig en intuïtief Magix ook gebruikt moet kunnen worden, kennelijk is mijn intuïtie niet gelijk aan die van Magix, want wat ik ook geprobeerd heb; het is me nog niet gelukt.
Ik zou ook graag uit mijn videobeelden een beeld willen bevriezen; er een snapshot van maken, om dat dan als afbeelding te gebruiken in andere scenes. Voor zover ik kan nagaan kan dat in VDL 2006 alleen bij de import via de capturekaart. Daar lees ik iets over een knop Photo. Is er ook een andere manier om een stilstaand beeld vast te leggen?
Graag wat tips van meer doorgewinterde gebruikers. En daarvoor alvast mijn dank.