Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Minder Eenvoudig Dan Magix Steeds Schrijft
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
JASiebrecht
Beste mensen,

In februari 2006 kocht ik een DVD-recorder. Daarmee werd het tijd om mijn oude VHS-videobanden te gaan overzetten naar DVD. Daarvoor werd me Video 2006 De Luxe aangeraden.

In de handleiding van VDL 2006 een heel verhaal over video-import via een video-capturekaart. Geen woord over import via de DVD-recorder. Nu kon ik zelf bedenken dat ik mijn VHS-banden rechtstreeks kon overzetten naar de DVD-recorder, maar hoeveel mensen zullen alsnog een capturekaart kopen omdat je die volgens de handleiding nodig hebt?

Jammer dat deze wijze van import in de handleiding niet aan bod komt. Anders had er in elk geval iets gestaan over het bestandsformaat dat je zo importeert en de noodzaak om dat dan weer eerst naar een AVI-bestand te exporteren. Nu importeerde ik een .VOB-bestand en dat kwam ook keurig op de tijdlijn te staan, maar iedere bewerking faalde. Pas een week later ontdekte ik bij het gebruikersforum dat ik een verkeerd soort bestand probeerde te bewerken. Zoiets hoor je uit de handleiding te kunnen lezen.

Daarna had ik ernstige problemen met de Takes. Volgens de handleiding zijn dat verwijzingen naar multimediabestanden met alle extra eigenschappen die het betreffende project bezit, zoals start en eindpunt, fades en effectinstellingen. In- en uitpunten instellen met i en o lukte absoluut niet, evenmin als Shift+o of i, Ctrl+k of Shift+t. Wel kon ik de complex opgebouwde takes in Takes opslaan, maar bij terugplaatsen op de tijdlijn bleken de volgende dag alle zorgvuldig aangebrachte affecten verdwenen te zijn; alleen de kale scenes kwamen op de tijdlijn terug. Ik sla nu alle stukken film die klaar zijn maar als MVD-bestanden op, maar waarom staat er zo'n verhaal over takes als niets daarvan werkt?

Dankzij voorgaande ervaring met Foto's op Cd en DVD weet ik het nodige over het plaatsen van overgangen. Uit de handleiding van VDL 2006 kan ik niets nieuws opsteken. Daar staat alleen maar steeds dat het heel eenvoudig is. Zo eenvoudig dat niet meer de moeite wordt gedaan om het uit te leggen. Ik zou bijvoorbeeld graag gebruik maken van Style FX, maar dan uiteraard wel met eigen materiaal op de plaats van de Master Objecten. Maar hoe je die Master Objecten vervangt door eigen materiaal, dat wordt allemaal niet uitgelegd. In de hele handleiding komt Style FX niet voor. En hoe eenvoudig en intuïtief Magix ook gebruikt moet kunnen worden, kennelijk is mijn intuïtie niet gelijk aan die van Magix, want wat ik ook geprobeerd heb; het is me nog niet gelukt.

Ik zou ook graag uit mijn videobeelden een beeld willen bevriezen; er een snapshot van maken, om dat dan als afbeelding te gebruiken in andere scenes. Voor zover ik kan nagaan kan dat in VDL 2006 alleen bij de import via de capturekaart. Daar lees ik iets over een knop Photo. Is er ook een andere manier om een stilstaand beeld vast te leggen?

Graag wat tips van meer doorgewinterde gebruikers. En daarvoor alvast mijn dank. wacko.gif
FransS
Beste Jasiebrecht,

Wat je daar nu allemaal schrijft is niet helemaal waar want als je ,je tertotial afspeeld en in je taken fuctie aan klikt wat je wil weten krijg je dat allemaal voor gekauwd.
En wat het inporteren of capture betreft heb je inderdaad een 1394 fire-wire kaart voor nodig of je moet een VGA kaart hebben waar dit op zit.

En wat je DVD-Recorder betreft daar kun je ook je films mee caputere maar dan had je een wat duurdere moeten kopen met een DVD in/uit er op want die bestaan ook ,bij mij lukt dat tenminste wel zo.

Maar waarom eerst je banden op DVD en dan de computer in dat begijp ik niet helemaal want is dit niet een beetje omslachtig ,waarom niet eerst de band de computer in en dan weg schrijven nar DVD dan ziet het er a wat beter uit en je kan een pracht van een menu maken en je kan het ook nog eens op je gekochte DVD afsp[elen maaj wie ben ik om daar over te oordelen ,ik begrijp best wel dat je daar een eigen werkwijzen mee hebt.

Je schrijft ook dat het niet klopt met allerlei toetsen die in de handleiding staan maar kijk eens in het programma naar wat je wil doen in de takenbalk daar staat achter elke handeling welke toets je nodig hebt om iets te doen wat je wil .

En een beeld bevriezen doe je met naar bestand te gaan en daar op exporteren te klikken en dan kun je kiezen tussen Jpeg of Bmp bestand en dat zit hij dan keurig in je projecten scherm

En voor hoofdstuk markering ga je naar het betrefende punt waar je markering wil zetten en druk dan op Shift - Enter en daar staat dan een markering en die kun je zoveel zetten als je wil .uiteraard moet daar dan wel steeds de rode filmloper ook staan anders krijg je deze niet ,ook moet je deze steeds even opslaan .
Anders krijg precies wat je al aangaf dat er niets van over blijft als je het weer opvraagt.
Veder als er nog vragen zijn dan zien we dat graag tegemoet.

Suc6 Frans S. user.gif men_ani.gif
eric_brok
Ik kan je me de verwarring en ergernis voorstellen, aangezien je voor een heel specifieke toepassing VDL hebt gekocht (VHS-banden op DVD-zetten) en dan in allerlei zijpaden terecht komt om wegwijs te raken in het programma.
Dat komt denk ik vooral omdat zowel de handleiding als VDL zelf er primair op gericht zijn dat je een nieuwe video gaat monteren op basis van gecaptured materiaal. Voor het overzetten van VHS naar DVD heeft Magix trouwens andere speciale software.

M.i. heb je twee mogelijke scenario's:
A Je sluit VHS-speler aan op de pc, zodat je met capture-videokaart het ruwe materiaal in VDL opneemt en vervolgens gaat monteren, om ten slotte een DVD te branden.

B Je sluit sluit VHS-speler aan op de DVD-recorder en neemt het materiaal over. Eigenlijk ben je dan al klaar.
Maar als je het resultaat ook nog wil monteren, dan kun je het van de DVD-schijf op je PC kopieren en bv met VDL verder bewerken om tenslotte een nieuwe DVD te branden.

Alleen als je flink aan het monteren wil slaan is het dus nodig om VDL te gebruiken, en dan vereist het inderdaad wat tijd en geduld om wegwijs te raken tussen de vele mogelijkheden van VDL op dat punt. En inderdaad beperkt de handleiding zich tot hoofdzaken.
Zelf vind ik ook dat de handleiding veel aandacht legt op Takes, terwijl je die helemaal niet nodig hebt. Dat biedt alleen voordelen als je dezelfde takes in verschillende (delen van) films hergebruikt. Je hoeft dan maar 1 keer het shot te trimmen en bijstellen (licht-donker e.d.). Maar in praktijk werk ik nauwelijks met takes. In een take kun je trouwens allen de instellingen van het betreffende shot bewaren; niet de overgangen of videoeffecten die je er op de tijdlijn als aparte objecten aan hebt toegevoegd. Misschien is dat wat bij jou problemen gaf.

Zie verder de tips van Frans.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.