Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Takes
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Bruce 47
Heb al diverse malen geprobeerd een deel van of hele film in de "take" te parkeren om later aan ander deel te koppelen. moet kunnen maar hoe? De 'help'-functie bij take is verkeerd vertaald. (klinklare onzin) het lukt dus niet, ik sleep de hele zaak er gekoppeld in en krijg allermaal kleine losse stukjes (zoveel clips als er zijn) audio zonder beeld. terugzetten heeft ook geen zin. alleen te herstellen met undo.
wie weet hoe dit moet?
bij voorbaat veel dank!
FransS
Beste Bruce47,

Als je een stuk uit 'n film knipt en in de folder take wil zetten,dat gaat niet ,je kunt het er wel inzetten maar je ziet het niet meer terug als je het niet op de goede manier er in zet.
Je kunt het stukje wat je later wild gebruiken beter in "mijn projecten/opname" zetten daar blijft het zichbaar en ook staan.
Als ik tenminste begrijp wat je bedoeld van "met het gebruiken in andere films" ,en de helpfunctie van Take vind je (klinklare) onzin dat moet ik je tegen spreken het staat er wel goed in alleen het doet niet wat jij wil.
Suc6 Frans S. user.gif
Bruce 47
Hoi Frans,
de verschillen snap ik niet. (VdL2006):
1. ik kan een stukje film met audio en tekst etc. in zijn geheel in de take zetten maar daar worden het meteen in aparte stukjes geplaatst (bv beeld, geluid, tekst) en die krijg ik niet als gemonteerde samenstelling terug in de tijdlijn. en daar gaat het nu net om als ik de beschrijhving lees in de helptekst.
2. de helptekst is volkgens jou duidelijk; ik weet niet welke jij hebt maar ik de knop VERK en EXTRA echt niet vinden... en van de zin begrijp ik ook niet veel... Ik geef je de tekst:
met mijn vraagtekens erin
Takes kunnen worden gebruikt voor de volgende toepassingen:

1. U kunt video’s tijdens (???) het laden in de arranger in takes splitsen. Begin door op de knop Verk (?) te drukken De transportfuncties Afspelen/Terugspoelen/Vooruitspoelen werken nu niet meer op de objecten in de Arranger meer (?) op het geselecteerde bestand in de de mediapool. Met de knop Extra's (?) kunt u begin- en eindpunten van de scène instellen. De geselecteerde scène kan vervolgens worden opgeslagen in de directory "Takes". Alle door scèneherkenning gevonden scènes kunnen worden opgeslagen in de directory Takes. Op deze manier hebt u ze direct bij de hand voor een montage.

3. Het gebruik van de takes-directory werkt in twee richtingen: u kunt takes vanuit de directory naar de Arranger slepen of nieuwe scènes vanuit de Arranger naar de directory slepen – wat het mogelijk maakt om complexe storyboards samen te stellen. De scènes waaruit de video wordt opgebouwd worden eerst geknipt, waarna ze op de tracks van de arranger worden gemonteerd.
4. Omdat takes ook effecten bevatten, kunnen verschillende variaties van dezelfde film met verschillende effecten in de takes-directory worden opgeslagen. Takes gebruiken, in vergelijking tot de eigenlijke videobestanden, erg weinig opslagruimte!

Als je het zo leest is het precies wat je nodig hebt, een parkeerplaats voor stukjes gemonteerd materiaal wat je naar believen weer in kunt voegen, maar het werkt bij mij van geen meter of er wordt iets totaal anders bedoeld...
Misschien breng je meer licht in deze vaagheid?
O ja, er wordt ook wel eens over startmarkers gesproken. ik zie alleen hoofdstukmarekers en directmarkers. waar vind ik startmarkers???
bvd!
FransS
Hoi Bruce47,

Startmakers zijn het zelfde als hoofdstukmakers ,want als je zo'n hoofdstuk of zoals hun dat ook noemen een startmaker plaatst dan begint de film waar dat jij zo'n maker hebt geplaatst te starten ,gesnapt.Oké.

Nu kan het zijn dat je ,je film en geluid om een of andere reden gedegroepeerd is dat moet je even uit zoeken ,er staat in "Bewerken,Groeperen / Degroeperen" ga hier eens mee proberen wat het doet .

Groet Frans S. user.gif
Rijk
QUOTE(bruce47@wanadoo.nl @ 15.01.2006 23:47:26) [snapback]120176[/snapback]
O ja, er wordt ook wel eens over startmarkers gesproken. ik zie alleen hoofdstukmarekers en directmarkers. waar vind ik startmarkers???
bvd!

Naar mijn bescheiden mening is de Startmarker het punt waar je het afspelen in de tijdlijn laat beginnen, je stelt hem in door in de tijdlineaal te muis-(links)-klikken. Je moet dus net onder de balk klikken waarin je hoofdstukmarkers staan. Zo kun je ook een Eindmarker instellen door in de tijdlineaal met de rechter muisknop te klikken. Hier stopt dan het afspelen. Ik vermoed dat je dit al wel zo gebruikt, maar je misschien niet hebt gerealiseerd dat die markeringen zo heten?
groet
Rijk
Bruce 47
[quote name='Rijk' date='16.01.2006 12:17:31' post='120232']
Naar mijn bescheiden mening is de Startmarker etc. etc.

Klopt, zo kende ik het min of meer wel maar ik zie nu wel een verschil; de startmarker is dynamisch (vervalt met de aanwijzerverplaatsing) terwijl de hoofdstukmarker permanent blijft staan. (helaas niet gekoppeld aan de filmlijn, als je die in lengte aanpast gaan de markers niet mee... Maar het plaatsen van start en eind marker is anders; na linksklik startmarker mag je de aanwijzernaald niet verplaatsen (= óók startmarker verplaatsen) maar alléén de muis en dan met de rechtsklik markeren. Wezenlijk anders en nergens beschreven. Maar goed, dit is nu bekend.
Dank voor meedenken!
Bruce 47
QUOTE(FransS @ 16.01.2006 11:10:16) [snapback]120223[/snapback]
Hoi Bruce47,

Startmakers zijn het zelfde als hoofdstukmakers ,want als je zo'n hoofdstuk of zoals hun dat ook noemen een startmaker plaatst dan begint de film waar dat jij zo'n maker hebt geplaatst te starten ,gesnapt.Oké.

Nu kan het zijn dat je ,je film en geluid om een of andere reden gedegroepeerd is dat moet je even uit zoeken ,er staat in "Bewerken,Groeperen / Degroeperen" ga hier eens mee proberen wat het doet .

Groet Frans S. user.gif

Ik zie verschil Frans, startmarkers zijn anders dan hoofdstukmarkers. de film start er in een DVD menu.(zie ook bij vorige reactie op een antwoord)
Het groeperen heb ik uiteraard geprobeerd, maakt niets uit; er gaat niets "heel" in de take... kortom, waarom takes erzijn en hoe het werkt is mij een raadsel, evenals de tekst.
wat is de knop VERK en waar vind ik EXTRA?...
Bruce 47
QUOTE(bruce47@wanadoo.nl @ 15.01.2006 23:47:26) [snapback]120176[/snapback]
Hoi Frans,
de verschillen snap ik niet. (VdL2006):
1. ik kan een stukje film met audio en tekst etc. in zijn geheel in de take zetten maar daar worden het meteen in aparte stukjes geplaatst (bv beeld, geluid, tekst) en die krijg ik niet als gemonteerde samenstelling terug in de tijdlijn. en daar gaat het nu net om als ik de beschrijhving lees in de helptekst.
2. de helptekst is volkgens jou duidelijk; ik weet niet welke jij hebt maar ik de knop VERK en EXTRA echt niet vinden... en van de zin begrijp ik ook niet veel... Ik geef je de tekst:
met mijn vraagtekens erin
Takes kunnen worden gebruikt voor de volgende toepassingen:

1. U kunt video’s tijdens (???) het laden in de arranger in takes splitsen. Begin door op de knop Verk (?) te drukken De transportfuncties Afspelen/Terugspoelen/Vooruitspoelen werken nu niet meer op de objecten in de Arranger meer (?) op het geselecteerde bestand in de de mediapool. Met de knop Extra's (?) kunt u begin- en eindpunten van de scène instellen. De geselecteerde scène kan vervolgens worden opgeslagen in de directory "Takes". Alle door scèneherkenning gevonden scènes kunnen worden opgeslagen in de directory Takes. Op deze manier hebt u ze direct bij de hand voor een montage.

3. Het gebruik van de takes-directory werkt in twee richtingen: u kunt takes vanuit de directory naar de Arranger slepen of nieuwe scènes vanuit de Arranger naar de directory slepen – wat het mogelijk maakt om complexe storyboards samen te stellen. De scènes waaruit de video wordt opgebouwd worden eerst geknipt, waarna ze op de tracks van de arranger worden gemonteerd.
4. Omdat takes ook effecten bevatten, kunnen verschillende variaties van dezelfde film met verschillende effecten in de takes-directory worden opgeslagen. Takes gebruiken, in vergelijking tot de eigenlijke videobestanden, erg weinig opslagruimte!

Als je het zo leest is het precies wat je nodig hebt, een parkeerplaats voor stukjes gemonteerd materiaal wat je naar believen weer in kunt voegen, maar het werkt bij mij van geen meter of er wordt iets totaal anders bedoeld...
Misschien breng je meer licht in deze vaagheid?
bvd!

Ik ben er eindelijk achter wat takes betekenen.... ik heb ze verward met clips (scenes) in een montage maar het zijn de stukken film die gecaptured worden en tussen de start en stoppunten zitten van de opname. ruw materiaal dus. die komen na laden in de tijdlijn en kun je per stuk in "take" plaatsen en weer terug halen. Hier zijn ze ook te mixen met takes van andere films. Je krijgt alleen geen titels mee als je weer terug halt uit de de take naar tijdlijn. Goed, daar ben ik uit. nu de rest nog.
FransS
QUOTE(FransS @ 16.01.2006 18:23:52) [snapback]120297[/snapback]
wat is de knop VERK en waar vind ik EXTRA?...
Hoi Bruce47,

VERK. neem ik aan dat ze daar Verkenner mee bedoelen in het programma, en dat je daar je mediapool mee kunt op zoeken ,ik bedoel dan de mappen die je aan de rechter kant staan als je V.d.L hebt op gestart.

Wat dat Extra wil zeggen weet ik ook niet wellicht zijn dat de bij behoorende Cd Video & Archief maar zeker weet ik dat niet.

Er is een boekje te koop over monteren met Magix Video de Lux dit gaat uiteraard over de versie van 2005 maar komt eigenlijk zo'n beetje met alle versie's in aanraking wat monteren betreft,en is bij iedre goede boekhandel te koop.

Frans S. user.gif

er gaat iets niet goed ik hoop dat het goed komt ?
Het boekje is te bestellen op deze site voor de liefhebbers. /www.vanduurenmedia.nl
Rijk
De knop Extra zit uiterst links, vlak onder het Videoscherm. Hij werkt alleen als je eerst een file in de Mediapool hebt geselecteerd. Je kunt die file dan bekijken door het kleine rechthoekige knopje onder het Videoscherm naar rechts/links te verplaatsen. Vervolgens kun je onder de knop Extra's een zogenoemd Inpoint en een Outpoint instellen en het tussenliggende deel als Take opslaan. Het werkt, maar ik vraag me af of ik het ooit zou gebruiken. Het instellen van de Inpoint en Outpoint gaat nogal grof, via dat schuifje. Maar misschien zien jullie wel toepassingen, kijk maar.
groet
Rijk
Bruce 47
[quote name='Rijk' date='17.01.2006 11:36:23' post='120388']
De knop Extra zit uiterst links, vlak onder het Videoscherm. etc. etc.

Bedankt; duidelijk nu. Je kunt zelfs redelijk nauwkeurig werken vind ik want de scrollbar werkt ook; zowel in grote als kleine stappen en de dubbel pijl links/rechts.
Het is wel steeds zoeken naar opslaan van take; de tekstbutton "inde film" verandert in "opslaan" maar dat valt niet meteen op. even weten dus. Daarna, oppassen (en aanpassen) als je een andere directorie hebt gekozen dan C (de standaard voor VdL) anders zoek je je kapot later.. maar dat is natuurlijk niet vreemd.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.