QUOTE(bruce47@wanadoo.nl @ 15.01.2006 23:47:26) [snapback]120176[/snapback]
Hoi Frans,
de verschillen snap ik niet. (VdL2006):
1. ik kan een stukje film met audio en tekst etc. in zijn geheel in de take zetten maar daar worden het meteen in aparte stukjes geplaatst (bv beeld, geluid, tekst) en die krijg ik niet als gemonteerde samenstelling terug in de tijdlijn. en daar gaat het nu net om als ik de beschrijhving lees in de helptekst.
2. de helptekst is volkgens jou duidelijk; ik weet niet welke jij hebt maar ik de knop VERK en EXTRA echt niet vinden... en van de zin begrijp ik ook niet veel... Ik geef je de tekst:
met mijn vraagtekens erin
Takes kunnen worden gebruikt voor de volgende toepassingen:
1. U kunt video’s tijdens (???) het laden in de arranger in takes splitsen. Begin door op de knop Verk (?) te drukken De transportfuncties Afspelen/Terugspoelen/Vooruitspoelen werken nu niet meer op de objecten in de Arranger meer (?) op het geselecteerde bestand in de de mediapool. Met de knop Extra's (?) kunt u begin- en eindpunten van de scène instellen. De geselecteerde scène kan vervolgens worden opgeslagen in de directory "Takes". Alle door scèneherkenning gevonden scènes kunnen worden opgeslagen in de directory Takes. Op deze manier hebt u ze direct bij de hand voor een montage.
3. Het gebruik van de takes-directory werkt in twee richtingen: u kunt takes vanuit de directory naar de Arranger slepen of nieuwe scènes vanuit de Arranger naar de directory slepen – wat het mogelijk maakt om complexe storyboards samen te stellen. De scènes waaruit de video wordt opgebouwd worden eerst geknipt, waarna ze op de tracks van de arranger worden gemonteerd.
4. Omdat takes ook effecten bevatten, kunnen verschillende variaties van dezelfde film met verschillende effecten in de takes-directory worden opgeslagen. Takes gebruiken, in vergelijking tot de eigenlijke videobestanden, erg weinig opslagruimte!
Als je het zo leest is het precies wat je nodig hebt, een parkeerplaats voor stukjes gemonteerd materiaal wat je naar believen weer in kunt voegen, maar het werkt bij mij van geen meter of er wordt iets totaal anders bedoeld...
Misschien breng je meer licht in deze vaagheid?
O ja, er wordt ook wel eens over startmarkers gesproken. ik zie alleen hoofdstukmarekers en directmarkers. waar vind ik startmarkers???
bvd!
Ik ben er eindelijk achter wat takes betekenen.... ik heb ze verward met clips (scenes) in een montage maar het zijn de stukken film die gecaptured worden en tussen de start en stoppunten zitten van de opname. ruw materiaal dus. die komen na laden in de tijdlijn en kun je per stuk in "take" plaatsen en weer terug halen. Hier zijn ze ook te mixen met takes van andere films. Je krijgt alleen geen titels mee als je weer terug halt uit de de take naar tijdlijn. Goed, daar ben ik uit. nu de rest nog.