Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hoe Krijg Ik Breedbeeld ?
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Jan Feberwee
Er zijn met mijn camera beelden in het beeldformaat 3:4 gemaakt.
Zelf film ik altijd in breedbeeld (9:16).
Hoekan ik de 3:4 in breedbeeldformaat in mijn films monteren ?
Duiker
Hmmm, dat kan wel, maar dan zul je wel een deel van het beeld verliezen.
Ga via het videoeffectenscherm naar de zoomfunktie.
Zorg ervoor dat je previewscherm op de 16:9 stand staat.
Zoom nu het fragment dat in de 4:3 verhouding staat in tot het aan de zijkanten beeldvullend wordt.
En klaar.

Sander
Jan Feberwee
Het lukt mij nog niet om breedbeeld te krijgen, waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.
Ik werk met VdL2005.
Ik heb de totale film in de computer gecaptured
Een nieuwe film geopend en de film met breedbeeld en 3:4 beelden ingeladen.
Scenes geknipt daar waar het verschil van de beelden zich bevinden.
Als ik het deel met 3:4 selecteer en met de rechtermuisknop daarop druk dan kan ik het videoeffectenscherm openen. Hier kan ik echter niets wijzigen om dit in de 16:9 stand te krijgen. Wel kan ik de zoomfunktie gebruiken.
Wat doe ik verkeerd ?
Duiker
Hallo,

Waar je voor moet zorgen is dat je previeuw scherm op 16:9 staat.
dit doe je door met de rechter muisknop op het schermpje te klikken waar je tijdens het afspelen de beelden in ziet.
Nu ga je naar resolutie presets en zet je hem op 512x288(16:9).
Nu ga je op de scene die in de verhouding 4:3 staat naar het videoeffecten scherm, dit doe je door met de rechter muisknop op het beeldfragment te klikken en dan naar videoeffecten te gaan.
Nu kun je (als het goed is) met de zoom funktie (zie bijlage foto) het beeld dusdanig inzoomen dat het i.p.v. alleen boven en onder, ook met de beide zijkanten beeldvullend is. Hierdoor verlies je wel een deel van de onder- en bovenkant van het beeld.

Als het goed is moet dit zo wel lukken.

Sander
Jan Feberwee
Hallo Sander.
Ik heb je adviezen opgevolgd maar nog niet verder gekomen. Ik denk dat het probleem in mijn camera zit.
Ik heb het previewscherm op 16:9 gezet. Het beeld blijft volledig gevuld maar de opname wordt plat gedrukt.
Daarna videoeffectenscherm geopend maar ook hier blijft het beeld volledig gevuld. Er valt dus niets te zomen.
Het probleem zit in mijn camera, deze neemt namelijk altijd in het formatt 4:3 op en legt in de stand 16:9 aan de onder- en bovenzijde er een zwarte balk op. Bij het afspelen op een breedbeeld t.v. worden die balken herkend en schakelt deze automatisch over naar breedbeeld.
Ik denk dat ik op zoek moet naar een programma die die twee zwarte balken alsnog op mijn z.g.n. 4:3 beelden aan kan brengen.
In elk geval bedankt voor je adviezen.

Jan
Duiker
Ah, als je zwarte balken hebt is dat ook wel op te lossen.
Ga hiervoor naar het scherm afbeeldingsgrootte en positie.
(via rechtsklik op fragment)
Kies voor de optie "bijsnijden" Selecteer het deel binnen de zwarte balken.
Klik hierna op "maximaliseren" en het scherm is weer gevuld, zonder de zwarte balken, want die heb je eerst weggesneden.

Sander
Jan Feberwee
Sander,
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt.
Ik heb 4:3 beelden zonder de bewuste balken (vol scherm dus) ik moet die balken just toevoegen om breedbeeld te krijgen.

Groeten

Jan
Rijk
Hallo Jan,
Volgens mij moet je, naast hetgeen Sander heeft geadviseerd, ook nog even je project zelf op breedbeeld zetten, dat doe je via Bestand / Eigenschappen film (ofwel toets E) en kies dan in het tabblad Eigenschappen onder Videoresolutie voor 16:9.
Er wordt daarna gevraagd of de videomonitor moet worden aangepast aan het nieuwe formaat, kies dan voor Aanpassen. Daarna kun je (zoals Sander zegt) via Videoeffecten je beeld opzoomen naar breedbeeld (en verlies je dus vertikaal een stuk).
groet
Rijk
Jan Feberwee
Sander en Rijk,
Bedankt voor jullie medewerking. Het is gelukt om breedbeeld te krijgen.
Ik zal zelf nog wat verder expirimenteren om het nog te verfijnen maar het eerste resultaat is belovend.
Ik moest dat stuk film wel apart bewerken en daarna er een avi van maken maar toen kon ik het met gemak importeren. Het beeld is nog wel iets uitgerekt maar zeer axeptabel. Het waren unieke opnamen en met jullie hulp heb ze kunnen behouden.
Groeten,
Jan
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.